Mercedes Sprinter er stjernego’ og dyr | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 11 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
stor kassevogn.

Mercedes Sprinter er stjernego’ og dyr

af Thomas Schiermacher Jensen
29. juli 2019
i Mercedes-Benz, Test

Mercedes Benz Sprinter er blandt de mest populære varebiler på det danske marked. Den tredje generation af Sprinter er udstyret med en del ny teknologi, der gør flådestyring lettere, hvis man har flere biler og behov for det, ligesom også detaljer fra personvogns-linjen er emigreret over i varebilsprogrammet. Den slags lækkerhed gør den til en favorit. Men lækkerheden er ikke gratis.

stor kassevogn.

Designet på 3. generation Sprinter er ikke ændret meget fra den foregående model. Der er kommet re-designede forlygter med LED-lys i de dyrere versioner, Forruden er mere opretstående og ellers er der ikke sket de store forandringer.

Under motorhjelmen er der sket mere. Udbuddet af motorer er det samme som tidligere. En 2.1 liters diesel med tre forskellige styrlker også den potente 3 liters V6’er med 190 hk. Det er den vi har testet.

Ny forbedret Nissan Navara

Den har baghjulstræk og 7-trins automatgear. Den testede version var H2 L2, det vil sige mellemlang med højt tag. Standardudstyret er mere beskedent end udstyret i testbilen, der omfatter infotainmentsystemet MBUX med 7” touchskærm, multifunktionsrat, lys- og regnsensor og sidevindsassistent. Desuden er der ekstraudstyr som adaptive fartpilot Distronic, 7G-TRONIC-automatgear, blindvinkelassistent og Parkeringspakke m. 360 graders kamera, der giver et godt vue rundt om bilen ved parkeringen og passage i smalle gader.

Som allerede skrevet testede vi en mellemlang høj version. Der er et hav af muligheder for at konfigurere en Sprinter til alles behov.

Som kassevogn er det vigtigste jo … kassen. Her er et stort fladt plastikbelagt gulv og krydsfiner beklædte sider. Det er alt sammen pænt. Jeg savner mere lys og indstigningsgreb, samt bedre muligheder for at sure godset fast. Der er ringe I gulvet, men flere ville være godt. En god feature er, at hjulkasserne er forstærket, så de kan tåle, at der ligger gods på dem. De er lige så stærke som gulvet.

Bag rattet

I den testede version var der mulighed for at bruge Merceds adaptive fartpilot. Lad mig sige det med det same. Det ville jeg tilvælge til hver en tid, hvis jeg skulle have en Sprinter, for Mercedes fartpiloten er blandt de bedste. Det virker bare og gør lange ture sikre og behagelige.

Kørslen i Sprinter

Det første man lægger mærke til bag rattet er, hvor letkørt Sprinter er. Den hastighedsafhængige servo er meget letgående og rattet kan drejes med et par fingre. Vendediameteren er lille og selv om Sprinter er stor, så er den let at komme rundt med. Ved højere fart er styretøjet mere fast. Meget velfungerende.

Kræfter er der masser af. De 190 hk I den testede version giver uden læs Ganske rap acceleration og da vi kørte over Storebælt med let, var der ingen problemer. Vi kørte med højest tilladte hastighed og det gik fuldstændig smertefrit.

En enkelt gang var der, i blæst, et tilfælde, hvor vi kunne mærke sidevindsassistenten gribe ind. Trygt at det virker, men situationen kaldte ikke på det.

De ved, hvor du kører – eller holder

Noget nyt er Mercedes PRO – et flådstyringsredskab, der hjælper flåde ejere med overblik over biler og ruter.

Men det kan mere. Det kan også fortælle, hvor bilen er (hvis du skulle have glemt det) og give besked om fejl, så bilen kan komme på værksted i tide. Vi fik systemet demonstreret hos importøren og, selv om nogle måske vil føle sig overvåget, så er det utrolig smart og vil for de fleste ejere af flere biler betyde, at man kan effektivisere kørslen og spare penge på brændstof og tid. Indtil videre er systemet ikke rullet færdigt ud. Når alle funktioner kommer til at køre, vil nogle være gratis, mens andre vil blive abonnementsløsninger. Men smart er det, at man kan sende besked fra kørselkontor til chaufførernes app og omlægge ruter ’live’.

Mercedes Benz Sprinter er ganske enkelt en glimrende kassevogn. Den kører godt og fås i de opbygninger, der er brug for.
Opbevaringspladsen i kabinen skuffer lidt. Der mangler smarte løsninger, men det er i småtingsafdelingen. Det er prisen til gengæld ikke. Den er højere, end hos konkurrenterne. Det kan retfærdiggøres et stykke af vejen, med bedre kvalitet og mere moderne udstyr, men ikke hele vejen. Man må betale lidt for stjernen.

Mercedes-Benz Sprinter
Får fra : 213.953
Du kan se prislisten her.

Danske SmartVan får internationalt gennembrud

Tidligere Artikel

Rygter: Mercedes-Benz dropper X-klasse

Næste Artikel

Her får du fem fede podcast til arbejdsdagen i bilen

Næste Artikel

Her får du fem fede podcast til arbejdsdagen i bilen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
stor kassevogn.

Mercedes Sprinter er stjernego’ og dyr

29. juli 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering