Lavere læssehøjde er nok den vigtigste egenskab ved en ny chassis-udgave, som Ford nu lancerer til den forhjulstrukne Transit (2 tons). Rammen er 100 mm lavere end hos standard-chassisvognen.
Ford har under udviklingen haft fokus på distributionsbiler, flyttebiler, autocampere og andre opbygninger, hvor det er af særlig stor interesse, at læssehøjden eller indstigningshøjden er så lav som mulig. Ford hævder tilmed, at man nu kan undvære en lift. Førerhuset er uden bagvæg for let adgang til lastrummet.
Større nyttelast – mindre brændstofforbrug
En anden vigtig egenskab ved den nye chassisvogn er, at den er 200 kg lettere end standard-versionen. Det giver den indlysende fordel, at man kan øge nyttelasten tilsvarende.
Kombineret med en letvægtsopbygning kan det lettere chassis give en distributionsbil en konkurrencefordel, foruden at man kan spare noget på brændstofkontoen.
To motorer og tre akselafstande
Det nye chassis fås kun i kombination med forhjulstræk, og motorprogrammet består af en 2-liters dieselmotor med 130 eller 170 HK. Motorerne er som standard koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse, men der kan også fås en 6-trins automatisk gearkasse.
Der er valg mellem tre akselafstande. Den længste – L4 – er koblet sammen med en bredere bagaksel, mens dette er en option til L2- og L3-udgaverne (kort og mellemlang akselafstand). Alle udgaver tilbyder en totalvægt på 3,5 tons.
Transitsalget stiger
Ford har i øvrigt godt gang i salget af sin største model i Transitfamilien. I Europa er der alene i år frem til juni 2018 solgt 52.100 eksemplarer, hvilket er en stigning på 13 procent i forhold til samme periode sidste år.
Den nuværende generation af Transit blev introduceret i januar 2013 samtidig med et nyt medlem af Transitfamilien – den mellemstore Transit Custom. Dermed var modellen blevet splittet op i to størrelser. Custom blev udviklet til at skulle konkurrere med f.eks. VW Transporter og Mercedes-Benz Vito, 2-tons-udgaven skulle erstatte Ford Econoline på det nordamerikanske marked.