Her er den nye Mercedes V-Klasse. Ikke Viano og ikke en Vito med flere sæder. Fælles med varebilen er nu kun samlebånd, platformen og motorprogram. Resten er komfort i luksusklassen.
– V-Klassen er en fuldblods MPV, som nu er helt integreret i personbils-programmet, siger pressechef for Mercedes-Benz i Danmark, Lars van het Erve.
– Den har samme teknologi som personbilerne i modsætning til tidligere, hvor den delte mere med Vito. Det er et stort spring fremad for V-Klassen. Når man kigger ind i den nye, ligner den jo en Viano, der er blevet overfaldet af en S-Klasse. Tidligere kunne man sige, at en Viano var en Vito med bagsæder. Det kan man langt fra mere, og nu skilles de helt ad, tilføjer han.
Måske en nytårsfest
– Man vil selvfølgelig stadig kunne få V-Klasse på gule plader, hvor den bygges om til et varerum med fladt gulv, ligesom man ser det i vores stationcars. Men det bliver jo et helt anderledes og meget mindre varerum end i Vito.
Ingen crashtest af varebilerne
Der er forlydender om, at en ny Vito er på vej, når stormen om V-Klassens introduktion til juni har lagt sig. Vi kan forvente den nye Vito på gaden i slutningen af året. Måske skal den danske asfalt også lige fejre nytår, før nyheden rammer os, men så heller ikke meget mere.
Selv om Mercedes har gjort alt for at adskille V-Klasse fra Vito, så deler de stadig helt grundlæggende komponenter som platform og motorprogram.
Mindre af det hele
Her er det interessant, at Mercedes helt dropper V6’eren til fordel for 2,1 diesel, som vi kender fra a- til S-Klasse.
– Men det er der jo en helt logisk forklaring på, siger Lars van het Erve.
– Dels er der det lavere forbrug og det lavere CO2-udslip. Det er det primære. Men den overgås helt af vores firecylindrede motorer, der præsterer et højere drejningsmoment i dag, så der er i virkeligheden ingen grund til at blive ved med at bruge V6’eren.
Der bliver valgmulighed mellem tre versioner af 2,1 CDI-motoren. En 136- en 163- og en 190-hestes udgave med drejningsmoment på op til 440 Nm.
Det svarer til den udgående treliters V6 CDI – bare med et 28 procent lavere brændstofforbrug.