Volkswagen erkendte sidste år at have brugt såkaldt snydesoftware i forbindelse med emissionskontrol af nye biler. I 2016 begyndte en lignende sag at ulme under Mercedes i USA.
Gløderne har nu fået mere næring af bl.a. en nylig dommerkendelse i Tyskland, hvor anklagemyndigheden fik tilladelse til at ransage 11 Daimleradresser. Ifølge avisen Süddeutsche Zeitung fandt ransagningerne sted i slutningen af maj.
Medier fik fat i kendelsen
Det er Süddeutsche Zeitung og de regionale tv-stationer NDR og WDR, som har fået fingre i kendelsen. Af denne fremgår det, at svindelen skulle have stået på fra 2008 til 2016.
I kendelsen står også, at to Daimler-ansatte er sigtet for svindel og falsk markedsføring. Anklagerne forsøger at bygge en sag op ved bl.a. at genskabe e-mails mellem i alt 99 medarbejdere.
Ingen kommentarer fra Daimler
I forbindelse med ransagningen udsendte Daimler AG en pressemeddelelse og bekræftede følgende: “I forbindelse med de indledende undersøgelser af kendte og ukendte Daimler-ansatte, der er under mistanke for bedrageri og kriminel markedsføring i relation til at manipulere med udstødningsgasserne fra dieseldrevne personbiler, er Stuttgarts anklagemyndighed i gang med at ransage en række adresser tilhørende Daimler AG.”
I pressemeddelelsen hedder det, at man samarbejder fuldt og helt med myndighederne ved at bidrage med information og svare på spørgsmål. Der sluttes af med ordene:
“Vi kan ikke bidrage med mere information, end der er givet i denne pressemeddelelse, og vi ønsker ikke at udtale os, mens de indledende undersøgelser står på.”
Samme metode som VW
I følge kendelsen har Daimler AG benyttet samme metode som VW. Det vil sige at benytte en motorstyrings-software, der er i stand til at genkende den cyklus, som bilen gennemgår under testen på et rullefelt.
Under testen skruer softwaren op for rensningen, så mellem 95 og 99 procent af NOx’erne fjernes fra udstødningen.
Men når bilen kører ude på vejene, er det kun mellem 35 og 85 procent af NOx’erne, der fjernes, lyder mistanken.
SCR med AdBlue
Den ‘behagelige’ følge for bilejeren er, at der ikke skal efterfyldes AdBlue-væske så tit.
For at overholde EU-normen benytter Mercedes sig af den såkaldte SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction).
Ved denne metode føres udstødningsgassen gennem en katalysator, og NOx’erne omdannes ved hjælp af det vandbaserede tilsætningsstof AdBlue til kvælstof og vand.
SCR-systemet er et omfangsrigt system, der bl.a. består af den tank, der skal indeholde AdBlue-væsken.
Mindre forbrug af AdBlue
AdBlue-tanken er typisk på 15-30 liter og rækker til omkring 10-15.000 km’s kørsel. Det er chaufføren, der skal sørge for at tanke ny væske, og tidspunktet for dette er ikke nødvendigvis sammenfaldende med serviceintervallerne.
Mistanken går her på, at Daimler AG har skruet ned for NOx-rensningen i virkelig trafik for at holde forbruget af AdBlue nede. På den måde kunne bilejerne blive fri for selv at påfylde dette additiv og nøjes med at få det gjort, når bilen alligevel skulle til service.
Frivillig indkaldelse
Efterfølgende har Daimler AG meddelt, at de frivilligt vil indkalde cirka tre millioner dieseldrevne modeller i Europa. Bilerne skal justeres med henblik på at rense udstødnings-gassen for bl.a. kvælstofoxider (NOx).
Indkaldelsen gælder dermed næsten alle euro 5- og euro 6-modeller og vil ifølge Daimler AG koste omkring 220 millioner euro. Ingen af disse omkostninger vil dog blive væltet over på forbrugerne.
Den engelske avis “The Telegraph” skriver, at hver eneste Mercedes, der er solgt i England de seneste seks år skal indkaldes. Avisen nævner også, at Mercedes allerede i marts begyndte at indkalde visse kompaktmodeller samt V-klasse-modeller.
Snyd med to motortyper
Den tyske anklagemyndighed mener, at der er de to motortyper OM 642 og OM 651, Daimler AG har snydt med. OM 642 er en 3-liters V6’er, der er produceret fra og med 2005 som afløser for de 5- og 6-cylindrede rækkemotorer. Den benyttes i mange personvognsmodeller og udgør den kraftigste motorisering af Sprinter-modellen.
Den mindre OM 651 ligger i både C-, E- R- og V-Klasse samt i Sprinter og Vito. Det er en 4-cylindret rækkemotor med tre ydelsestrin. Den er produceret fra 2008 som euro 5-motor og opfylder i dag euro 6-normen.