MAN e-TGE og VW e-Crafter klar | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 20 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
MAN e-TGE er gået i produktion, men andre lande står foran Danmark i køen

MAN e-TGE og VW e-Crafter klar

Produktionen er i gang, og de første markeder er så småt begyndt at få de elektriske to-tonnere i butikkerne

af Thomas André
31. august 2018
i Nyheder

Produktionen af de to elektriske to-tons søstre, VW e-Crafter og MAN e-TGE er startet på fabrikken i Polen. Vi så e-Crafter for første gang på IAA-messen i 2016, hvor den poppede op som trold af en æske i forbindelse med kåringen af VW Crafter som Van of the Year 2017.

Det kræver ikke de store udviklingsressourcer at lave den om til en MAN e-TGE. Et nyt sæt logoer og navneskilte er stort set kravet. Derfor er produktionen af VW e-Crafter ensbetydende med produktion af MAN e-TGE.

Ikke her til lands

Senere på måneden bliver den så introduceret på den store messe for erhvervsbiler i Hannover, IAA. Det er dog ikke det samme, som at vi får den at se her til lands lige med det samme.

  • Danmark står ikke lige først i rækken, når de skal fordeles til de forskellige lande. Vi har lige fået bekræftet, at de første kommer til levering lige i starten af det nye år,  siger markedskommunikationschef i MAN Truck & Bus Danmark A/S, Claus Lindholm, der ellers gerne ville have set den nye e-TGE på danske plader snart.

Helt anden kultur

  • Ja, men der må vi altså væbne os med tålmodighed. Det er jo ikke en ret stor produktion til at starte med, så der er andre, der står for tur før os, forklarer han.

  • For eksempel Norge, hvor de har en lang tradition og en helt anden kultur med elbiler, er blandt de første – sammen med Tyskland selvfølgelig.

Prøvetur

Egentlige danske leverancer må vi altså vente nogle måneder på, men han håber at kunne invitere kunder på en prøvetur i den nye e-TGE inden da.

MAN TGE til eventyr

  • Måske får vi en enkelt eller to til Danmark som demobiler, så man lige kan komme ud og prøve den, men ellers regner jeg ikke med, at vi ser den de første par måneder.

Mange drops

Et andet problem kan blive at integrere de store elektriske varebiler på det danske marked. De typiske kundegrupper vil være kurer-virksomheder med mange drops inden for et begrænset område.

Rækkevidden er opgivet til omkring 160 km, mens den forventes tættere på de 100 km under virkelige forhold afhængigt af kørestil, brug af for eksempel aircondition samt udendørs temperaturer, som påvirker batteriets præstationer.

På niveau med diesel

Dertil kommer den noget højere anskaffelsespris, som kompenseres en del af de meget lave vedligeholdelsesomkostninger.

e-Crafter med akilleshæl

  • Det er jo ikke nogen decideret billig varebil. Men for de kunder, der kan leve med den forholdsvist begrænsede rækkevidde, vil de samlede udgifter være på niveau med en diesel-udgave.

Fra flad til 80

Motoren i VW e-Crafter og MAN e-TGE er den samme, der ligger i en Golf GTE. 135 hk og et drejningsmoment på 290 Nm, som er tilgængelige helt nede fra nul omdrejninger i minuttet.

Den kan lades op fra helt flad til 80 procent med hurtiglader på cirka 45 minutter ifølge MAN.

Hårdt for lasteevnen

Et andet problem ved elektriske varebiler er, at den tunge batteripakke går hårdt ud over nyttelasten. Derfor tilbydes den både som almindelig 3,5-tons varebil og med en tilladt totalvægt på 4,25 tons. Den første med en lasteevne på totalt 950 og den anden med 1.700 kg.

Vi vender tilbage med mere dansk information i takt med, at MAN giver flere oplysninger om dansk premiere og udstyrsvarianter.

Tags: Elektriske varebilerMAN e-TGEVW e-Crafter
Tidligere Artikel

Ford Transit Connect i helt nyt trim

Næste Artikel

Når el-varebiler går i fisk

Næste Artikel
Fiskeleverandøren Deutsche See er godt tilfredse med StreetScooter som kølebil. Foto: Deutsche See

Når el-varebiler går i fisk

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
MAN e-TGE er gået i produktion, men andre lande står foran Danmark i køen

MAN e-TGE og VW e-Crafter klar

31. august 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering