Mercedes Sprinter - panikken breder sig | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Men vi kunne da få lov at se en tegning af noget, der ligner lidt
Nyheden var mere markant sidste år, da de præsenterede det nærmeste, vi kommer på Mercedes Sprinter 2018
Her står samme varebils-chef Volker Mornhinweg foran et billede af næste års store nyhed. De forstå sgu at piske en stemning op
eSprinter er helt sikker. Men den kommer senere end dieselversionerne, og ikke en gang de fremviste batteripakker er sikre pga t blive til virkelighed. Læg mærke til kedsomheden i tilhørernes ansigter

Mercedes Sprinter – panikken breder sig

Næste Mercedes Sprinter er jo bare et generationsskifte; men der lurer noget større under overfladen. Tyskerne virker helt elektriske

af Thomas André
6. december 2017
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Stuttgart:

Den nye Mercedes Sprinter har luret i krogene i flere år efterhånden. Hvordan skal den se ud i første generation efter bruddet med VW Crafter? Hvad vil Mercedes gøre for at skille sig ud og kile sig ind foran ærkerivalen.

Specielt efter en skilsmisse vil man jo gerne se så godt ud som muligt. Svaret på det første spørgsmål er temmelig sikkert, at vi har set på den i et års tid i form af den Mercedes eSprinter, varebilschef Volker Mornhinweg præsenterede for os for et års tid siden ved et lignende arrangement.

Droner og robotter

Den gang gav Mercedes-Benz Vans os et indblik i deres mange visioner for fremtidens varebiler i almindelighed og Sprinter i særdeleshed. Det føg om ørerne på os med flyvende droner og selvkørende robotter, der skulle levere pakkerne de sidste trafiktrange kilometer ud til slutbrugeren.

Mercedes Vision Van

Last mile delivery og autonomous mobility var de helt store nyheder. Krydret med konceptbilen Vision Van, som jo nok snarere er et udviklingstrin på vejen mod den nye generation af Sprinter og den helt eldrevne eSprinter.

Kæphest og en øm tå

Netop eSprinter er på én og samme tid en hjørnesten, et omdrejningspunkt, en kæphest og en øm tå for Mercedes. Der er ingen tvivl om, at den er lige nu synes af absolut største vigtighed for hele Mercedes Vans’ fremtid.

Det minder meget om de tanker Ford gør sig om deres Transit Custom Plugin Hybrid, som netop i disse dage starter sin testperiode i den britiske hovedstad.

Hvad venter de på

Fælles for den og eSprinter er, at ingen af producenterne har lagt sig fast på batteridelen og derfor heller ikke er i stand til at sige en fornuftig lyd om, hvor stor rækkevidden bliver.

Begge siger, det handler om, hvad kunderne ønsker, men når de kigger i indbakken om morgenen, så er det næppe en ønskeseddel fra flådeejerne, de venter på. De vil have lang rækkevidde. Uanset hvor smarte apps og hvor mange ladesteder, de klapper op på ruten.

Motoren

Selvfølgelig er markedsanalysen en del af historien, men sandheden er nok snarere, at de venter til allersidste sekund med at beslutte sig, fordi udviklingen af batteriteknologi går så stærkt, at det kan blive afgørende for hele modellens succes. Derfor bliver hele bilen bygget med en rummelig og fleksibel batterikasse, der nemt og hurtigt kan tilpasses den optimale batteriløsning.

Det, vi ved op nuværende tidspunkt, er, at Mercedes Sprinter bliver afsløret til februar, går i produktion til marts og kommer på dansk asfalt til sommer – på et eller andet tidspunkt. Motorpakken bliver den samme, som vi kender fra Vito og en række af Mercedes’ personbiler. Det ligger også helt stramt.

Sprinter hybriderne over

Men lidt påfaldende er det, at tyskerne – både Mercedes og Volkswagen – har valgt den rene elbils-løsning og tilsyneladende springer hybrid-varianterne over. Det, som de fleste eksperter er enige om, er en overgangsløsning, mens vi venter på en batteriteknologi, der kan tilfredsstille alles behov.

Verdens hurtigste hybrid

Mercedes holder dog alle muligheder åbne. På gårsdagens event var der stillet en række workshops op med præsentationer af de forskellige fremtidsvisioner, og på eSprinter- standen havde de fået lov til at fortælle, at de er klar til at bygge en hybrid-version, hvis efterspørgslen skulle opstå.

Vi andre dødelige

Ford er godt i gang med at demonstrere, hvor hurtigt det kan gøres, så den skulle være lige til at losse i kassen. Men alt andet ligger hen i det uvisse. Hele messen i går summede af Sprinter. Vi var et par hundrede journalister fra hele Europa til stede i hallen i Stuttgart lufthavn, og alle talte om den nye Sprinter.

Desværre for os andre almindeligt dødelige var årsagen, at de 24 jurymedlemmer, som sidder i Van of the Year-juryen, var indbudt til en aften-seance, hvor de fik lov til at se vidunderet. Vi må altså nøjes med snak og fremtidsvisioner – og så det instrument-bord, de afslørede i en række forskellige udstyrsvarianter. Det kan du læse mere om i eftermiddag, når artiklen og billederne er klar.

 

Tidligere Artikel

Modelfornyelse til Ford Transit Courier og Connect

Næste Artikel

Fart på varebilssalget igen

Næste Artikel
Ford Transit Custom er godt kørende, men måske kommer der VW-teknologi i den fra næste generation

Fart på varebilssalget igen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Her står samme varebils-chef Volker Mornhinweg foran et billede af næste års store nyhed. De forstå sgu at piske en stemning op

Mercedes Sprinter – panikken breder sig

6. december 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering