Altomvarebiler.dk i Stuttgart:
Den nye Mercedes Sprinter har luret i krogene i flere år efterhånden. Hvordan skal den se ud i første generation efter bruddet med VW Crafter? Hvad vil Mercedes gøre for at skille sig ud og kile sig ind foran ærkerivalen.
Specielt efter en skilsmisse vil man jo gerne se så godt ud som muligt. Svaret på det første spørgsmål er temmelig sikkert, at vi har set på den i et års tid i form af den Mercedes eSprinter, varebilschef Volker Mornhinweg præsenterede for os for et års tid siden ved et lignende arrangement.
Droner og robotter
Den gang gav Mercedes-Benz Vans os et indblik i deres mange visioner for fremtidens varebiler i almindelighed og Sprinter i særdeleshed. Det føg om ørerne på os med flyvende droner og selvkørende robotter, der skulle levere pakkerne de sidste trafiktrange kilometer ud til slutbrugeren.
Last mile delivery og autonomous mobility var de helt store nyheder. Krydret med konceptbilen Vision Van, som jo nok snarere er et udviklingstrin på vejen mod den nye generation af Sprinter og den helt eldrevne eSprinter.
Kæphest og en øm tå
Netop eSprinter er på én og samme tid en hjørnesten, et omdrejningspunkt, en kæphest og en øm tå for Mercedes. Der er ingen tvivl om, at den er lige nu synes af absolut største vigtighed for hele Mercedes Vans’ fremtid.
Det minder meget om de tanker Ford gør sig om deres Transit Custom Plugin Hybrid, som netop i disse dage starter sin testperiode i den britiske hovedstad.
Hvad venter de på
Fælles for den og eSprinter er, at ingen af producenterne har lagt sig fast på batteridelen og derfor heller ikke er i stand til at sige en fornuftig lyd om, hvor stor rækkevidden bliver.
Begge siger, det handler om, hvad kunderne ønsker, men når de kigger i indbakken om morgenen, så er det næppe en ønskeseddel fra flådeejerne, de venter på. De vil have lang rækkevidde. Uanset hvor smarte apps og hvor mange ladesteder, de klapper op på ruten.
Motoren
Selvfølgelig er markedsanalysen en del af historien, men sandheden er nok snarere, at de venter til allersidste sekund med at beslutte sig, fordi udviklingen af batteriteknologi går så stærkt, at det kan blive afgørende for hele modellens succes. Derfor bliver hele bilen bygget med en rummelig og fleksibel batterikasse, der nemt og hurtigt kan tilpasses den optimale batteriløsning.
Det, vi ved op nuværende tidspunkt, er, at Mercedes Sprinter bliver afsløret til februar, går i produktion til marts og kommer på dansk asfalt til sommer – på et eller andet tidspunkt. Motorpakken bliver den samme, som vi kender fra Vito og en række af Mercedes’ personbiler. Det ligger også helt stramt.
Sprinter hybriderne over
Men lidt påfaldende er det, at tyskerne – både Mercedes og Volkswagen – har valgt den rene elbils-løsning og tilsyneladende springer hybrid-varianterne over. Det, som de fleste eksperter er enige om, er en overgangsløsning, mens vi venter på en batteriteknologi, der kan tilfredsstille alles behov.
Mercedes holder dog alle muligheder åbne. På gårsdagens event var der stillet en række workshops op med præsentationer af de forskellige fremtidsvisioner, og på eSprinter- standen havde de fået lov til at fortælle, at de er klar til at bygge en hybrid-version, hvis efterspørgslen skulle opstå.
Vi andre dødelige
Ford er godt i gang med at demonstrere, hvor hurtigt det kan gøres, så den skulle være lige til at losse i kassen. Men alt andet ligger hen i det uvisse. Hele messen i går summede af Sprinter. Vi var et par hundrede journalister fra hele Europa til stede i hallen i Stuttgart lufthavn, og alle talte om den nye Sprinter.
Desværre for os andre almindeligt dødelige var årsagen, at de 24 jurymedlemmer, som sidder i Van of the Year-juryen, var indbudt til en aften-seance, hvor de fik lov til at se vidunderet. Vi må altså nøjes med snak og fremtidsvisioner – og så det instrument-bord, de afslørede i en række forskellige udstyrsvarianter. Det kan du læse mere om i eftermiddag, når artiklen og billederne er klar.