Salget af varebiler har i de seneste år været inde i en god periode efter finanskrisen, og tendensen for de seneste syv måneder er ret stabil med almindelige udsving for de enkelte måneder. Sommerferiemåneden juli endte helt som ventet et godt stykke under junis med 2.071 slutsedler på varebiler i juli mod 3.640 i juni. Det lyder af meget, men billedet er det samme, som vi har set det i de seneste års sommermåneder. Overordnet ser den generelle efterspørgsel på varebiler ud til at være stabil på det nuværende niveau.
– Der har gennem snart lang tid været en høj efterspørgsel fra erhvervslivet på varebiler, og interessen for at anskaffe ny varebil har været forankret i et højt aktivitetsniveau samt et behov for løbende at udskifte bilparken til det mest moderne og effektive. Vi har en forventning om, at efterspørgslen fortsat vil holde sig på det nuværende niveau – et niveau som er rimeligt højt, udtaler direktør i De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Varebiler er i høj grad på leasingkontrakt, og andelen af leasede varebiler er steget fra 66% i 2015 til i dag at være 72%, og der er naturligvis udelukkende tale om erhvervsleasing.
Langt hovedparten af varebilerne er dieselbiler. Således er 19.233 ud af de 20.580 varebiler i perioden fra januar til og med juli måned dieselbiler, 1.288 benzinbiler, 30 gasbiler og 29 elektriske.