Akselafstanden er fra Mazda2, motorerne er fra Mazda3, og firehjulstrækket kommer fra Mazda CX-5.
I sagens natur giver det sammenlagt en crossover, der minder mest om den kommende 2’er i den højbenet og aktiv fritid-udgave udgave, som det er blevet så trendy.
Og når det er trend, er der også mange om budet. Sådan fungerer det jo. Mazda CX-3 kommer til at bokse med Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008 og den nye Suzuki Vitara om markedsandelene.
Men klassen er lidt uenige om det med firehjulstræk. Opel laver Mokka med både forhjulstræk og firehjulstræk, ligesom Mazda gør det med CX-3. Men Peugeot og Renault har kun forhjulstrukne versioner på programmet.
Langtur og fritid
Akselafstanden på 257 cm er identisk med søster 2, men CX3 er seks cm højere, to cm bredere og hele 22 cm længere end sin teknisk identiske søster.
Crossover handler nemlig mere om at være tjekket og smart at se på, have lidt højt til loftet – både fysisk og mentalt – så bilen kan bruges til både langturstransport af hele familien og til pladskrævende fritidssysler.
Citroën Cactus årets bedste design
Suzuki Vitara vender tilbage til rødderne
Det giver nogle rigtigt interessante varebilsversioner på danske plader, hvor bude og service-folk får glæde af et højere tag med højere døre og dermed nemmere adgang til jobbet i varerummet.
Tre motorer
Mazda CX-3 får to benzinmotorer, den toliters benziner med enten 120 eller 150 hk. Til forskel fra Mazzda2 får den også en dieselvariant med den firecylindrede 1,5 Diesel med 105 hk og 270 Nm. Mazda forventer ikke, at dieselsalget vil udgøre mere end 10 procent af salget, men som gulpladebil til danske job-bilister vil diesel-andelen nok snarere nærme sig 50 procent.
Den nye crossover er blevet vist på flere biludstillinger og ved en lille snigpremiere for pressen i mandags, men den kommer først på danske plader en gang til september.
Priser og udstyr er ikke klar endnu, men du kan jo tage et kig på de tre mest indlysende konkurrenter for at få en ide om, hvad Mazda er oppe imod.