Kvinder kan besnære det modsatte køn, føde børn, multitaske og er efter sigende mere empatiske og bedre end mænd til at være ledere, men ifølge mange mandlige bilister duer de bare ikke bag et rat.
Og dog er de måske også på det punkt det stærkeste køn! Resultatet af en undersøgelse af de to køns adfærd i trafikken kan give stof til debat i frokostpausen. Noget tyder nemlig på, at mændene har større problemer med at holde styr på deres biler og forstå de basale regler for bilkørsel.
Ifølge en undersøgelse foretaget af det uafhængige engelske Institute of Advanced Motorists kører flere end 8.000 stadigt på det britske vejnet, selvom deres kørekort er mærket med 12 eller flere strafpoints. Fjorten af disse har tilmed 25 strafpoint eller flere. Topscorer er en bilist med 36 strafpoint. Og der er i alle tilfælde tale om mænd.
Den øvre grænse for antallet af strafpoint på kørekortet er normalt 12 – eller maksimalt seks hvis kørekortindehaveren har tre års erfaring eller mindre.
På tidspunktet for undersøgelsen havde 37.244,102 briter, kørekort, heraf 20.439,578 mænd og 16.804,524 kvinder. Og de mandlige bilister markerede sig med flest overtrædelser af de gældende færdselslove og regler.
Slap domstolspraksis
Ud af 32 topscorere af strafpoint, var de 30 mænd. Ud af 99 topscorere af strafpoint var de 85 mænd. 2.256 mænd straffet med flere end 12 point på kørekortet færdedes stadigt på vejene mod 351 kvinder med flere end 12 point.
Ifølge Simon Best, administrarende direktør for IAM, burde en sådan overflod af point diskvalificere de pågældende bilister. Disse burde fratages førerretten og tvinges til at gennemgå en skærpet efteruddannelse, dersom de vil kunne fortsætte med at køre bil. Samtidigt efterlyser han en skærpet retspraksis ved domstolene.
Stephen Savill, som er administrerende direktør for Foxy Lady Drivers Club, som bistår en sammenslutning af kvindelige bilister med bilkøb, finansiering, forsikring, service og værkstedshjælp, siger med IAM-undersøgelsen in mente:
– De fleste bilister forsøger at undgå strafpoint, fordi de er dyre, ubehagelige og kan være stressende. Risikoen for strafpoint gør bilisterne mere opmærksomme i trafikken. De relativt få, som i løbet af kort tid straffes med 12 point eller flere er enten ignoranter eller ligeglade med færdselsreglerne, men de sllipper alt for let afsted med det, fordi domstolene ikke udnytter mulighederne for at diskvalificere dem og inddrage deres kørekort.
Men hvem er bedst?
Problematikken forekommer måske bekendt, dersom den anskues i dansk regi, men om det er de samme faktorer, som driver britiske og danske bilister til at blæse på færdselsloven og det basale krav om hensynsfuld kørsel, skal vi lade usagt. Faktum er, at trafikken i begge lande plages af egoister, farttosser og trafikale renegater.
Selvom der i IAM-undersøgelsen indgik 3.635,054 flere mandlige end kvindelige bilister, forklarer det ikke mændenes markant større antal i gruppen af pointstraffede bilister, som ved uforsvarlig kørsel burde udelukkes fra at køre bil.
Så det kan diskuteres, hvilket køn der egentlig gør sig bedst bag rattet, hvad enten dette sidder i en personbil, varebil eller andet motordrevet køretøj.