Mazda tror på forbrændingsmotoren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 6 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Mazda tror på forbrændingsmotoren

Vil sammen med saudiarabisk olieselskab udvikle CO2-venligt brændstof og en motor, der kan forbrænde det

af Jess Ulrik Verge
9. august 2018
i Nyheder

Mens alle taler om el-biler og drømmer om forbrændingsmotorens snarlige død, er der andre, som måske ser mere realistisk på den benzin- og dieseldrevne motors fremtid.

“84 procent af alle verdens køretøjer vil være drevet af forbrændingsmotorer i 2035.” Det meddeler Mazda Motor Corporation i en pressemeddelelse, hvor de anfører “International Energy Agency” som ophav til denne fremskrivning.

Nyt treparts-samarbejde

I samme meddelelse annoncerer Mazda, at de er gået i samarbejde med Saudi Aramco og japanske AIST. Saudi Aramco er et olieselskab, der ejes af den saudiarabiske stat. AIST er et japansk forskningsinstitut med det fulde navn “Advanced  Industrial Science and Technology”.

Dieselmotorens snarlige død er overvurderet

De tre parter mener, at der i miljøforskningen foreløbig er blevet kigget på for lille en del af den værdikæde, der begynder ved råolien i jorden og ender ved hjulene på asfalten. Der fokuseres på den del af kæden, der kaldes “tank to wheel” – altså fra brændstoffet suges ud af tanken til kræfterne er omsat til fremdrift.

“Well to wheel”-perspektiv

For at fremme miljøforskningen yderligere mener parterne, at det er nødvendigt at udvide perspektivet til at omfatte hele værdikæden, hvilket kaldes “well to wheel”, hvor man starter forskningen helt fra udvindingen af råolien.

Saudi Aramco’s rolle i samarbejdet er at udvikle et nyt brændstof. Det skal produceres gennem en raffinerings-teknologi, der resulterer i lavere CO2-udslip. Mazda og AIST skal udvikle en motor, der kan køre på dette brændstof.

Taler forbrændingsmotoren op

Mere specifikke er parterne foreløbig ikke om deres forskning. Men det er ikke første gang, at Mazda taler forbrændingsmotoren op i stedet for ned. Sidste år var bilfabrikanten ude med meldinger om, at man ikke har nogen planer om at bevæge sig væk fra forbrændingsmotorer.

Dieselmotoren er død – længe leve dieselmotoren

Faktisk har de heller ingen planer om at droppe dieselmotoren i deres personbiler. I stedet vil de udvikle den særlige kompressionstænding, der foregår i en diselmotor, til også at kunne fungere i en benzindrevet motor.

Om den motor så kræver noget benzin, der er fremtryllet i et arabisk olie-laboratorium, melder historien dog ikke noget om.

Tags: CO2DieselmotorforbrændingsmotorMazdasaudiarabien
Tidligere Artikel

Stor politikontrol starter i dag

Næste Artikel

Helt ny serie fra Land Rover

Næste Artikel
Land Rover Defender i den seneste aftapning fra 2013. Modellen har en 68 år lang historie.

Helt ny serie fra Land Rover

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Mazda tror på forbrændingsmotoren

9. august 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering