Konceptbilen Mercedes VisionVan var en mellemting mellem fremtidens Sprinter og et futuristisk bud på, hvad der er muligt inden for last mile transport – altså den sidste bid vej mellem lager og leveringsadresse.
Nu har vi set den nye Sprinter, og det står lysende klart, at VisionVan er mest det første og ikke ret meget det sidste.
Visionernes buskrydder
Tyskerne holder fast i, at den skal være buskrydder for nogle af eller alle de mulige teknologier, der kan effektivisere fremtidens nærdistribution i byerne.
Droner, selvkørende trolleyer, automatiske reolsystemer og naturligvis selvkørende varebiler er nogle af de mulige løsninger, Mercedes har samlet i pakken.
Visonvan på turne
Og de holder kæden stram, gør de. VisionVan turnerer Europa tyndt med sit bud på fremtidens distribution. I denne uge er den i Allinge for at udbrede budskabet om fremtidens intelligente varedistribution.
VisionVan er en fuldt elektrisk varebil med et automatiseret varerum, der organiserer lasten, så den næste pakke til levering ligger klar, når kundens adresse nås. Leveringen effektiviseres yderligere ved hjælp af to droner på taget, der muliggør pakkelevering, selv når bilen er i bevægelse.
Fremtidspladsen
Det rullende drone-hangarskib med automatiseret varerum er kun én af kombinationsmulighederne i VisionVan. Hvis du dykker ned i vores dækning af projektet, kan du se nogle af de løsninger, VisionVan foreslår.
Mercedes-Benz VisionVan indgår som en integreret del af Fremtidspladsen på Folkemødet, hvor der er debatter om blandt andet selvkørende biler, mobilitet, talende robotter og el-drift til tung transport. I denne forbindelse vises også verdens første serieproducerede el-lastbil, den knapt så futuristisk udseende Fuso eCanter.