Mercedes-Benz præsenterede i aftes i Berlin den nye mellemklassemodel Vito, der angiveligt imødekommer de professionelle brugeres ønske om en velkørende varebil med stor lasteevne, lave driftsomkostninger og optimal sikkerhed.
Eller med andre ord et 4-hjulet Columbusæg, som ifølge Mercedes-Benz sætter en ny standard i klassementet for mellemstore varebiler.
Til angreb på Ford og VW
Med den nye Vito, som deler chassisplatform med den nye V-klasse, som afløste den tidligere Viano-model, er Mercedes-Benz ifølge chef for varebil-divisionen Volker Morhinweg klar til angreb på især Ford og VW for at tage markedsandele fra disse to konkurrenter.
Ikke alene på de hidtidige markeder for Mercedes-Benz vil med Vito desuden forsøge at gøre sig stærkt gældende på det globale marked – ligesom med den større Sprinter.
Dermed er der linet op til konfrontation med primært Ford Transit og VW Transporter, men også med joint-venture modellerne Renault Trafic/Opel Vivaro og Citroën Jumper/Fiat Ducato/Peugeot Boxer.
Flere valgmuligheder
Vito skal ligesom de foregående 1,2 milloner eksemplarer af den hidtidige model-generation produceres på Vitoria-fabrikken i det spanske baskerland og i flere variationer over temaet. Det vil sige to akselafstande, tre karrosserilængder og fire vægtklasser.
Vito-serien vil afhængig af modelvariant have en varerumskapacitet fra 5,5 til 6,6 kubikmeter og en lasteevne fra 1.289 til 1.369 kilo.
Med baghjulstræk vil Vito kunne trække 2,0-2,5 tons på krogen.
Uanset karrosserilængde vil denne være 140 mm længere end den hidtidige Vito-generation.
Tre konfigurationer
Som den eneste i klassementet for mellemstore varebiler vil den nye Vito desuden byde på valg mellem forhjulstræk, baghjulstræk og 4-hjulstræk.
Og trækkræfterne overføres via enten en 6-trins manuel gearkasse eller et 7-trins 7G-Tronic Plus automatgear med momentomformer.
De forhjulstrukne udgaver 109 CDI og 111 CDI udstyres med en tværliggende 4-cylindret motor på 1,6 liter med ydelser på enten 88 eller 114 hk.
De baghjulstrukne modeller 114 CDI, 116 CDI og 119 CDI udstyres med 2,1-liter motorer.
Ydelserne bliver henholdsvis 136 hk/330 Nm, 163 hk/380 Nm og 190 hk/400 Nm.
Sidstnævnte, som erstatter den tidligere V6-motor, er udstyret med BlueTec-teknologi og bliver den første Euro 6-motor i klassementet.
20 procent lavere forbrug
Sammenlignet med de hidtidige generationer af Vito, der blev søsat i henholdsvis 2003 og 2011, kommer den nye modelgeneration med forbedret affjedringssystem og komfort foruden et reduceret støj- og vibrationsniveau.
Ligesom det med Blue Efficiency-teknik er lykkedes at sænke brændstofforbruget yderligere.
Angiveligt er det gennemsnitlige normtal for en 116 CDI 5,7 liter pr. 100 km svarende til 17,5 km/l.
Til salg i oktober
Vito frigives efter planen til salg på det tyske hjemmemarked i oktober og til priser fra 130.000-135.000 kroner plus afgifter for en 109 CDI.
Hvornår Vito kan forventes at få dansk premiere er uvist i skrivende stund, og det samme gælder modelprogrammets sammensætning.
Det vil til dels afhænge af udstyrsniveauet, idet Mercedes-Benz blandt andet byder på en lang række sikkerheds- og komfortmæssige detaljer.
Fra LED ILS-lygter; Intelligent Light System, til dæktrykovervågning, sidevindsstabilisering, aktiv parkeringsassistance, overvågning af blinde vinkler og advarsel mod utidigt vognbaneskift til anti-kollisionssystem.