“Hej Alt om varebiler, Kan i oplyse mig om regler om opbygning af varerum i en varevogn?” Sådan startede en messenger-besked til alt Om Varebiler, der kom forleden.
Det var Kristoffer, der skrev. Ham og ne kammerat vil selv lave hylder i varerummet på en varebil. Men de var ikke sikre på reglerne på området.
“Spørgsmålet er om jeg selv må lave en opbygning med skabe og hylder i mit varerum – den vil blive konstrueret af træ, og selvfølgelig på en sådan måde at det er solidt. Eller SKAL man installere noget af stål fra en opbygger?”. fortsatte han.
Det er mulig at finde reglerne på nettet, men på Alt Om varebiler.dk besluttede vi at spørge en ekspert. Derfor tog vi fat i Marc Troels-Smith, der er salgschef i Sortimo i Danmark.
“Der er desværre ingen krav som specifikt er rettet imod opbygningen af reolerne i varerummet på kassevogne. Men man skal selvfølgelig overholde de regler der findes i forhold til opbevaring og fastsurring af løst gods,” fortæller Marc Troels-Smith.
Det betyder derfor, at Kristoffer og hans ven gerne selv må bygge reoler i varebilen. Men Sortimos salgschef mener ikke det er en god idé. Der er sikkerhedsmæssige hensyn at tage.
“Det er meget svært selv at konstruere en reol som kan holde i tilfælde af en ulykke, da de færreste har forudsætningerne for det. Langt de fleste hjemmegjorte reoler kan ikke holde til en ulykkenog optage energien fra indholdet af reolen,” siger han og nævner en række punkter, der er værd at tænke over i forbindelse med indretningen af varebilens varerum.
“Hos Sortimo har vi igennem de seneste 40 år altid haft allerhøjeste fokus på sikkerhed for chaufføren i tilfælde af en ulykke. Derfor har vi løbende gennemført mange crashtests af vores indretningssystemer for at sikre at det kan holde til de voldsomme kræfter der frigives under en ulykke. Der er mange forudsætninger der skal overholdes for at en indretning kan crashtestes. Kraftfordeling, montagepunkter, opbygning, crumblezones osv. Så derfor vil vi anbefale at man altid benytter en professionel opbygger, som monterer crashtestet indretning, når bilen skal indrettes – for en sikkerheds skyld,” siger han.
Lone Porsgaard Rasmussen fra Dansk Varebil Inventar i Sjølund er enig i, at sikkerheden i bilen er vigtig og at reolen skal være solidt og godt bygget. For sikkerheden er vigtig.
”Vi arbejder i træ, da det er et rigtig godt materiale til bilindretninger. Det er lyddæmpende, fleksibelt og let. I forhold til sikkerhed er det vigtigt, at indretningen er konstrueret korrekt. Vi laver vores indretninger i krydsfinér med aluminiumsforkanter, hvilket giver en meget stærk konstruktion, som kan holde i årtier. Med vores system opnår vi dermed nogle lette og brugsvenlige bilindretninger, som er med til at gøre arbejdsdagen til en god oplevelse,” siger hun.
Om man skal vælge stål eller træ-reoler er en temperamentssag. Men hos Dansk Varebil Inventar har de en guide til, hvordan du vælger rigtigt. Klik her og læse mere om, hvad du skal tænke på, før du køber reoler til varebilen.
Se hvor meget skade en hjemmebygget reol kan gøre
Regler i forhold til adskillelser imellem fører og varerum kan ses på www.fstyr.dk.