Når Mercedes-Benz sender den nye A-klasse baserede SUV-model Mercedes-Benz GLA på gaden i det nye år bliver det med en GLA 200 1,6 i den nedre ende og en Edition 1 i øvre ende af modelprogrammet.
Sidstnævnte er en tilføjelse til det modelsplit, der i første omgang blev bebudet – fra den 2-hjulstrukne og benzindrevne model 200 til den ligeledes benzindrevne 2,0-liter model med ydelser fra 156 til 211 hk foruden dieseldrevne 2,2 liter modeller med ydelser fra 136 og 170 hk. Dertil kommer de specielle AMG-versioner i en klasse for sig.
Edition 1-modellen bliver en udstyrsmodel i den dyre ende af GLA-programmet, og nærmere en town-roader end en egentlig off-roader. En Urban-udstyret version med forkromet tagræling og ”bundskjolde“, 19-tommer AMG aluminiumfælge, frontgrill og sidespejle og tagsprosser i sort lak som kontrast til karrosserifarverne hvid, brun og grå.
Med nøddebrun læderstue
Mercedes-Benz GLA Edition 1 kendetegnes tillige af et nøddebrunt læderinteriør med mokasin-sting og et 3-eget multifunktionelt rat, pedaler i børstet, rustfri stål og en masse andre stilelementer.
Den 4417x1804x1494 mm lange, brede og høje og aerodynamiske GLA med en Cd-værdi på 0,29 vil ligesom de øvrge varianter i modelprogrammet kunne leveres med den nyeste generation af Mercedes-Benz’ 4Matic-system med permanent variabel fordeling af trækkraften mellem aksler og hjul.
Luksuriøs Town-roader
Med en maksimal bagagerumsvolumen på 1.235 liter kombineret med lav læssehøjde og let adgang via bagdøren er der streget op til en luksuriøs town-roader på gule eller papegøjefarvede nummerplader. Bagdøren kan i øvrigt leveres med automatik, så den selv åbner og lukker.
Med 2,2 liter 200 CDI-motoren er der 136 hk og 300 Nm til rådighed i Mercedes-Benz GLA og CO2-udslippet er så lavt som 114 g/km. Alternativet er en 250 CDI med 170 hk og 350 Nm, men så har denne også en 7-trins gearkasse med dobbeltkobling.