Man kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke kan vælte en kommode med et brag. Men det er sikkert og vist, at skraldebilen, der skal hente kommoden, ikke siger en lyd. Det er nemlig en Iveco Daily Plugin Hybrid Electric Vehicle (IPHEV).
To af disse er nu sat i drift i midtbyen af Århus. Angiveligt som de første af slagsen i Danmark. Fra klokken 5 om morgenen glider de lydløst rundt i gaderne og henter storskrald. Og ganske vist ligger der en 156-hestes dieselmotor under deres kølerhjelme, men maskineriet er slukket.
Kan oplade batterierne under kørslen
I gaderne drives hybriderne nemlig frem af en el-motor på 85 kW. Dette styres via GPS således, at bilen selv ved, hvornår den skal skifte fra diesel- til el-drift.
Også liften er el-drevet, og chaufførerne skal nok forsøge at dæmpe sig. I hvert fald til de kommer ud på de større gader og veje uden for centrum.
Her startes dieselmotoren, og når farten kommer op på mindst 50 km/t, kan chaufføren skifte el-motoren om til generator-funktion og dermed sende ladestøm ind i batterierne. Og hjemme på materialegården sættes bilen i stikkontakten.
Skulle der blive brug for noget ekstra power, kan der køres med begge motorer i drift. Det bringer den samlede ydelse op på ca. 250 hk.
Kan spare op til 15,4 tons CO2 om året
Med disse biler har Århus Kommune dermed sikret sig en miljøvenlig og alsidig løsning til afhentning af denne type skrald. Dels kan bilerne færdes i selv de strengeste miljøzoner, dels kan de spare kommunen og miljøet for hvad der anslås til 7,7 tons CO2 pr. år pr. bil.
Samtidig har disse hybridbiler ingen problemer med rækkevidden. Dette problem er særlig stort for de rent el-drevne varebiler i denne vægtklasse. En el-bil på 3,5 ton har typisk en rækkevidde på mellem 75 og 120 km med maks. 100 km/t, elektriske apparater tændt og noget cargo i lastrummet.
50 km på ren el med maks. 75 km/t
Århus Kommunes IPHEV-skraldebiler kan køre cirka 50 km på ren el med maks. 75 km/t. Dette er tilstrækkeligt til at udføre de fornødne opgaver i miljøzonerne. Men da vogntoget kan komme op på i alt 7 tons, bliver der brug for dieselmotoren uden for bymidten, når bilen skal fragte læsset den sidste vej ud til genbrugsstationen.
De to biler er leveret af Iveco-forhandler I.M Jensen & Bache til vognmand Johs. Sørensen, der udfører opgaven for Århus Kommune. Basisbilen er chassis-modellen 35s16 med hydraulisk servostyring og oliefyr. Brdr. Plagborg har stået for opbygningen med lift, alu-lad og presenning.
Bilen har en nyttelast på 750 kg, hvor standardnyttelasten er 1250 kg. Den begrænsede lasteevne skyldes liftens vægt på ca 300 kg og hybrid-delen, der vejer 200 kg. Til gengæld kan bilen trække en trailervægt på op til 3500 kg.
Kommunen var med i designfasen
Århus Kommune har været med til at designe udformningen for at få den optimale udnyttelse af mulighederne, fortæller salgskonsulent Benn S. Jensen fra I.M Jensen & Bache.
I øvrigt var det lidt af en udfordring at finde en egnet lift, der kunne passe sammen med den senere ombygning til hybriddrift. – Batteripakkens placering under bilen betød, at det ikke var muligt at montere en traditionel lift. Vi fandt så en løsning med en elektrisk lift fra DHollandia, forklarer Benn S. Jensen.
Ombygget til hybrid i Litauen
Ombygningen til hybriddrift blev udført af den litauiske virksomhed Elinta. El-motoren yder 85 kW (ca. 114 hk), og batterierne har en kapacitet på 20 kWh. Under ombygningen var det nødvendigt at udskifte den hydrauliske servostyring med en elektrisk ditto.
Inden i kabinen er monteret et kontrolpanel. Her kan man se, hvor man kan se hvor meget strøm, der er på batteriet, hvor økonomisk man kører og hvor mange kilometer, man har igen på ren el-drift.
Lignende biler i Holland og Tyskland
Kontrolpanelet viser også, om batteriet rent faktisk lades op, mens man kører i dieseldrift, og når bilen lades op i stikkontakten, kan man overvåge hele opladningsprocessen.
I øvrigt findes der en app, der kan spejle kontrolpanelets funktioner – foreløbig dog kun til android-telefoner.
I følge Benn S. Jensen er de to skraldebiler de første af slagsen i Danmark. Men der kører 8 af samme slags i Holland, og kurérgiganten UPS testkører fem eksemplarer i Nordtyskland.