Mercedes har haft så god respons på deres koncept for en elektrisk lastbil, at de nu sætter Urban eTruck i produktion. Mercedes kalder den selv for verdens første elektriske heavy duty lastbil, da den har en totalvægt på 25 tons.
Lasteevnen er op til 12,8 tons på 25 tons-variant, og der kommer også en 18 tons-variant. Mercedes kan levere bilerne med køleboks, almindeligt lastrum eller som bart chassis, som kunderne selv kan indrette.
Mercedes kan være klar med elektrisk lastbil allerede i 2020
I første omgang kommer Urban eTruck kun ud til få kunder – vi taler om under 100 biler – til hovedsageligt Tyskland, men også resten af Europa, og hver kunde får også en særlig ladestation med, og al information om ladetid- og mønster bliver registreret af Mercedes, så de kan få en bedre forståelse af, hvordan kunderne bruger elektriske lastbiler, inden den rigtige produktion starter i 2020.
Tesla er for tøser
En samlet vægt på 25 tons kræver meget energi, og det kan der være masser af i Urban eTrucks batteri. Det største litium ion-batteri i en Tesla er på 100 kWh, og det er nok til at give den store bil en rækkevidde på 613 km, men til sammenligning har Urban eTruck et batteri på 212 kWh, og det skulle være nok til at give en rækkevidde på op til 200 km, men det er nok de færreste, der vil bruge den elektriske lastbil til lange ture.
Fire turboer og en topfart på 276 km/t – Volvo bygger rekordbrydende lastbil
Den egner sig bedre til byruter, men så er det stadig en fordel, at lastbilen i princippet ikke behøver at oplades hver dag. Mercedes udelader at oplyse ladetiden, men den er formentlig lang.