Lydløst storskrald | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
De to lydløse skraldebiler til Århus Kommune kan køre på ren el i bymidten og på diesel uden for miljøzonerne
Batteripakken sidder 15 cm for lavt under bilen til at der kunne monteres en standardlift. Løsningen blev en lift fra DHollandia
På kontrolpanelet i kabinen kan man overvåge og indstille hybridssystemet

Lydløst storskrald

Beboerne i centrum af Århus kan nu sove uforstyrret, mens kommunen henter storskrald i de tidlige morgentimer

af Jess Ulrik Verge
9. april 2018
i Miljø, Nyheder, Opbygninger

Man kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke kan vælte en kommode med et brag. Men det er sikkert og vist, at skraldebilen, der skal hente kommoden, ikke siger en lyd. Det er nemlig en Iveco Daily Plugin Hybrid Electric Vehicle (IPHEV).

To af disse er nu sat i drift i midtbyen af Århus. Angiveligt som de første af slagsen i Danmark. Fra klokken 5 om morgenen glider de lydløst rundt i gaderne og henter storskrald. Og ganske vist ligger der en 156-hestes dieselmotor under deres kølerhjelme, men maskineriet er slukket.

Kan oplade batterierne under kørslen

I gaderne drives hybriderne nemlig frem af en el-motor på 85 kW. Dette styres via GPS således, at bilen selv ved, hvornår den skal skifte fra diesel- til el-drift.

Også liften er el-drevet, og chaufførerne skal nok forsøge at dæmpe sig. I hvert fald til de kommer ud på de større gader og veje uden for centrum.

Her startes dieselmotoren, og når farten kommer op på mindst 50 km/t, kan chaufføren skifte el-motoren om til generator-funktion og dermed sende ladestøm ind i batterierne. Og hjemme på materialegården sættes bilen i stikkontakten.

Nu kommer Master Z.E.

Skulle der blive brug for noget ekstra power, kan der køres med begge motorer i drift. Det bringer den samlede ydelse op på ca. 250 hk.

Kan spare op til 15,4 tons CO2 om året

Med disse biler har Århus Kommune dermed sikret sig en miljøvenlig og alsidig løsning til afhentning af denne type skrald. Dels kan bilerne færdes i selv de strengeste miljøzoner, dels kan de spare kommunen og miljøet for hvad der anslås til 7,7 tons CO2 pr. år pr. bil.

Samtidig har disse hybridbiler ingen problemer med rækkevidden. Dette problem er særlig stort for de rent el-drevne varebiler i denne vægtklasse. En el-bil på 3,5 ton har typisk en rækkevidde på mellem 75 og 120 km med maks. 100 km/t, elektriske apparater tændt og noget cargo i lastrummet.

50 km på ren el med maks. 75 km/t

Århus Kommunes IPHEV-skraldebiler kan køre cirka 50 km på ren el med maks. 75 km/t. Dette er tilstrækkeligt til at udføre de fornødne opgaver i miljøzonerne. Men da vogntoget kan komme op på i alt 7 tons, bliver der brug for dieselmotoren uden for bymidten, når bilen skal fragte læsset den sidste vej ud til genbrugsstationen.

De to biler er leveret af Iveco-forhandler I.M Jensen & Bache til vognmand Johs. Sørensen, der udfører opgaven for Århus Kommune. Basisbilen er chassis-modellen 35s16 med hydraulisk servostyring og oliefyr. Brdr. Plagborg har stået for opbygningen med lift, alu-lad og presenning.

Bilen har en nyttelast på 750 kg, hvor standardnyttelasten er 1250 kg. Den begrænsede lasteevne skyldes liftens vægt på ca 300 kg og hybrid-delen, der vejer 200 kg. Til gengæld kan bilen trække en trailervægt på op til 3500 kg.

Kommunen var med i designfasen

Århus Kommune har været med til at designe udformningen for at få den optimale udnyttelse af mulighederne, fortæller salgskonsulent Benn S. Jensen fra I.M Jensen & Bache.

Kommune køber gasdrevne varebiler

I øvrigt var det lidt af en udfordring at finde en egnet lift, der kunne passe sammen med den senere ombygning til hybriddrift. – Batteripakkens placering under bilen betød, at det ikke var muligt at montere en traditionel lift. Vi fandt så en løsning med en elektrisk lift fra DHollandia, forklarer Benn S. Jensen.

Ombygget til hybrid i Litauen

Ombygningen til hybriddrift blev udført af den litauiske virksomhed Elinta. El-motoren yder 85 kW (ca. 114 hk), og batterierne har en kapacitet på 20 kWh. Under ombygningen var det nødvendigt at udskifte den hydrauliske servostyring med en elektrisk ditto.

Inden i kabinen er monteret et kontrolpanel. Her kan man se, hvor man kan se hvor meget strøm, der er på batteriet, hvor økonomisk man kører og hvor mange kilometer, man har igen på ren el-drift.

Lignende biler i Holland og Tyskland

Kontrolpanelet viser også, om batteriet rent faktisk lades op, mens man kører i dieseldrift, og når bilen lades op i stikkontakten, kan man overvåge hele opladningsprocessen.

I øvrigt findes der en app, der kan spejle kontrolpanelets funktioner – foreløbig dog kun til android-telefoner.

I følge Benn S. Jensen er de to skraldebiler de første af slagsen i Danmark. Men der kører 8 af samme slags i Holland, og kurérgiganten UPS testkører fem eksemplarer i Nordtyskland.

Tags: Århus KomnuneIPHEVIvecoIveco Daily hybridMiljømiljøzoneStorskrald
Tidligere Artikel

VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Næste Artikel

11-kilos regel vækker undren

Næste Artikel
Vægtgrænsen på 11 kg giver anledning til en løftet pegefinger, mener Michael Svane, der er direktør for DI Transport. Foto: Hans Søndergård, Dansk Industri

11-kilos regel vækker undren

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
De to lydløse skraldebiler til Århus Kommune kan køre på ren el i bymidten og på diesel uden for miljøzonerne

Lydløst storskrald

9. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering