Land Rover Freelander, Range Rover Evoque
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Som faderen, således også sønnen

Land Rover Freelander 2 fortsatte i 2006 modelfornyelsen og ekspansionen nedad, en udvikling, der blev fulgt op af den evolutionære Range Rover Evoque, der nærmest væltede verden

af admin
21. februar 2014
i Baggrund, Test

Der skal mod til at forny en meget traditionel modelportefølje med en ny model, der for det første ikke har det traditionelle Land Rover firehjulstræk med ligelig fordeling af trækkraft og som også har runde hjørner og tilmed er mindre.
Sådan skubbede Land Rover Freelander til de etablerede begreber i 1997. Motoren sad på tværs i bilen, der havde permanent 4-hjulstræk kombineret med viskosekobling og primært træk på forakslen; det vil sige mere på forakslen end bagakslen.
Alle de traditionsbundne Land Rover-ejere så til nyskabelsen med stor skepsis og blev først blødt en lille smule op, da Freelander beviste, at den kunne køre i det samme terræn som en hardcore Defender.

Udviklingen går videre i 2’eren

Efter ni år fulgte efterfølgeren, der ikke så underligt hedder Freelander 2. Hjørnerne er lidt rundere og formen mere glat. Det er som om tidens tand har slebet Freelander til på den gode måde.
Land Rover Discovery låner Freelander 2 et par design detaljer såsom den smarte ”gælle“ bag skærmbuen, frontgitteret er nyt og lygterne har den seneste teknik med separate lygter.
Interiøret får en oppudsning til en mere nutidig udformning og samtidig bedre materialer. Afstanden til den første er blevet større. Undervognens arkitektur bliver i meget store træk overført, men der bliver ændret ved den oprindelige teknik, da den mekanisk fordelte kraftoverførsel erstattes af et elektronisk og hydraulisk reguleret permanent 4-hjulstræk kombineret med en Haldex-kobling. Desuden lanceredes den nye Freelander-generation i forhjulstrukne varinater.
Samtidigt tilføjedes en 2,2 liter Td4 turbodiesel med 150 hk eller 190 hk som supplement til 2-liter turbo benzinmotoren med 240 hk.

Eksplosionen sker i 2011

I 2011 ligger Land Rover folket søvnløse. De ser den nye Range Rover Evoque som i et mareridt. Formen er en blanding af coupé og SUV, den med tre døre er mere coupé end broderen med fem døre.
Teknikken i undervogn og motorpaletten er hentet fra Land Rover Freelander 2, men navneskiftet til Range Rover skal indikere, at her er en bil en klasse eller to over Freelander 2.
Ophavet er åbenbart ikke langt fra efterkommeren og så alligevel, men det er umuligt at se bort fra forskellen i stil. Side ved side er det næsten, som om der et par lysår imellem far og søn. Evoque er noget af det dristigste design på denne side af 2020. Ikke mindst set i lyset af Land Rover og Range Rover traditionen.

Range Rover viser vejen for Evoque

Range Rover har åbnet døren på klem med Range Rover Sport og alligevel blegner den ved siden af den mere evolutionære Evoque. Et kig i kabinen viser, hvor designet kommer fra. Ikke fra Freelander 2, derimod fra Range Rover som navnet indikerer.
Midterkonsollen svømmer ud i kabinen, gearvælgeren til den sekstrins automatiske gearkasse er forsænket og hilser velkommen, når døren bliver åbnet. Materialer og forarbejdning hører hjemme i den klasse, hvor Evoque befinder sig.
Det betyder dog ikke, at Freelander 2 er en bil til Wellington-røjsere. Den seneste udgave, der holder frem til 2015, har fået endnu en let opfriskning i kabinen og også ny make-up i form af kørergrill i Discovery stil og samtidigt nye lygter med LED kørelys.

Landevejen viser forskellen

Forskellen på de to ligger i måden, de kører på. Selv om de i grundopbygningen er ens, er de alligevel forskellige. Dog ikke mere end, at der skal en direkte sammenligning til for at fastslå forskellen.
Den smidige Td4 turbodiesel med 150 hk trækker dem begge. Måske lyder 150 hk ikke af så meget målt med tidens målestok, men det er nok til et raskt afsæt, og der er ikke følelse af at mangle kræfter..
Transmissionen er glidende i skiftene og reagerer prompte på gaspedalen. Det vil sige, at med blød speeder finder gearkassen hurtigst muligt det højest mulige gear og med speederen nede i tæppet er der appel i skiftene.
Styretøjet i den ældre Freelander 2 er lidt mere direkte og kontant end i Evoque. Det kan undre lidt, for Evoque skal være den sporty ikke mindst i kraft af sin udstråling. Forskellen er lille og i høj grad en smagssag.
Anderledes er det med affjedringen. Kørt på de samme landeveje er ujævnheder ikke nær så godt filtreret fra i Evoque som i Freelander 2. Her skinner forskellen i de to bilers karakter igennem. Evoque står som den sportslige og Freelander 2 som det lidt satte, men yderst kapable alternativ.

Der er også prisen til forskel

Forskellen betyder netop forskel. Den ene er ikke bedre end den anden set fra en teknisk vinkel, men Evoque repræsenterer fremskridtet. At forestille sig en Evoque, der kører som en Freelander 2 vil være utopi.
Forskellen afspejles også i priserne. En Freelander 2 med forhjulstræk, 150 hk og manuel gearkasse koster 585.000 kr. på hvide plader og 355.994 kr. på gule plader plus moms (49.210 kr.) En 5-dørs Evoque med samme konfiguration koster 705.000 kr. på hvide plader og 413.152 kr. på gule plader plus moms (58.545 kr.)
Skal der tandsmør på brødet koster en Freelander 2 Si4 med 240 hk og automatisk gear i Dynamic udstyr 876.000 kr. på hvide plader og 515.860 kr. på gule plus moms (69.196 kr.)
Som Evoque Coupé SD4 med 190 hk og tre døre på Prestige niveau er prisen 1.030.000 kr. på hvide plader og ”kun” 594.958 kr. på gule tavler plus moms (80.997 kr.)
Er Range Rover Evoque lidt for provokerende i sin ekstroverte stil, er Land Rover Freelander 2 et sikkert valg. Samme teknik i en anden indpakning, gennemarbejdet i enhver detalje – fra 2006 til 2012 er der produceret lidt over 300.000 eksemplarer – og den holder til langt på den anden side af 2015, hvor den nye Freelander kommer, men ikke som “3”. Angiveligt skifter den navn fra Freelander til Discovery.

Tags: Land RoverRange Rover
Tidligere Artikel

Ny motortrafikvej giver hurtigere transporttider

Næste Artikel

Honda Civic Tourer - nu helt uden camouflage

Næste Artikel

Honda Civic Tourer - nu helt uden camouflage

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Som faderen, således også sønnen

21. februar 2014

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering