Mercedes Vario er bare en rå vildbasse | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Mercedes Vario er bare en rå vildbasse

Mercedes Vario-modellen lever i bedste velgående – næsten i sin helt egen klasse af retro-coolnes

af carsten
4. marts 2014
i Nyheder, Test

(altomvarebiler i Torino)
Det rigtige værktøj er det halve job. Det fede gear er enhver mands byrde. Vi vil have det lækreste grej, og på vores reoler – hjemme såvel som på jobbet – kan man se, at vi somme tider anskaffer os værktøjet først og – måske – finder noget at bruge det til bagefter.

Sådan er det også med vores håndværkerbiler. Heldigvis er indkøbschefen – ligesom hende derhjemme – en velovervejet stopklods før det allerdummeste indkøb. Men tænk hvis Danmark var knoldet – ligesom Norge – og vi havde masser at lave – ligesom i gamle dage. Så skulle alle håndværkere have seje firehjulstrækkere med alt værktøjet spændt godt fast på de mange daglige ture gennem hårdt terræn for at løse hver dags dødspændende opgaver.

Vidste du, at Mercedes-Benz stadig fremstiller den tussegamle Mercedes Vario? Den som for eksempel hærens bomberyddere stadig bruger.

Det gør de. I Argentina spytter de den stadig ud i kæmpe-versioner på op til otte ton totalvægt.

Indretningsarkitekten har godt nok sovet siden forrige årtusinde. Sådan så Mercedes-Benz’ lastbiler ud for 40 år siden, og sådan ser tillidsvækkende Vario ud i dag, men den gamle snudebille af en kassevogn fra 70’erne kører med rimelig succes i Sydamerika, og der kommer sågar en fem-seks stykker på danske plader hvert år.

Vildeste Vario

Mercedes Vario har eksisteret siden 70’erne med stort set uændret design. Mange tror, den er død og borte for længst, men den produceres stadig i Ludwigsfelde i Tyskland, og den sælges stadig over hele verden med en 4,3-liters Euro 5-motor med uopslidelige specifikationer.

Håndværkeren prøvede den vildeste Vario 4X4 på en offroadbane uden for Torino forleden, og det er nærmest ufatteligt, hvad et firehjulstrukkent eksemplar på 8,2 ton totalvægt. De baghjulstrukne Vario’er vejer fra 6,0 til 7,5 ton, mens firehjulstrukne eksemplarer vejer fra 7,5 til 8,2 ton.

Bestykket med en ældgammel – men økologisk opdateret vel at mærke – 4,3-liters firecylindret turbodiesel, buldrer den med sin femtrins gearkasse med reduktionsgear uden tøven og helt problemfrit op og ned ad stigninger på op til 70 procent. Den stive, tvillingmonterede bagaksel giver et solidt greb på de støvede opture, så den nærmest kommer til at minde om et specialbygget militærkøretøj.

For selv om den har varebilens ydre karakteristika med sammenbygget kabine og kasse, så har den en mellemstor lastbils chassisramme og bladfjedre.

Militær robusthed

Kabinen har ikke forandret sig meget siden udgangspunktet for 40 år siden. Stolene kan gå an, men man bliver nærmest helt nostalgisk, når man griber kuglen for enden af den lange suppeske og skubber den i andet gear, som er startgear i tom tilstand.

Eneste forskel er farven og fraværet af infrarøde sigtekorn og måske et skydetårn.

I en bedre og mere retfærdig verden havde enhver håndværksmester en fuldt udrustet Mercedes Vario til øjeblikkelig udrykning i bjergrige og ufremkommelige egne af Danmark, når der springer et vandrør i en jagthytte, eller Bjergkøbing kommune skal have nyt tag på kommunekontoret.

Men Danmark er ikke knoldet, og Bjergkøbing eksisterer vist kun i en norsk tegnefilm, så der er stadig ingen grund til at investere i firehjulstræk og ekstra frihøjde på firmagryden.

Øv. Virkelighedens højdepunkter er lige så flade som Danmark, og budgetterne er stadig for stramme til at køre rundt i terrængående dinosaurer.

Fakta:

Vario har kun én motor i tre varianter. Det er en firecylindret Euro5 turbodiesel på 4,3 liter med 129-177 hk og et drejningsmoment på 500-675 Nm ved 1200-1600 omdrejninger i minuttet.

Totalvægten strækker sig fra 6,0-7,5 ton for baghjulstrukne eksemplarer og fra 7,5-8,2 ton for firehjulstrækkerne.

Lasteevnen ligger på mellem 3950 kg og 4650 afhængigt af variant. Dertil kommer en anhængervægt på 7,5 ton.

Den maksimale vogntogsvægt er 15 ton for baghjulstrækkerne og 13 ton for firehjulstrækkerne.

En Vario koster i dag fra omkring 400.000 kroner plus moms

 

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Afsløret i Birmingham: Ford Transit Courier

Næste Artikel

Iveco leger med strøm

Næste Artikel

Iveco leger med strøm

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Mercedes Vario er bare en rå vildbasse

4. marts 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering