Mercedes-Benz udvider det eksisterende Citan-program med nye varianter af den kompakte varebil, som p.t. findes i to dieseldrevne versioner: 108 CDI og 109 CDI. Disse suppleres nu af motorvarianterne 111 CDI og den benzindrevne Citan 112.
Citan 111 CDI er udstyret med en 110 hk-turbodieselmotor, mens benzinmotoren i Citan 112 yder 114 hk. Med en lasteevne på indtil 3,8 kbm og 735 kg og forbedret ydelse bliver de to nye motorvarianter et interessant supplement til de to eksisterende modeller med ydelser på henholdsvis 75 og 90 hk.
CDI-motoren er på 1,5 liter og yder sit maksimum ved 4.000 o/min. Det maksimale drejningsmoment i den underkvadratiske motor er på 240 Nm i omdrejningsområdet fra 1.750 til 2.750 o/min, hvilket antyder et tilpas kraftfuldt og smidigt maskineri til de opgaver, som en varebil i Citans størrelse kan blive præsenteret for.
Alle karrosserivarianter på nær én
111’eren smutter til 100 km/t på 12,3 sek. og topper ved 170. Og det gennemsnitlige dieselforbrug angives til 22,7 km/l med et CO2-udslip på 115 g/km, hvilket resulterer i en miljøklassificering i A-gruppen for den nye mandskabsvogn med op til syv sæder i kabinen.
Driftsomkostningerne er angiveligt tilgodeset med serviceintervaller på 40.000 km eller hvert andet år og en driftstid på op til 240.000 km eller 10 år for knastakslens tandrem.
CDI-motorens gunstige brændstofforbrug suppleres angveligt af et behersket støjniveau al den stund motoren nøjes med at rotere med 2.150 omdrejninger i minuttet ved en marchfart på 110 km/t i topgear – CDI-motoren er koble til en 6-trins gearkasse.
Bortset fra den kortakslede Citan med lukket varekasse kan alle modelseriens karrosserivarianter leveres med 111 CDI-motoren. I Tyskland er prisforskellen mellem Citan 109 CDI og 111 CDI godt 6.500 kr. ekskl. moms.
Citan med benzin i tanken
I EU vælger én ud af 10 købere af kompakte varebiler en benzindrevet model; i Tyskland er det omkring 20 pct. af køberne i Citan-klassementet, så derfor udvides modelprogrammet med den benzindrevne Citan 112 med den turboladede og praktisk taget kvadratiske 114 hk-motor.
HK-ydelsen er ikke nær så interessant som dens maksimale drejningsmoment, der er på 190 Nm i området fra 2.000 til 4.000 o/min.
Med start-stop automatik er 112’eren god for et normtal på lige under 16,4 km/l i gennemsnitlig ydelse og et CO2-udslip på 140 g/km. Som mandskabsvogn ender den med en miljøklassificering i C-gruppen.
Topfarten er 173 km/t og 0-100 km/t præstationen 11,7 sek., hvilket ikke i sig selv gør den mere attraktiv end 111 CDI. Serviceintervallet for 112’eren er 30.000 km eller hvert andet år.
Variation over temaet
Da Citan 112 også produceres i en lang udgave, er der følgeligt blevet plads til en variation over temaet: en mandskabsvogn indrettet med op til syv sæder i tre rækker, hvoraf den ene kan klappes sammen og derved øge kapaciteten til eventuel godstransport. Mercedes-Benz forventer at omkring 5,0 pct. af Citan-køberne vælger en 112 mandskabsvogn.
Det har ikke været muligt at få afklaret, hvornår de nye modelvarianter forventes lanceret på det danske marked.
Opdatering kl. 17:26
Fra officiel kilde forlyder det nu, at de nye Citan-varianter vil kunne bestilles i løbet af indeværende måned. 111’eren er sat i produktion og 112’eren-produktionen starter om et par uger. Vi afventer p.t. nærmere information om prisniveauet.
Opdatering kl. 13:32, 18.10.2013
Priserne på de to nye Citan-varianter er efter det oplyste som følger. For de foreløbige to 111 CDI-versioner er prisen henholdsvis 113.348 og 123.791 kr. og for 112-udgaven 101.150 kr., alle priserne er incl. afgifter, men ekskl. moms. I forvejen tæller Citan Van-programmet fire 108 CDI- og seks 109 CDI-varianter til priser fra godt 123.000 til lige under 160.000 kr. Dertil kommer en 109 CDI Kombi med sideruder hele vejen rundt til 308.572 kr. incl. afgift og ekskl. moms.