Mercedes-Benz kampklar med ny Vito - Altomvarebiler.dk
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 17 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Vito-serien er Mercedes-Benz' alternativ til købere af mellemstore varebiler.
Stor lasteevne, let adgang og sikker transport er nøgleord i Vito-konceptet.
Ligesom den store varebil-serie Sprinter har Vito en markant stjerne til at understrege bilens DNA-profil.
Sådan er arbejdspladsen indrettet i den nye Vito-generation.
Det er da til at forstå, når varebilen af sig selv meddeler på midterdisplayet, at det er tid til en kaffepause.
Der er taget højde for behovet for at kunne læsse lange ting som f.eks. stiger ind i varerummet - og ind under sæderne i førerkabinen.
Mange detaljer understreger, at Vito er udviklet til professionelle brugere med behov for plads til at opbevare sager fra Maxi-flasker til ordrebøger, mobiltelefoner etc.
Mercedes-Benz har lavet den nye Vito med forhjulstræk ...
... men den bliver også lavet med baghjulstræk!
Og 4-hjulstræk!
Blindvinkelovervågning er blandt de elektroniske sikkerhedssystemer, som tilbydes med den nye Vito.
Bakkamera og parkeringsassistance er på listen over komfort- og sikkerhedsudstyr.

Mercedes-Benz kampklar med ny Vito

Ny Vito med forbedring af dynamik, lasteevne og driftsøkonomi

af Morten Dam
4. januar 2015
i Nyheder

Mercedes-Benz præsenterede i aftes i Berlin den nye mellemklassemodel Vito, der angiveligt imødekommer de professionelle brugeres ønske om en velkørende varebil med stor lasteevne, lave driftsomkostninger og optimal sikkerhed.
Eller med andre ord et 4-hjulet Columbusæg, som ifølge Mercedes-Benz sætter en ny standard i klassementet for mellemstore varebiler.

Til angreb på Ford og VW

Med den nye Vito, som deler chassisplatform med den nye V-klasse, som afløste den tidligere Viano-model, er Mercedes-Benz ifølge chef for varebil-divisionen Volker Morhinweg klar til angreb på især Ford og VW for at tage markedsandele fra disse to konkurrenter.
Ikke alene på de hidtidige markeder for Mercedes-Benz vil med Vito desuden forsøge at gøre sig stærkt gældende på det globale marked – ligesom med den større Sprinter.
Dermed er der linet op til konfrontation med primært Ford Transit og VW Transporter, men også med joint-venture modellerne Renault Trafic/Opel Vivaro og Citroën Jumper/Fiat Ducato/Peugeot Boxer.

Flere valgmuligheder

Vito skal ligesom de foregående 1,2 milloner eksemplarer af den hidtidige model-generation produceres på Vitoria-fabrikken i det spanske baskerland og i flere variationer over temaet. Det vil sige to akselafstande, tre karrosserilængder og fire vægtklasser.
Vito-serien vil afhængig af modelvariant have en varerumskapacitet fra 5,5 til 6,6 kubikmeter og en lasteevne fra 1.289 til 1.369 kilo.
Med baghjulstræk vil Vito kunne trække 2,0-2,5 tons på krogen.
Uanset karrosserilængde vil denne være 140 mm længere end den hidtidige Vito-generation.

Tre konfigurationer

Som den eneste i klassementet for mellemstore varebiler vil den nye Vito desuden byde på valg mellem forhjulstræk, baghjulstræk og 4-hjulstræk.
Og trækkræfterne overføres via enten en 6-trins manuel gearkasse eller et 7-trins 7G-Tronic Plus automatgear med momentomformer.
De forhjulstrukne udgaver 109 CDI og 111 CDI udstyres med en tværliggende 4-cylindret motor på 1,6 liter med  ydelser på enten 88 eller 114 hk.
De baghjulstrukne modeller 114 CDI, 116 CDI og 119 CDI udstyres med 2,1-liter motorer.
Ydelserne bliver henholdsvis 136 hk/330 Nm, 163 hk/380 Nm og 190 hk/400 Nm.
Sidstnævnte, som erstatter den tidligere V6-motor, er udstyret med BlueTec-teknologi og bliver den første Euro 6-motor i klassementet.

20 procent lavere forbrug

Sammenlignet med de hidtidige generationer af Vito, der blev søsat i henholdsvis 2003 og 2011,  kommer den nye modelgeneration med forbedret affjedringssystem og komfort foruden et reduceret støj- og vibrationsniveau.
Ligesom det med Blue Efficiency-teknik er lykkedes at sænke brændstofforbruget yderligere.
Angiveligt er det gennemsnitlige normtal for en 116 CDI 5,7 liter pr. 100 km svarende til 17,5 km/l.

Til salg i oktober

Vito frigives efter planen til salg på det tyske hjemmemarked i oktober og til priser fra 130.000-135.000 kroner plus afgifter for en 109 CDI.
Hvornår Vito kan forventes at få dansk premiere er uvist i skrivende stund, og det samme gælder modelprogrammets sammensætning.
Det vil til dels afhænge af udstyrsniveauet, idet Mercedes-Benz blandt andet byder på en lang række sikkerheds- og komfortmæssige detaljer.
Fra LED ILS-lygter; Intelligent Light System, til dæktrykovervågning, sidevindsstabilisering, aktiv parkeringsassistance, overvågning af blinde vinkler og advarsel mod utidigt vognbaneskift til anti-kollisionssystem.

 

Tags: CitroënFiatFordMercedes-BenzOpelPeugeotRenaultVW
Tidligere Artikel

Europas unge kører spirituskørsel

Næste Artikel

Land Rovers nye SUV er på vej

Næste Artikel
Land Rover har med den camouflerede Discovery Sport løftet en flig af, hvad der er i vente.

Land Rovers nye SUV er på vej

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021
Mercedes-Benz præsenterede i aftes den nye Vito-generation i Berlin.

Mercedes-Benz kampklar med ny Vito

4. januar 2015
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering