Manualen er for mænd | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Manualen er for mænd

Den nye Opel Insignia er nem at genkende, men under karossen er det en helt ny bil

af Thomas André
20. september 2013
i Nyheder

(Altomvarebiler i Frankfurt):

Alle bilmagerne render rundt som vilde for at overgå hinanden med kopier og inspirationer af hinandens online-POI-GPS-apps og hvad har vi. En topmodel er bare ikke en topmodel, hvis der ikke hører et helt bibliotek af mere eller mindre ubrugelige apps til.
Men Opel har gjort et kup med den nye Insignia. De har lavet en manual som app til smartphone. Hvis der er noget, du er i tvivl om, skanner du bare den del af bilen, du vil vide noget om, og så slår den op på det, du skal bruge.
Det er toppen af kransekagen for os mænd, der godt ved, at vi burde sætte os lidt ind i de forbandede instruktionsbøger, men som insisterer på, at livet er for kort til det.
Og så er det bare begyndelsen på de forbedringer, Opel har hældt i Insignia.

Læs om Insignia Country Tourer her

Flere detaljer, mindre detaljeret

De udvendige designdetaljer er kun ændret marginalt. Opels egne designere talte ved præsentationen i Frankfurt om en sænket og bredere kølergrill og ændrede forlygter, men den gamle kan absolut genkendes i den gamle.
Det er overordnet et simplere design både ude og inde, men der er kommet lidt flere detaljer omkring tåge- og forlygter, ligesom kølergrillen er blevet bredere og flyttet lidt ned mod kofangeren for at få den til at syne bredere og mere sporty.
Mest påfaldende er det nydesignede instrumentbord, som er væsentligt forenklet som svar på megen kritik af de mange knapper, som åbenbart har forvirret mange. De er blevet erstattet af en touch screen på otte tommer, hvorfra de fleste funktioner ud over klimaanlægget betjenes.
Det kan i øvrigt også indstilles med en app.

Egen app-shop

Den kan også styres via en lille mousepad placeret lige foran armlænet, så den kræver et minimum af bevægelse og dermed opmærksom fra føreren at betjene under kørslen.
Resultatet er et kraftigt forenklet instrumentbord med færre og mere overskuelige knapper.
Navigationsanlægget er en del af infotainmentsystemet, der kan betjenes på fire forskellige måder: Fra knapper på rattet, fra touchpad mellem forsæderne, ved tryk på skærmen i midterkonsollen og ved brug af stemmen.
Dansk tale til det stemmestyrede infotainment-system kommer først fra modelår 15, som starter i september 2014.
Hele øvelsen omkring Opels infotainment-system handler om at give brugeren så mange muligheder for at fylde alle sine favorit-apps og –indstillinger ind i sin bil, så den bliver så personlig som muligt. Til det formål har Opel lavet sin egen app-shop, som bliver tilgængelig for Opel-ejere en gang i løbet af 2014.

60 procent forbedret

Hvordan det hele hænger sammen, og hvor nemt eller svært det bliver at sætte sig ind i alle disse funktioner og betjeningsmuligheder, bliver vi nødt til at vente med at gennemteste, til Opel får de første Insignia’er hjem i løbet af oktober.
Hvad vi derimod godt kan sige noget fornuftigt om allerede for nærværende, er den nye Insignias forbedrede køreegenskaber.
Hele undervognen er forbedret. Ikke bare strammet op men gennemmoderniseret for at give en mere dynamisk kørestil med et solidt vejgreb uden at gøre den hård og ukomfortabel som en sportsvogn.
Der er foretaget en del ændringer omkring forakslen, og bagvognen er forbedret på hele 60 procent af komponenterne.
Vi har kun kørt den nye Insignia nogle få hundrede kilometer, men førstehåndsindtrykket er en robust og tillidsvækkende køreoplevelse

Tiltrækkende Skat

De mest økonomisk fokuserede købere må nøjes med at nyde den nye Insignias enkelhed og lækre køreegenskaber. I hvert fald, hvis det er indgangstrinet til 299.900 kroner med 1,4-liters turbomotor, der står på programmet.
Den er rettet mod private købere. Resten af udbuddet med benzinmotorer er i den høje udstyrsversion, Cosmo, som alle koster over 400.000 kroner. Men som firmabiler, der trods alt udgår omkring 70 procent af Insignia-salget, er der en række lidt mere tiltrækkende beskatningsgrundlag at gå ud fra.
Vælger man det mere overdådigt udstyrsniveau, Cosmo, får man hele pakken med adaptiv fartpilot og app-forberedt infotainment.
Van-priserne har Opel ikke beskæftiget sig med endnu, men vi gætter på, at sådan en Sports Tourer, der starter på 317.000 på hvide plader, kan erhverves for en pris på rundt regnet 160.000 plus moms – og så fremdeles.

Tags: Opel
Tidligere Artikel

Jaguar ligger på lur

Næste Artikel

Insignia Country Tourer

Næste Artikel

Insignia Country Tourer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Manualen er for mænd

20. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering