Lovgivere bør vide noget mere om elvarebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Elektriske varebilers rækkevidde falder drastisk, når de lastes påpeger leasingselskabet Arval i et opråb til miljøpolitikerne

Lovgivere bør vide noget mere om elvarebiler

Politikere har tendens til ikke at skelne mellem eldrevne personbiler og eldrevne varebiler, lyder et opråb fra et stort leasingselskab

af Jess Ulrik Verge
18. september 2018
i Nyheder

Hvad sker der, når man begynder at laste en eldreven varebil? Rækkevidden falder hurtigt. Det er ikke just raketvidenskab. Alligevel mener leasingselskabet Arval, at der er en tendens hos politikere til at lægge eldrevne vare- og personbiler ned i samme hat.

-Når jeg lytter til den politiske debat om miljøzoner, så hører jeg politikere tale helt unuanceret om elbiler. Det virker som om de ikke er bevidste om, at der nødvendigvis skal skelnes mellem person- og varebiler, siger Eddie Parker, der er produktchef i det multinationale leasingselskab Arvals varebildivision.

Det er ved at blive et issue

-Jeg oplever, at denne mangel på skelnen er ved at blive et issue i debatten om luftforureningen i vore byer. Bilindustrien er jo godt klar over, at rækkevidden falder ganske drastisk, når varebilen lastes med gods.

-Men er politikerne også klar over det? Jeg tror, de er mere fortrolige med de eldrevne personbiler. Her er tingene også mere simple. Hvis man som privatperson skal fra A til B hver eneste dag og har adgang til en ladestation, er det jo relativt let at udskifte sin benzin- eller dieselbil med en elektrisk bil.

Store problemer om fem år

-Situationen er helt anderledes og ikke så ligetil for en elvarebil. Derfor mener jeg, at autobranchen og leasingbranchen må sikre sig, at lovgiverne får en god forståelse for den store forskel mellem de to typer elektriske biler, siger Eddie Parker og tilføjer:

eVito og eSprinter cand. alt – undtagen rækkevidden

-Hvis ikke politikerne bliver mere bevidste om forskellen, vil der i løbet af de kommende fem år opstå meget vanskelige situationer for flådeoperatører og andre virksomheder, der skal forsøge at leve op til lovgivernes forventninger og krav til emissionsfri kørsel i byerne.

København stiller krav

Eddie Parkers opråb har bred adresse til miljøpolitikere og lovgivere på området. Om danske politikere også kunne trænge til lidt mere uddannelse, vides ikke.

En af de kendte miljødebattører herhjemme er Københavns overborgmester Frank Jensen (S), der senest har meldt ud, at han gerne ser, at de leverandører, der forsyner  kommunen med varer, benytter sig af el- og brintbiler.

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

-Når vi selv skifter biler ud i kommunen, skal det være til brint eller el, så vi tager vores egen medicin på rådhuset. Derfor synes jeg, at det er et fair vilkår også at stille til vores egne leverandører, siger han til Berlingske.

Inspiration i Stockholm

Frank Jensen lægger op til, at et sådant krav stilles i forbindelse med, at kommunen sender sine opgaver i udbud. I 2017 købte Københavns Kommune varer og ydelser for 12,3 milliarder kroner.

Overborgmesteren har hentet inspiration til forslaget i Stockholm, som har ordningen på blandt andet flytning af møbler og materiale, passagertransport og indkøb af dagligvarer.

Sidste år tiltrak Frank Jensen sig også opmærksomhed i miljødebatten, nemlig med sit ønske om helt at forbyde dieselbiler i København. Hverken Venstre eller Dansk Folkeparti deler dette synspunkt.

Tags: arvalelvarebilerFrank JensenlasteevneleasingselskabluftforureningMiljøMiljøzonerRækkevidde
Tidligere Artikel

DPD: Elcykler kan næsten erstatte dieselvarebiler

Næste Artikel

I dag er Nul Trafikdræbte dag

Næste Artikel
Uopmærksomhed i trafikken er årsagen til, at antallet af trafikdræbte er for højt

I dag er Nul Trafikdræbte dag

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Elektriske varebilers rækkevidde falder drastisk, når de lastes påpeger leasingselskabet Arval i et opråb til miljøpolitikerne

Lovgivere bør vide noget mere om elvarebiler

18. september 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering