Land Rover udvider nedad | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 27 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Nej, det er ikke Evoque, men den nye Discovery Sport.
Med Discovery sport har Land Rover stort set fornyet hele modelprogrammet. Nu mangler der blot en ny Defender
Robust og kompakt profileret, men stadig en 5-dørs SUV med de grundlæggende egenskaber, som Land Rover helt bevidst holder fast ved.
Discovery Sport med panoramatag.
Discovery Sport er baseret på en selvbærende chassisplatform og er konstrueret til at begå sig både i og udenfor asfaltjunglen.
Land Rover Discovery Sport præsenteres officielt i Paris den 2. oktober.
Land Rover har omsider set lyset og fornyet modelprogrammet nedad med Discovery Sport som ny indstigningsmodel - men der kunne sagtens være en mere under denne.
Interiørdetaljerne følger samme trend, som kendetegner den store Discovery 4
Gedigne detaljer præger interiøret i Discovery Sport
Infotainment og andre raffinementer mangler heller ikke, omend der utvivlsomt bliver mulighed for at vælge til og fra
1. parket i den nye Discovery Sport
Land Rover har sørget for et luksuriøst islæt med kraftige og læderpolstrede sæder som en mulighed i modeludvalget.

Land Rover udvider nedad

Land Rover har afsløret den nye indstigningsmodel: Discovery Sport

af Morten Dam
4. september 2014
i Nyheder

”I dag lancerer Land Rover sin nye Discovery Sport internationalt. Bilen, som er det mest alsidige og kompetente bud i den eksklusive klasse af premium compact SUV’s, er det første medlem af en helt ny Discovery-familie.“
Sådan introduceres Land Rovers nye indstigningsmodel Discovery Sport, som erstatter den nuværende Freelander 2.
Samtidigt er der frigivet officielle billeder af modelnyheden, hvoraf nogle kan ses her.

Bedre end Freelander 2

Den nye ”baby“ lanceres som en 5-dørs, 5+2 sædet SUV-model med en række forbedringer i forhold til niveauet i Freelander 2.
– Vores største udfordring har været at kombinere progressivt design med sublime køreegenskaber med den alsidighed, som vi ved at central for mange SUV-købere. Det synes vi er lykkedes i Discovery Sport, siger chefdesigner Gerry McGovern, som har stået i spidsen for fornyelsen af Land Rovers og Range Rovers modelportefølje.
Ud over et generøst udstyrsniveau med bl.a. fodgængerairbag, head-up display og automatisk nødbremsesystem, er Discovery Sport udstyret med lang fjedervandring og et nyudviklet multi-link baghjulsophæng med optimale egenskaber både på asfalt og i terræn.

Vadedybde på 60 centimeter

Bilens terrængående egenskaber er tilgodeset med tilkørsels- og frakørselsvinkler på henholdsvis 25 og 31 grader samt en rampevinkel på 21 grader.
Desuden er bilens vadedybde øget til 60 centimeter, og det er meget for en SUV i den størrelse.
Dertil kommer Land Rovers avancerede Terrain Response-system, som gør det let at trimme bilen til forskellige typer kørselsforhold.

Dansk premiere i 2015

I første omgang lanceres Discovery Sport i varianter med den kendte 4-cyl. 2,0-liter 240 hk/340 Nm Si4 benzinmotor og de dieseldrevne 4-cyl. 2,2-liter TD4- og SD4-motorer på henholdsvis 150 hk og 190 hk med CO2-udslip på  149 og 157 g/km.
Med SD4-motorens 190 hk rykker Disco’en til 1o0 km/t på 8,4 sek. og farten topper ved 185-190 km/t.
Begge dieselmotorer leverer et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm ved 1.700 omdr./min.,  mens benzinmotorens 340 Nm er klar fra 1.700 omdr./min. og klarer sig med et CO2-udslip på 191 g/km.
I løbet af andet halvår 2015 følger en optimeret ED4 dieselmotor med et CO2-udslip på kun 119 g/km.
Discovery Sport produceres i både 2- og 4-hjulstrukne varianter og med enten et 6-trins manuelt gear eller et 9-trins automatgear.

Oplagt som varebil

Karrosseriet er konstrueret i en kombination af stål og aluminium, og den nye indstigningsmodel ventes lanceret herhjemme den 28. februar næste år.
Discovery Sport er på størrelse med Range Rover Evoque, men syner større end denne, fordi tagets vandrette del er ført længere bagud end på Evoque.
Nok så interessant er det, at visse udgaver af Discovery sport vil kunne trække op til 2,5 tons, hvor Evoque maksimalt kan trække 1800 kilo og Freelander 2 maksimalt 2,0 tons.
Dét åbner tillige med den indvendige pladsudnyttelse interessante perspektiver for Discovery sport som varebil.

Billigere end Evoque

I modelstrategien har Land Rover placeret Discovery Sport som et alternativ til konkurrenter som Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 og VW Tiguan.
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke nærmere om modelsplit og prisniveau, men afhængigt af prisforhandlingerne med Land Rover bliver der tale om tre eller fire udstyrsvarianter og prismæssigt skal basisudgaven af Discovery Sport være billigere end den billigste Range Rover Evoque.

Flere data

Vi har fået fat på flere detaljer om Discovery Sport:
Akselafstand 2741 mm; 80 mm længere end Evoque, stop/start automatik, sensormåling af vadedybde, nedkørselskontrol (HDC og GRC), krængnings- og stabilitetskontrol (RSC og DSC), kontrol af kraftoverførsel (ETC, EDTC, EBA, EBF og CBC), automatisk kontrol af bremseafstand (AEB) parkeringsautomatik (AEB og PA) automatisk fjernlysregulering (AHBA), vognbanekontrol (LDW), trafikskilt-genkendelse (TSR), trailerstabilitetskontrol etc. (TSC, TSA og THA) blindvinkelspotter (BSM og TSR) viskersystem med regnsensor (RSW), selvregulerende støddæmpning (AMRD) og automatisk kraftfordeling mellem for- og bagaksel (AD), sensorstyret parkeringshjælp (PS), GPS-navigation (HDD), surround-kamera (HD) og info-system med Bluetooth, hot spot Wi-Fi-detektor, trafikinformation og apps.
Dertil kommer bl.a. fire 12v-sokler, op til seks USB-porte,bi-zone klimasystem, 8-tommer touchskærm,

Tags: AudiBMWLand RoverMercedes-BenzRange RoverVolvoVW
Tidligere Artikel

Skat er på afveje - igen!

Næste Artikel

En pålidelig kopi – af sig selv

Næste Artikel
Peugeot Partner Electric van lever helt op til de samme krav som sin dieseldrevne tvillingesøster - og nu viser de private elbilister, at det kan lade sig gøre at køre elbil, selv om man har et stort kørselsbehov

En pålidelig kopi – af sig selv

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Land Rover klar med Discovery Sport, som afløser Freelander 2.

Land Rover udvider nedad

4. september 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering