Må man selv bygge reoler i varebilen? | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

af Thomas Schiermacher Jensen
27. november 2020
i Baggrund, Nyheder, Opbygninger, Sikkerhed

“Hej Alt om varebiler, Kan i oplyse mig om regler om opbygning af varerum i en varevogn?” Sådan startede en messenger-besked til alt Om Varebiler, der kom forleden.

Det var Kristoffer, der skrev. Ham og ne kammerat vil selv lave hylder i varerummet på en varebil. Men de var ikke sikre på reglerne på området.

…såvel som lave

“Spørgsmålet er om jeg selv må lave en opbygning med skabe og hylder i mit varerum – den vil blive konstrueret af træ, og selvfølgelig på en sådan måde at det er solidt. Eller SKAL man installere noget af stål fra en opbygger?”. fortsatte han.

Det er mulig at finde reglerne på nettet, men på Alt Om varebiler.dk besluttede vi at spørge en ekspert. Derfor tog vi fat i Marc Troels-Smith, der er salgschef i Sortimo i Danmark.

“Der er desværre ingen krav som specifikt er rettet imod opbygningen af reolerne i varerummet på kassevogne. Men man skal selvfølgelig overholde de regler der findes i forhold til opbevaring og fastsurring af løst gods,” fortæller Marc Troels-Smith.

Det betyder derfor, at Kristoffer og hans ven gerne selv må bygge reoler i varebilen. Men Sortimos salgschef mener ikke det er en god idé. Der er sikkerhedsmæssige hensyn at tage.

“Det er meget svært selv at konstruere en reol som kan holde i tilfælde af en ulykke, da de færreste har forudsætningerne for det. Langt de fleste hjemmegjorte reoler kan ikke holde til en ulykkenog optage energien fra indholdet af reolen,” siger han og nævner en række punkter, der er værd at tænke over i forbindelse med indretningen af varebilens varerum.

“Hos Sortimo har vi igennem de seneste 40 år altid haft allerhøjeste fokus på sikkerhed for chaufføren i tilfælde af en ulykke. Derfor har vi løbende gennemført mange crashtests af vores indretningssystemer for at sikre at det kan holde til de voldsomme kræfter der frigives under en ulykke. Der er mange forudsætninger der skal overholdes for at en indretning kan crashtestes. Kraftfordeling, montagepunkter, opbygning, crumblezones osv. Så derfor vil vi anbefale at man altid benytter en professionel opbygger, som monterer crashtestet indretning, når bilen skal indrettes – for en sikkerheds skyld,” siger han.

Lone Porsgaard Rasmussen fra Dansk Varebil Inventar i Sjølund er enig i, at sikkerheden i bilen er vigtig og at reolen skal være solidt og godt bygget. For sikkerheden er vigtig.

”Vi arbejder i træ, da det er et rigtig godt materiale til bilindretninger. Det er lyddæmpende, fleksibelt og let. I forhold til sikkerhed er det vigtigt, at indretningen er konstrueret korrekt. Vi laver vores indretninger i krydsfinér med aluminiumsforkanter, hvilket giver en meget stærk konstruktion, som kan holde i årtier. Med vores system opnår vi dermed nogle lette og brugsvenlige bilindretninger, som er med til at gøre arbejdsdagen til en god oplevelse,” siger hun. 

Om man skal vælge stål eller træ-reoler er en temperamentssag. Men hos Dansk Varebil Inventar har de en guide til, hvordan du vælger rigtigt. Klik her og læse mere om, hvad du skal tænke på, før du køber reoler til varebilen.

Se hvor meget skade en hjemmebygget reol kan gøre

Regler i forhold til adskillelser imellem fører og varerum kan ses på www.fstyr.dk.

Nu kommer Ford Ranger som Chassis Cab
Brug varebilen til arbejde og fritid
Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark
Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark
MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt
Defender Hard Top: den hårdtarbejdende Land Rover

Tidligere Artikel

Brug varebilen til arbejde og fritid

Næste Artikel

Nu kommer Ford Ranger som Chassis Cab

Næste Artikel

Nu kommer Ford Ranger som Chassis Cab

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...