Maxus EV80 kommer til EU på en undtagelse | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Kinesiske SAIC sender Maxus EV80 til Europa uden ESC

Maxus EV80 kommer til EU på en undtagelse

Kinesiske Maxus EV80 har ikke ESC, men kan alligevel sælges i EU, fordi der er en undtagelse i EU-direktivet

af Jess Ulrik Verge
27. september 2018
i Nyheder

Når den elektriske kassevogn Maxus EV80 om kort tid bliver vist på udstillingen for erhvervskøretøjer IAA i Hannover, så bliver det uden det vigtige sikkerhedsudstyr ESC (udskridningskontrol). Adskillige eksemplarer af bilen er i øvrigt allerede blevet optaget i leasingflåden hos blandt andre Maske Fleet og triller afsted på tysk, østrigsk og hollandsk asfalt.

EV80 fremstilles i Kina af Kinas største bilproducent SAIC, og bilerne til Europa introduceres på markederne i EU af divisionen “SAIC Mobility Europe”.

Bilag indeholder en undtagelse

Men hvordan kan det lade sig gøre at sælge en varebil i EU uden ESC? Siden 2011 har det været sådan, at alle nye typegodkendte varebiler i kategori N1 skal være forsynet med ESC for lovligt at kunne sælges i Danmark og i andre EU-lande, der tilslutter sig direktivet.

Kinesiske batterier i Hannover

Vi har spurgt SAIC Mobility Europe, og de henviser til et bilag til det EU-direktiv (2007/46/EC), der beskriver de tekniske krav, som stilles til nye køretøjer. Bilaget indeholder nemlig en undtagelse der siger, at hvis en producent fremstiller færre end 1000 eksemplarer af en model om året, behøver den ikke sikkerhedsudstyr som f. eks. ESC.

Få kan få glæde af det

-Alle EU’s medlemslande er derfor forpligtede til at modtage biler fra disse såkaldte små serieproduktioner, fortæller Matt Moore, der er pressemedarbejder for SAIC Mobility Europe. Han tilføjer, at der dog kun er ganske få varevognsproducenter, der kan benytte sig af denne undtagelse.

-Det er for eksempel StreetScooter og Goupil (en engelsk, eldrevet mikrovarebil, red.) Blandt personbilerne er det mærker som Donkervoort, Caterham, Morgan og Lotus, der kan få glæde af denne undtagelse.

-I øvrigt er der endnu ikke sat nogen udløbsdato for denne undtagelse. Vi forventer, at den vil gælde i mindst to år fra nu, tilføjer han.

Vi kan så tilføje, at StreetScooter faktisk har fået ESC (dog ikke L-udgaven).

Konkurrenter har ESC

Matt Moore kan endnu ikke svare på, om SAIC Mobility Europe vil lancere Maxus EV80 i Danmark. Den vil i så fald blive alene. Nærmeste konkurrent ligner Mercedes eVito, der endnu er på trapperne.

Maxus EV80 kommer til Danmark

Kommer EV80 til landet, vil der dog være et par mindre el-drevne varevogne, der godt kan give den noget konkurrence. Det er Renault Kangoo Z.E. og Nissan eNV200. Begge disse modeller har ESC.

I den større klasse er der Iveco Daily Electric, der også har ESC.

Tags: MaxusMaxus EV80SAICSAIC Mobility Europe
Tidligere Artikel

Ny Ford Transit i 2019

Næste Artikel

Højresvingsassistent

Næste Artikel
Ved hjælp af en kombination af radar og kameraer kan det nye system genkende og forudse bløde trafikanters bevægelser

Højresvingsassistent

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Kinesiske SAIC sender Maxus EV80 til Europa uden ESC

Maxus EV80 kommer til EU på en undtagelse

27. september 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering