Leasingdelen af de nyrenoverede registreringsafgifter er fortsat ikke helt gennemskuelige for kunder og udbydere. Det kaster grus i maskineriet på indregistreringen af nye varebiler, som i oktober kun blev til 2.347 nye varebiler på vejene. Det er 11 procent færre end i oktober sidste år og 22 procent lavere end i september. År til dato ligger varebilssalget rimeligt til med 29.123 nye varebiler. Det er 4,5 procent under den tilsvarende periode i 2016.
Varebilssalget har været stigende nogle år og har stabiliseret sig de seneste måneder på et ganske højt niveau. Debatten om bilafgifterne drejede sig først og fremmest om personbilerne, men varebilerne har også været berørt. I den politiske aftale for varebilerne var hensigten at indføre et større incitament til at anskaffe grønnere biler, mens afgiftsniveauet samlet set skulle forblive uforandret. Det har man opnået i det fremsatte lovforslag, men det påvirker de enkelte mærker og modeller forskelligt. Den største udfordring for salget har dog nok været den sene afklaring af reglerne for leasing. Tre ud af firet varebiler leases, og det har trukket ned salget og leverancerne i oktober måned.