Mazda CX-3 er en lille bastard | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det handler ikke om, hvad man kan, eller havd man skal i den lille crossoverklasse.Så længe man ser godt ud og ligner en, der kan meget mere, mens man gør det
automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel samt for at overskride vejstriberne, en stor skærm med mulighed for navigation og internetradio, headup-display, lædersæder og sekstrins gearkasse eller automatgear.
Mazda2 har lagt rammer til CX-3, og med den højtplacerede infoskræm i forruden er man godt hjulpet. Alene placeringen bidrager til trafiksikkerheden, fordi den altid er tæt på synsfeltet
Mazda CX-3 fås både med to- og firehjulstræk, men i samtlige varianter ligner den en rå terræn-bil i en håndterlig størrelse
Med den større frihøjde og kraftig plastbeskyttelse af skærmkanter og front virker CX-3 langt mere dynamisk og maskulin end sin hverdagspraktiske lillesøster
Højere tag giver højere døre og dermed åbninger. Det gør både CX-3 og resten af klassen uhyre interessant som varebiler

Mazda CX-3 er en lille bastard

Den nye Mazda CX-3 er et sammensurium af de bedste dele fra Mazdas egne hylder

af Thomas André
18. marts 2015
i Nyheder

Akselafstanden er fra Mazda2, motorerne er fra Mazda3, og firehjulstrækket kommer fra Mazda CX-5.

I sagens natur giver det sammenlagt en crossover, der minder mest om den kommende 2’er i den højbenet og aktiv fritid-udgave udgave, som det er blevet så trendy.

Og når det er trend, er der også mange om budet. Sådan fungerer det jo. Mazda CX-3 kommer til at bokse med Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008 og den nye Suzuki Vitara om markedsandelene.

Men klassen er lidt uenige om det med firehjulstræk. Opel laver Mokka med både forhjulstræk og firehjulstræk, ligesom Mazda gør det med CX-3. Men Peugeot og Renault har kun forhjulstrukne versioner på programmet.

Langtur og fritid

Akselafstanden på 257 cm er identisk med søster 2, men CX3 er seks cm højere, to cm bredere og hele 22 cm længere end sin teknisk identiske søster.

Crossover handler nemlig mere om at være tjekket og smart at se på, have lidt højt til loftet – både fysisk og mentalt – så bilen kan bruges til både langturstransport af hele familien og til pladskrævende fritidssysler.

Citroën Cactus årets bedste design

Suzuki Vitara vender tilbage til rødderne

Det giver nogle rigtigt interessante varebilsversioner på danske plader, hvor bude og service-folk får glæde af et højere tag med højere døre og dermed nemmere adgang til jobbet i varerummet.

Tre motorer

Mazda CX-3 får to benzinmotorer, den toliters benziner med enten 120 eller 150 hk. Til forskel fra Mazzda2 får den også en dieselvariant med den firecylindrede 1,5 Diesel med 105 hk og 270 Nm. Mazda forventer ikke, at dieselsalget vil udgøre mere end 10 procent af salget, men som gulpladebil til danske job-bilister vil diesel-andelen nok snarere nærme sig 50 procent.

Den nye crossover er blevet vist på flere biludstillinger og ved en lille snigpremiere for pressen i mandags, men den kommer først på danske plader en gang til september.

Priser og udstyr er ikke klar endnu, men du kan jo tage et kig på de tre mest indlysende konkurrenter for at få en ide om, hvad Mazda er oppe imod.

Tags: MazdaOpelPeugeotRenaultSuzuki
Tidligere Artikel

Iveco Daily Hi-Matic kommer til Herning

Næste Artikel

Årets varebil 2015 er en ommer

Næste Artikel
Årets Varebil 2015 blev et joint venture mellem Opel Vivaro og Renault Trafic, som har siddet på titlen lige siden

Årets varebil 2015 er en ommer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Mazda CX-3 fås både med to- og firehjulstræk, men i samtlige varianter ligner den en rå terræn-bil i en håndterlig størrelse

Mazda CX-3 er en lille bastard

18. marts 2015

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering