Lavt dæktryk er årsag til højere forbrug | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Lavt dæktryk er årsag til højere forbrug

af admin
7. juli 2013
i Kort nyt

En undersøgelse foretaget af den japanske dækfabrikant Bridgestone påviser, at 78 pct. af europæiske bilister kører med et lavere dæktryk end foreskrevet af fabrikken. Undersøgelsen omfatter 28.000 bilisters adfærd og er blevet udført otte år i træk. Det bliver også påvist, at 25 pct. kører på dæk med mindre mønster end de lovbefalede 1,6 mm.

For lavt dæktryk øger brændstofforbruget, der anslås til at være ca. 3,9 mia. liter mere i Europa alene. Det svarer til 9,2 mio. ton CO2 foruden at være årsag til 150.000 ulykker. Ulykkerne skyldes for det meste dårligere vejgreb og længere bremselængde.

Det anbefales, som foreskrevet i bilens brugsanvisning, at dæktrykket kontrolleres mindst en gang om måneden med kolde dæk. Dæktrykket er anvist med en mærkat enten på førerdørens inderside eller på bagsiden af klappen over benzindækslet. Ellers står det i brugerbogen i indekset under ”dæktryk”.

Vær opmærksom på, at der på mange biler er forskel på normal last og fuld last. Det er en fordel at hæve dæktrykket at par streger for at gøre styringen mere skarp og samtidig sænke forbruget.

 

 

Kilopascal (kPa)                      Bar                      Psi  (lb/inch2)                      Kp/cm2

150                                            1,5                             21,8                                  1,53

160                                            1,6                             23,2                                  1,63

170                                            1,7                             24,7                                  1,73

180                                            1,8                             26,1                                  1,84

190                                            1,9                             27,6                                  1,94

200                                            2,0                             29,0                                  2,04

210                                            2,1                             30,5                                  2,14

220                                            2,2                             31,9                                  2,24

230                                            2,3                             33,4                                  2,35

240                                            2,4                             34,8                                  2,45

250                                            2,5                             36,3                                  2,55

260                                            2,6                             37,7                                  2,65

270                                            2,7                             39,2                                  2,75

280                                            2,8                             40,6                                  2,86

290                                            2,9                             42,1                                  2,96

300                                            3,0                             43,5                                  3,06

Tidligere Artikel

En elegant 5-dørs slider: Hyundai i30 1.6 Eco Blue

Næste Artikel

Hyundai modstod den ultimative børne-test

Næste Artikel

Hyundai modstod den ultimative børne-test

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Lavt dæktryk er årsag til højere forbrug

7. juli 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering