MAN TGE - let i en tung verden | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det er helt ok at tage fejl af storebror og lillebror. De er nemlig helt ens
Den eneste forskel på MAN TGE og VW Crafter er den brølende løve i logoet
Testbilen havde fuld udsmykning med løvegardiner og tryk på udstyret
Bakkamera er heller ikke en del af standardudstyret, selv om det er eminent, når pladsen bliver trang
Anhængertræk er en selvfølge for entreprenøren med lastbiler i flåden
Så praktisk og nemt at gå til. Med DSG-gear er vi tæt på toppen af det mulige
Kopholderen lige ved døren er en skøn detalje
Rigtigt mange kurerer nikker genkendende til denne arbejdsplads
Løvegardinet er flot, men læg lige mærke til detaljen med altomvarebiler.dk-logoet, som MAN har fået fremstillet til lejligheden

MAN TGE – let i en tung verden

Det mest spændende ved MAN TGE er, hvordan den tunge organisation takler tilværelsen som let leverandør. Varebilen fejler i hvert fald ikke noget

af Thomas André
8. november 2017
i Test

Egentlig har vi jo allerede testet den store varebil fra Volkswagens nye fabrik i Polen. Den er fremragende. Brugervenlig; praktisk; effektiv; tillidsvækkende. Vi gik så langt som til at kalde den for et ‘suverænt stykke værktøj.

Og som det vil være de fleste bekendt – særligt læserne her på magasinet – er den nye MAN TGE jo fuldstændigt identisk med VW Crafter. Eneste ufravigelige forskel er logoet med den brølende løve og så MAN’s karakteristiske måde at udpensle modelbeskrivelsen med både vægt og effekt i efternavnet på døren.

Rundt i landskabet

Så hvorfor bruge tid og energi på at gøre det hele en gang til? Jo, for det første fordi MAN har bestykket en pressebil med det 8-trins automatgear i kombination med den stærkeste motor med 180 hk. Den vil vi selvfølgelig gerne rive en tur rundt i landskabet.

Men primært på grund af alt det, man ikke kan se. Sikkerhedsudstyret, service-setuppet og hele organisationen bag. For selv om MAN TGE er identisk med VW Crafter, så er der stor forskel på, om man vælger produktet fra med VW-logo eller brølende løve i kølergitteret.

Samme lommer

MAN og VW har fra starten pustet sig op til den uundgåelige broder-fejde. Alt andet ville være mistænkeligt utænkeligt. Volkswagen-koncernen ejer begge mærker, så nogle af skillingerne havner i de samme lommer.

Men de nationale salgsorganisationer har ikke noget at deles om ud over markedet, og her handler det om at skrabe den største bid af kagen indenbords.

Guffede løs

VW guffede løs af markedsandelene, før MAN her i efteråret kunne gå i krig. De havde udsalgssteder og en velsmurt organisation oppe i fulde omdrejninger med årtiers rutine i at sælge og servicere varebiler.

MAN TGE på Danmarksturne

Alt dette skulle MAN først til at bygge op ved siden af deres tunge afdelinger med lastbiler og busser. Faktisk er de slet ikke færdige med det. Varebiler er et helt nyt område for dem, og det fornemmer man, når man taler med dem.

Udrykningsbiler

Idéer om udryknings-biler til service og reparation hos kunden, nye koncepter, pakkeløsninger med både tunge og lette biler bobler i hele organisationen. Begejstringen er til at tage at føle på, når den nye varebils-afdeling drøner rundt på gangene og præsenterer idéer hurtigere, end ledelsen kan nå at skyde dem ned.

For ingen tvivler på produktet. VW Crafter har for længst bevist sit værd, kvalitet og praktiske egenskaber som én af markedets bedste store varebiler. MAN har med et pennestrøg fået et suverænt produkt serveret på et sølvfad. Nu er de i gang med at sælge det på både lige og ulige vilkår i forhold til Crafter og alle de andre aktører på markedet.

Lærer gamet

MAN har i et forsøg på at adskille sig lidt fra Crafter valgt at lade Automatisk nødbremse være standard på TGE, mens det meste af det øvrige sikkerhedsudstyr skal tilkøbes i det omfang, det ikke er lovpligtigt. Det er et fint slagnummer, men det er slet ikke her, MAN sætter det store angreb ind.

Crafter – et suverænt stykke værktøj

 

Hele mentaliteten er anderledes gearet hos lastbil-mærket, som åbent har meldt ud, at man i første omgang har valgt at satse på eksisterende lastbilkunder. De tunge drenge med store flåder. Herfra skal der fyldes på med tiden, mens man lærer gamet udefra og indefra.

Anvendeligheden endevendt

Meget sigende var testbilen udstyret med den stærkeste motor, et solidt anhængertræk og ottetrins automatgear. For lastbilfolk vil have hestekræfter, udstyr og automatgear, så de kan løse alle de opgaver, der bliver smidt efter dem.

Så når nu alle kopholderne er på rette plads, kørestillingen er optimeret og anvendeligheden endevendt, som vi har skrevet om det i vores test af Crafter, så er der faktisk kun gearkassen at kaste sig over i denne test.

Stresset vending

Selvfølgelig skinner VW’s rutine igennem også på dette felt. Den skifter lynhurtigt og umærkeligt, som vi har vænnet os til. Ingen dikkedarer her. Og selv i en stresset trepunkts-vending går det så hurtigt, at det ikke en gang kan gøres hurtigere med manuelt gear.

Eneste ankepunkt er, at den havde en tendens til at være lidt for hurtig med nedgearingerne, når man træder på speederen. Selv uden læs og med konstant hastighed vil den gerne geare ned, når det går opad. Her ville man gerne have en mulighed for at justere til en øko-indstilling, så den i højere grad udnytter motorens moment.

Første begejstring

Til en svagere motor er det forståeligt, at man vil have lidt omdrejninger på, når belastningen stiger, men der burde være forskellige styringer til gearkassen, så den tager hensyn til motorvarianten. Løsningen er at overtage kontrollen manuelt og fiksere gearet med semi-automatisk gearskift, men det er jo ligesom ikke rigtigt det, der er idéen bag et automatgear.

Under alle omstændigheder er det få og små detaljer, man kan pege på. MAN TGE er én af tidens mest komplette store varebiler, og det skal blive spændende at se, hvordan den klarer sig i kampen mod storebror og alle de andre konkurrenter, når den første begejstring har lagt sig, og salgstallene for alvor bliver sammenlignelige.

Tags: Automatisk nødbremseMAN TGEVW Crafter
Tidligere Artikel

Hold til højre - kampen fortsætter

Næste Artikel

Sprængfarlig kineser eller endnu en fuser

Næste Artikel
LDV T60 er en kinesisk bygget pickup i Hilux-klassen med firehjulstræk og en lastekapacitet på 1 tons.

Sprængfarlig kineser eller endnu en fuser

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Det er helt ok at tage fejl af storebror og lillebror. De er nemlig helt ens

MAN TGE – let i en tung verden

8. november 2017

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering