Varebiler og køreglæde er noget forholdsvist nyt. Ingen har nogensinde brudt sig om, hvordan det arbejdende folk havde det efter en lang arbejdsdag. Kørekomfort var forbeholdt folk med jobs, der fordrede hvid skjorte og glat hage på kontoret.
I dag blæser der lidt andre vinde over et marked, der for den vestlige verdens vedkommende har en noget sundere respekt for den enkelte bruger. Primært fordi han over de seneste 50-60 år er begyndt at tjene penge.
De fattige er en sliddel
I Asien, Afrika, Rusland, Østeuropa og andre demokratisk underudviklede egne af kloden render varebilsbrugere stadig i 2017 rundt for lud og koldt vand. Her betragtes fattige arbejdere fortsat som en sliddel og levnes ingen opmærksomhed på komfort- og sikkerhedssiden.
Pudsigt nok er det de samme egne, der fortsat bygger respektløst ringe varebiler, som på deres kanter udelukkende betjenes af hårdtarbejdende fattigrøve.
Japan i den vestlige verden
Eneste bindeled mellem nordamerikansk og europæisk moderne kultur, er Japan, som har et stort marked i den vestlige verden. Ser man bort fra Toyota, som har købt sig ind i en europæisk varebil for at leve op til det moderne samfunds social- og klima-kultur.
Men ingen japansk producerede varebiler ud over pickupper med små kabiner finder vej til den vestlige verden. Og det er her, vi kommer til dagens danske tema, legemliggjort af dagens testbil, Mazda CX-5.
De Kansas-klædte
For intet andet sted i den demokratiske verden indregistreres der så mange japanske varebiler som i Danmark. Intet andet sted i verden finder du så meget køreglæde i ikke-vestligt producerede varebiler som i Danmark.
Forklaringen skal naturligvis søges i vor udskældte og i denne sammenhæng ufrivilligt vidunderlige registreringsafgifter, som tilgodeser det vellønnede Kansas-klædte.
Altid velkørende
Mazda CX-5 er én af de bedst etablerede repræsentanter for SUV-segmentet, som her i post-krisens motorminimalisme har genvundet sin naturlige popularitet.
Den er én af de mest velkørende af sin forhjulstrukne art på asfalt, hvor den hører hjemme. Primært fordi Mazda for længst har besluttet sig for, at det under alle tænkte forhold skal være underholdende og sporty at transportere sig i en Mazda.
Trodser vinden
‘Vi udforsker byer og snoede landeveje. Hjørner skæres, og motorer gasses op. Åben vinduer, høj musik og ingen bestemt destination. Skuer altid fremad og trodser vinden’
Sådan indledes Mazdas brochuretekst, og i den kontekst er det jo nærmest selvmodsyngende, at CX-5 fås med navigation. Medmindre tanken er, at også folk med arbejde og invaliderende institutionstider er med i målgruppen.
Smuk harmoni
Som én af en svindende art kan Mazda CX-5 fås med firehjulstræk. Og ikke uventet har Mazda stillet den absolutte topmodel med den stærkeste 2,2-liters dieselmotor, firehjulstræk og automatgear til rådighed for testen.
Alt sammen til glæde for den rå og uforfalskede maskuline køreoplevelse og i smuk harmoni med hele tanken om at trodse både vind og stereotyper.
Japansk floskel-litteratur
Med sine præcise køreegenskaber er den i særklasse god til at kompromittere asfalten i byer og land. Her kunne tilføjes nogle danske mark- og skovveje, men dem finder man ikke meget af i den kystbaserede japanske floskel-litteratur.
Og det er heller ikke de firehjulstrukne udgaver, der står øverst på den genopfundne cafe-elitisters ønskeseddel.
Filt-foret smartphone-komfort
I dag står der plads, komfort, udstyr og sikkerhed lige under et ufravigeligt krav om image og filt-foret smartphone-komfort.
Og her træder CX-5’s veludstyrede modeller i karakter. Den tyste kabine – som ville være endnu mere tyst med tohjulstræk, – er rummeligt udformet om en minimalistisk stramt designet førerplads.
Berøringsfølsomt emne
Sikkerheden for tidens kørende telefonister er tilgodeset ved, at det berøringsfølsomme emne om berøringsfølsom betjeningsskærm under kørslen er sat ud af spillet og udelukkende styres ved hjælp af drejeknappen ved gearstangen.
At Mazda fortsat ikke er i stand til at indbygge den syvtommers storskærm i instrumentbordet i stedet for den klodsede popup-skærm, som burde kunne poppes ned, er forhåbentligt på Mazdas todo-liste.
Billigere i sidste måned
Kan du nøjes med en enkelt eller to kubikmeter varerum, er Danmark med sit lidt aparte varebilsmarked et fantastisk land. For hvor ellers kan du få så meget varebil for sammenlignelige penge?
Listeprisen er på 311.500 plus moms mod hvidpladeudgavens 463.700. Det er en besparelse på 152.200.
At du havde sparet endnu mere 198.500 før moms for en måned siden – tjaeh, så er vi tilbage ved ovennævnte tendens.