Alt, hvad der er sort i en tid med røde tal på de fleste bundlinjer, er grundlag for jubel og festligholdelse. Bilsalget er vel nok den tydeligste indikator for, hvordan resten af samfundet har det. Men personbilerne kan man ikke længere stole på. De har lige sat rekord i 2013 med det største antal nyregistreringer nogensinde. Men vi køber og leaser kun små biler med lille eller ingen avance for forhandlerne, så målt på rå profit var 2013 endnu et sølle år for bilsalget.
Men som det forholder sig med så meget andet her i tilværelsen, så må man vende sig til det arbejdende folk for at få et klart svar.
Grund til jubel
Det arbejdende folk kører i varebiler, og her har en jævn tilbagegang så at sige stabiliseret sig på et niveau, der i 2013 endte på omkring 24.000 biler. En tilbagegang på seks procent i forhold til 2012.
Selv om mange virksomheder er begyndt at se på muligheden for at downsize i kørselsafdelingen for at skrue ned for både anskaffelsesudgifter, drift og forbrug, skal vi stadig bruge de varebiler, vi skal bruge for at holde de rustne hjul i gang.
Kan man præstere en markant fremgang i sådan et marked, er der for alvor grund til jubel på kontorerne. Og det kan Mercedes-Benz.
Stjerne-vans op med 10 procent
– I 2013 blev der indregistreret 2.846 Mercedes varebiler, hvilket er 266 flere end i 2012. Vi øger med andre ord vores salg markant i et vigende marked, fortæller salgschef for varebiler hos Mercedes-Benz Danmark, Søren Christensen.
– Salgsfremgangen hos Mercedes skyldes positiv udvikling i alle segmenter. Både Vito og den nye Sprinter har solgt bedre end året før, og efter blot et år på markedet har virksomhedens mindste varebil, Citan, opnået en markedsandel på næsten syv procent.
Søren Christensen forventer, at Mercedes-Benz varebiler vil styrke sin position yderligere i 2014, hvor flere produktlanceringer finder sted.