Som et supplement til de eksisterende TGE-modeller med firehjulstræk introducerer MAN Truck & Bus en ny version med totalvægt på 5.5 tons.
4X4, masser af lastevne og trækkraft. MAN har, sammen med den østrigske specialvirksomhed Oberaigner, skruet en brutal udgave af TGE sammen til entreprenører og andre med behov for træk på alle fire og muskler.
De nye TGE-varianter med firehjulstræk fås fra 3,0 til 5,5 tons tilladt totalvægt.
Alle kan opbygges og ombygges efter ønske. Så hører du til dem, der virkelig skal i marken, gennem skoven eller ud hvor kraverne vender, så er MAN-nyheden værd at se mere på.
Fælles for de nye modeller på 5,0 til 5,5 tons er permanent firehjulstræk med enkelreduktions-foraksel og en fordeler gearkasse, der sikrer belastningsafhængig fordeling af trækkraften mellem akslerne (Torsen-differentiale). Hvis grebet i underlaget skulle svigte på den ene aksel, tilføres der automatisk og uden forsinkelse mere moment til den anden aksel.
Grundlaget for de konverterede versioner er standard TGE-kassevogne og TGE-chassiser med baghjulstræk, bagtøjsudveksling på 4,7:1, tvillinghjul samt den kraftigste 2,0-liters dieselmotor på 130 kW (177 hk) og et moment på 410 Nm. Der kan vælges mellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse samt akselafstande på 3.640 eller 4.490 millimeter. TGE-kassevognene kan også leveres med super-single-dækmontering.
Konverteringen til firehjulstræk har ikke nødvendiggjort nogen forøgelse af højden, så indstigningshøjden forbliver uændret – et klart plus ved brug som ambulance eller minibus. Det er dog muligt som ekstraudstyr at få forøget højden med 30 millimeter for at få større frihøjde.
Nyttelasten er næsten den samme, som i modeller med 2-hjulstræk, fordi den ekstra vægt af firehjulstrækket kun er cirka 130 kg. Dermed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort førerhus og kort akselafstand til trods firehjulstrækket en imponerende nyttelast på omkring 3.370 kg.