Den nye Renault Trafic lanceres med fire effektive motorer. Ved hjælp af en række intelligente løsninger i kabinen kan den også fungere som et mobilt kontor. Og så har den fået forlænget varerummet med 13 cm ved gulvet, så der bliver plads til tre europaller. Det er grundlæggende ammunitionen i Renaults offensiv for at æde markedsandele fra kooperativet, Fiat/Peugeot/Citroën/Toyota.
Renault har siden 1998 været Europas førende varebil-producent. I konservative Danmark, hvor varebilsælgere under finanskrisen har haft mere end almindeligt svært ved at få kunder til at skifte mærke, ligger andelen lige under de 10 procent, som er den danske importørs mål for 2014.
Fremgang på 37 procent
– Renaults markedsandel i Europa er 14,6 procent, mens vi i Danmark med 9,3 for årets første fem måneder er snublende tæt på de ønskede 10, siger informationschef for Renault Danmark, Søren Hyltoft.
Og det ser ud til at lykkes. I juni måned, hvor den gamle Trafic har påbegyndt sit ophørsudsalg, ligger Renaults varebiler godt til med en fremgang 37,4 procent i forhold til samme måned sidste år. Det samlede danske varebilmarked er oppe med 16 procent. I denne klasse kræver fremgang dog, at man kan tage markedsandele fra Ford Transit Custom.
Ford Transit Custom sætter standarden
– Renault har tænkt sig at beholde sin førerposition i Europa generelt, mens vi her i Danmark satser på at få endnu bedre fat i markedet. Helt essentielt for at nå det mål er introduktionen af ny Trafic og ny Master, som ikke kommer langt efter introduktionen af den faceliftede Renault Kangoo Van, der kom sidste år, forklarer Hyltoft.
Tung modstand
Så alt i alt har Renault buen spændt godt op til efterårets varebilsalg. De skal dog tage højde for introduktionen af den store Ford Transit og lille Transit Courier, samtidigt med at den nye Fiat Ducato, som med et salg på 313 i foråret står for mere end halvdelen af Fiats samlede varebilsomsætning.
Fiat Ducato går efter manden bag rattet
Ducatos trillingesøstre, Peugeot Boxer og Citroën Jumper har formentlig også en kommentar til Renaults efterårsdrømme, så de skal blive spændende at følge med i.
Varebilsalget jan-maj 2013 og 2014 fordelt på mærke:
2013 2014
|
Antal |
Andel |
Antal |
Andel |
Ford |
1278 |
13,63 % |
1826 |
16,53 % |
Volkswagen |
1807 |
9,24 % |
1801 |
16,30 % |
Mercedes-Benz |
1049 |
11,19 % |
1355 |
12,27 % |
Renault |
732 |
7,81 % |
1030 |
9,32 % |
Citroën |
613 |
6,54 % |
792 |
7,17 % |
Toyota |
526 |
5,61 % |
708 |
6,41 % |
Peugeot |
613 |
6,54 % |
701 |
6,35 % |
Opel |
738 |
7,87 % |
630 |
5,70 % |
Fiat |
628 |
6,70 % |
598 |
5,41 % |
Nissan |
508 |
5,42 % |
471 |
4,26 % |