MAN TGE-premiere i nyt servicecenter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Adm. dir. Niels-Jørgen Toft Jensen (t.v.) og driftschef Lars Jensen foran MAN TGE og MAN's nye center i Esbjerg
Vognporte i gavlen til servicering af bl.a. MAN TGE er en ide, der har set dagens lys i Esbjerg og som med tiden skal udbredes til andre MAN-centre i Europa
TGE'erne serviceres via galvportene sammen med de mindre lastbiler
MAN TGE omfattes af samme døgnservice, som gælder for MAN's lastbiler, og man kan få sin bil serviceret uden tidsbestilling
Ingen indvielse uden pølsevogn, og der var pænt fremmøde

MAN TGE-premiere i nyt servicecenter

Den rullende Danmarkspremiere for den nye MAN TGE blev i Esbjerg synkroniseret med indvielsen af et ny MAN-center

af Jess Ulrik Verge
24. oktober 2017
i Nyheder

MAN’s første og eneste varebil – den nye TGE – havde i går premiere i Esbjerg sammen med indvielsen af et nyt MAN-center til 25 millioner kroner. TGE har siden den 5. september haft rullende Danmarkspremiere hos de forskellige MAN-centre i landet.

Altomvarebiler var på pletten i går ved indvielsen. Samtidig var det en anledning til at kigge nærmere på det center i hele MAN-koncernen, som er længst fremme med de fysiske faciliteter til servicering af varevognene. På en ide fra Søren Bering er centeret blevet indrettet med fem vognporte i værkstedsbygningens gavl.

Dansk ide skal udbredes

– Ved at åbne gavlen for indkørsel kan vi opnå en bedre udnyttelse af hele værkstedsområdet og få mere fleksibilitet bygget ind, sagde Claus Lindholm, der er markedskommunikationschef. Han tilføjede, at ideen vil blive udbredt i resten af Europa efterhånden som der indvies nye centre eller der sker udvidelser.

MAN TGE på Danmarksturne

“MAN Truck og Bus Center”, som centeret hedder, har 25 ansatte, som klarer administration, salg og service. De to første TGE-biler er allerede blevet handlet, og de kan nu se frem til deres første servicebesøg i de nye faciliteter.

Samme vilkår som lastbilkunderne

Til TGE-serviceringen er der indkøbt en 4- søjlet og en 2-søjlet lift, og senere kommer til mobil lift. De fem van-porte bliver i fleksibilitetens navn også brugt til de mindre lastbiler, mens de helt store basser holder på langs af bygningen hen over de store smøregrave.

– TGE-ejere, der skal til service, nyder præcist de samme vilkår som vores traditionelle lastbilkunder, og sådan er det i øvrigt i alle landets MAN-centre, siger det nye centers driftschef Lars Jensen.

Bilen er et produktionsapparat

Det betyder bl.a., at der er 24 timers service, hvis kunden har brug for det. – Som en lastbil er en TGE-varebil at betragte som en del af kundens produktionsapparat. Det koster altså penge, så længe den holder stille. Derfor skal man ikke bestille tid til en reparation. Har man behovet, som kommer man med bilen, og så sørger vi for at have mandskab på vagt til at klare opgaven, tilføjer Claus Lindholm.

Det nye center er indrettet, så det så vidt muligt tager højde for de nye udviklinger i transportbranchen. – Vores fremtid begynder her i dag i dette center, sagde den administrerende direktør for MAN i Danmark, Norge og Sverige Niels-Jørgen Toft Jensen i indvielsestalen. Han er i øvrigt netop er tiltrådt som fungerende adm. dir., i Danmark.

Transportbranchen er under forandring

– Med den udvikling, der sker inden for områder som elektrificering og biogas tror jeg, at vi om ti år vil se en transportbranche, der er helt anderledes end i dag, sagde Niels-Jørgen Toft Jensen.

Automatisk nødbremse standard på MAN TGE

Og når man kigger rundt i det 2300 kvadratmeter store center får man da også indtryk af et sted, der forsøger at tage højde for den fremtidige udvikling – både hvad angår værkstedsfaciliteter, salgskontorer, lagerlokaler og de øvrige fysiske forhold for medarbejderne.

Ingen kannibalisering

Premierekaravanen af MAN TGE-biler bestod af bl.a. en kassevogn og en chassisvogn med ladopbygning til forskelligt udstyr. Vi fik lejlighed til en lille prøvekørsel, som naturligvis ikke bød på nogen overraskelser.

Bilen er som bekendt identisk med VW Crafter, som allerede er introduceret på markedet, og som vi allerede har testkørt. Baggrunden er, at MAN er et datterselskab af Volkswagen Group, og bilerne kører således afsted på det samme samlebånd på VW’s fabrik i Polen. Hvad der kan ligne en kannibalisering forsvares med, at Crafter og TGE henvender sig til forskellige kundegrupper. 

Ros til MAN for sikkerheden

Men i markedsføringens navn skal der jo gerne ‘produktdifferentieres’ en smule, og det gør MAN ved at tilbyde automatisk nødbremse som standard. Man kan med andre ord slet ikke få en TGE uden dette vigtige sikkerhedsudstyr.

Dette skal MAN i øvrigt have ros for. Varebiler er traditionelt mindre sikre at køre i end personbiler, dels på grund af lempeligere lovgivning, dels fordi indkøbere af varevogne ofte ikke er de samme personer, som dem, der sidder bag rattet og skal beskyttes af sikkerhedsudstyret.

Nødbremsen virker kun ved op til 30 km/t

I Crafter hedder den automatiske nødbremse “Front Assist City Emergency Brake”, og den indeholder to integrerede systemer. Den ene del – “Front Assist” – overvåger trafikken forude vha radar. I tilfælde af fare for en påkørsel, advares føreren akustisk og visuelt.

Den anden del – “City Emergency Brake” – kan selv bremse bilen ned. Ved en hastighed på op til 30 km/t kan den selv aktivere bremsen, og i  kombination med automatgear kan den bremse bilen helt op.

Forskelle i sikkerheds-standarden

På MAN-sprog kaldes den automatiske nødbremse for “Avanceret Nødbremsesystem (EBA)”, men der er tale om det samme stykke udstyr som i Crafter.

Priserne på TGE og Crafter er nogenlunde ens. Derfor har MAN måttet file lidt ned på det øvrige standard-sikkerhedsudstyr. I TGE er der således ikke airbag til passageren (standard i Crafter). I TGE er der heller ikke parkeringssensor, fartpilot eller dæktryksovervågning, hvilket alt sammen også er standard i Crafter.

Næste gang er Horsens og Bornholm

Søskendeforholdet mellem Crafter og TGE betyder i øvrigt også, at udvalget af varianter og opbygninger er præcist det samme for de to modeller.

Med premieren i Esbjerg er TGE-karavanen ved at nærme sig målet. Næste besøg er i Horsens fredag den 13. oktober, og der sluttes på Bornholm fredag og lørdag den 27. og 28. oktober.

Tags: Front Assist City Emergency BrakeMANMAN TGEVW Crafter
Tidligere Artikel

Ny administrerende direktør for MAN i Danmark

Næste Artikel

Range Rover Sport til de grøn-rige

Næste Artikel
Range Rover Sport bliver først til at slæbe elmotorer gennem sølet

Range Rover Sport til de grøn-rige

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Adm. dir. Niels-Jørgen Toft Jensen (t.v.) og driftschef Lars Jensen foran MAN TGE og MAN's nye center i Esbjerg

MAN TGE-premiere i nyt servicecenter

24. oktober 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored