Mercedes Vito anklages for ulovlig software | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mercedes Vito 1.6 CDI tilbagekaldes pga. ulovlig software

Mercedes Vito anklages for ulovlig software

Der er fundet ulovlig software i Mercedes Vito 1.6 CDI i Tyskland. Amerikanske myndigheder følger udviklingen

af Thomas André
28. maj 2018
i Nyheder

KBA i Tyskland, som svarer til Trafikstyrelsen, har beordret Mercedes til at tilbagekalde alle Mercedes Vito med 1,6-liters dieselmotor. Det er den, de har indkøbt hos Renault-Nissan Alliancen.

Årsagen er, at en række test har vist , at noget software, der skal reducere motorens udstødningsværdier, er i strid med reglerne. Dermed synes jagten på overtrædere i kølvandet på Dieselgate, som i 2015 kostede Volkswagen milliardbøder, at have givet endnu en fisk i nettet.

Tager retssagen

Tyskland Transportministerium har siden februar undersøgt cirka 1000 Mercedes Vito varebiler, og det er altså disse undersøgelser, der har vist tegn på software, der skal vise lavere CO2- og partikeludledning, end der i virkeligheden er tale om.

Mercedes-Benz har øjeblikkeligt meddelt, at man vil tage en retssag for at tilbagevise beskyldningerne, samt at de to detaljer i softwaren slet ikke er nødvendige for at bestå de skrappe emissionstest.

Volkswagen i fedtefadet

Samtidigt siger bilgiganten, at man samarbejder med myndighederne, og at de berørte ejere af Mercedes Vito 1.6 CDI vil blive indkaldt til en gratis software opdatering så snart, de har den klar.

Volkswagen skal betale 98 milliarder for Dieselgate

Og det er nok klogt, for de amerikanske myndigheder, som i sin tid fik Volkswagen i fedtefadet, er begyndt at interessere sig meget for sagen.

Snydesoftware

Det er over et år siden, at anklagemyndigheden i Stuttgart, hvor Daimler har sit hovedkvarter, indledte en decideret efterforskning af medarbejderne i koncernen, fordi man havde mistanke om, at der var snydesoftware i Mercedes-Benz dieselbiler.

Først i februar kom det frem, at man have en specifik mistanke til softwaren i den fransk-japanske motor, som driver de mest brændstoføkonomiske udgaver af Mercedes Vito.

Kæmper med troværdigheden

Siden dieselskandalen i 2015, hvor Volkswagen indrømmede at have snydt med softwaren i tusindvis af biler med TDI-motorer, har europæiske bilproducenter med VW, Mercedes-Benz og BMW som de mest fremtrædende oplevet en voldsom tilbagegang i salget af dieselbiler.

Tyskland beordrer 22.000 Porsche Cayenne tilbagekaldt

VW kæmper stadig med troværdigheden, mens de investerer milliarder i alternative motorteknologier.

Overvåges i tre år

I USA overvåger myndighederne VW-koncernens arbejde med fuld adgang til al udvikling og produktion. Det er en del af den aftale, der blev indgået med VW sidste år, og det skal foreløbigt vare i tre år.

Så sent som i denne uge fik VW så et offentligt dask over snuden, da de amerikanske myndigheder var ude med brok over, at VW ikke gør nok for at genvinde den troværdighed, de mistede under Dieselgate.

Tags: BMWDieselgateDieselsnydMercedes VitoMercedes-BenzRenault Nissan AlliancenVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Italiensk doubletriumf til Årets Varebil 2018

Næste Artikel

Hamburg indfører dieselforbud

Næste Artikel
Bystyret i Hamburg indfører på torsdag to miljøzoner, hvortil visse dieselbiler formenes adgang. Foto: Christian Spahrbier

Hamburg indfører dieselforbud

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Mercedes Vito 1.6 CDI tilbagekaldes pga. ulovlig software

Mercedes Vito anklages for ulovlig software

28. maj 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering