Luftaffjedret førersæde til varebilen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 19 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Luftaffjedret førersæde til varebilen

Mange varebiler kører lige så mange – eller mange flere - kilometer som lastbiler, men ordentlig sædekomfort med luftaffjedring er forbeholdt lastbilchauffører

af Thomas André
25. januar 2013
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Hvorfor skal det kun være lastbilchauffører, der har komfortable luftaffjedrede sæder til at skåne ryggen? De er underlagt kørehviletids-bestemmelser og må kun køre otte timer om dagen. Varebiler må køre i døgndrift – ikke at vi her på altomvarebiler.dk opfordrer til den slags uskik. Men de må oven i købet køre hurtigere end lastbiler og tilbagelægger flere kilometer med langt højere belastning af føreren som konsekvens.
Alligevel hører det til sjældenhederne, at varebiler bliver udstyret med komfortsæder.
Men sådan behøver det ikke at være.
– Vi har et ganske unikt sæde til eftermontering i varebiler, siger Theis Conradsen fra Erik Jacobsen A/S, der importerer sæderne fra den tyske producent, Grammer.
Det unikke ligger i, at sædet er luftaffjedret.

300.000 km om året

Grammer laver først og fremmest luftaffjedrede komfortsæder til entreprenør- og landbrugsmaskiner og lastbiler, men en enkelt model kan monteres i de fleste varebiler med en standard adapterplade.
Det kan endda lade sig gøre at montere nogle af de større sæder, der ellers er bygget til lastbiler og entreprenørmaskiner, i almindelige varebiler. Det kræver dog en del fordyrende tilpasning, og et Chicago-sæde med armlæn og adaptor-plade koster på den kedelige side af 15.000 kroner plus moms.
– Vi har monteret større lastbilsæder for flere af vores kunder, der kører op til 300.000 km om året. Det kræver dog en ombygning til 24 volt, som lastbilerne har, og mange af sæderne i lastbiler og entreprenør maskiner får deres luft direkte fra bremsernes lufttanke, forklarer Theis Conradsen.

Indbygget kompressor

Varebil-sædet har som standard indbygget 12V kompressor, trinløs dobbelt lændestøtte med luft, justerbar sædevinkel, et-grebs højdejustering (60 mm), gråt “Route 66” velour betræk, nakkestøtte mv.
Ekstraudstyr omfatter monteringskonsol, original betræk, 2-trins varme, læder samt et eller to armlæn med justerbar vinkel.
Fordelen er et stort løft i affjedringskomforten, specielt for de biler med stiv affjedring eller som er tungt læsset. Det er desuden en god løsning for dem, som kører mange timer om dagen, eller som har dårlig ryg.

Tidligere Artikel

Kuga van ramt af behagesyge

Næste Artikel

Spar 6000 kroner i afgift på nedvejning

Næste Artikel

Spar 6000 kroner i afgift på nedvejning

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Luftaffjedret førersæde til varebilen

25. januar 2013
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering