Med en F1-racer i lasten | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Raceren kan rulles ind og ud af varebilen på cirka 15 minutter af én mand. Foto: Renault
Lasteevnen er 844 kg, hvilket rækker fint til F1-racerens egenvægt på cirka 700 kg
En Renault Master har nu taget en del af de opgaver, som før blev klaret af teamets 40-tons lastbiler
Bilen er bygget op på et Renault Master-chassis med forhjulstræk
Der skal være plads inde i varerummet til raceren aftagelige front

Med en F1-racer i lasten

Renaults Formel 1-team har anskaffet sig en Renault Master til transport af såvel showbiler som den ægte vare

af Jess Ulrik Verge
26. november 2018
i Nyheder, Opbygninger

En varebil kan jo i princippet transportere alt muligt, når bare der er plads i lastrummet. At flytte tungt eller værdifuldt gods – som f.eks. Formel 1-biler – med varebil kan have sine fordele. Det er Renaults Formel 1-teams nye varebil et godt eksempel på.

Bilen er opbygget på grundlag af en Renault Master chassisvogn LL35 med forhjulstræk. Transportboksen er fremstillet hos Advanced KFS og udviklet i tæt samarbejde med Renault Sport Formula One Team.

Ultra lav frihøjde

Der skulle f.eks. lige holdes et vågent øje med vinklen på de to ramper som bilen holder på inde i varebilen. En lidt for stejl vinkel her ville betyde, at raceren med sin ultra lave frihøjde ville skrabe imod med vognbunden.

VW T6 har den højeste gensalgsværdi

Et andet vigtigt punkt var at få fremstillet en lift, som kan betjenes af kun én mand. Her valgtes en smæklift med en 10,6 kilonewtons motor. Lastning og losning kan overstås på cirka 15 minutter. Udover selve raceren skulle lastrummet også kunne indeholde dens aftagelige frontparti og ekstra hjul.

Rundt i hele Europa

Varebilens primære opgave er at transportere teamets showbiler ud til arrangementer, som teamet deltager i for at gøre reklame for sig selv og for sporten. I år er showbilen en udgave af 2017-raceren. Motoren er fjernet, men bilens staffage er helt up to date.

Showbilerne transporteres fra teamets base i Oxfordshire i England til begivenheder i hele Europa. Tidligere foregik denne transport enten med hyrede autotransportere eller med en af teamets egne 40-tons lastbiler.

Sparer tid og penge

-Ved i stedet at transportere showbilerne i vores egen varebil opnår vi større effektivitet og fleksibilitet. Bilen vejer 3,5 tons og kan dermed køres af alle, der har et lille kørekort. Vi sparer mandetimer, fordi hele transporten kan klares af én mand, og vi sparer penge, fordi denne form for transport er billigere.

Batteri-panikken breder sig

-Det frigør nogle ressourcer. Desuden kan varebilen ofte komme nemmere frem til steder, hvor pladsen er lidt trang, forklarer Tim Baston, der er teamets Static Show Car Supervisor.

Teamets mest værdifulde last

Men også andre i teamet har fået øje for varebilens fleksibilitet og effektivitet. Det er sket et par gange, at Masteren har kørt teamets racerbil til Valencia til afsluttende tests lige før et løb. Desuden er den blevet brugt til at transportere racere til og fra lokale underleverandører under udviklingen.

Sådanne opgaver kræver dog lidt mere af varebilen end en transport af en showbil, der kun vejer 350 kg. En Renault F1-racer i fuldt trim vejer 700 kg, hvilket dog stadig ligger komfortabelt inden for nyttelasten på 844 kg.

Tags: formel 1motorsportRenault Masterrenault sport formula one team
Tidligere Artikel

UPS i samarbejde med Rytle om bydistribution

Næste Artikel

Kulturforskelle truer Renault-Nissan

Næste Artikel
Mest interessant bliver det, hvis Carlos Ghosn bliver frikendt for alle anklager

Kulturforskelle truer Renault-Nissan

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Raceren kan rulles ind og ud af varebilen på cirka 15 minutter af én mand. Foto: Renault

Med en F1-racer i lasten

26. november 2018

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering