”I dag lancerer Land Rover sin nye Discovery Sport internationalt. Bilen, som er det mest alsidige og kompetente bud i den eksklusive klasse af premium compact SUV’s, er det første medlem af en helt ny Discovery-familie.“
Sådan introduceres Land Rovers nye indstigningsmodel Discovery Sport, som erstatter den nuværende Freelander 2.
Samtidigt er der frigivet officielle billeder af modelnyheden, hvoraf nogle kan ses her.
Bedre end Freelander 2
Den nye ”baby“ lanceres som en 5-dørs, 5+2 sædet SUV-model med en række forbedringer i forhold til niveauet i Freelander 2.
– Vores største udfordring har været at kombinere progressivt design med sublime køreegenskaber med den alsidighed, som vi ved at central for mange SUV-købere. Det synes vi er lykkedes i Discovery Sport, siger chefdesigner Gerry McGovern, som har stået i spidsen for fornyelsen af Land Rovers og Range Rovers modelportefølje.
Ud over et generøst udstyrsniveau med bl.a. fodgængerairbag, head-up display og automatisk nødbremsesystem, er Discovery Sport udstyret med lang fjedervandring og et nyudviklet multi-link baghjulsophæng med optimale egenskaber både på asfalt og i terræn.
Vadedybde på 60 centimeter
Bilens terrængående egenskaber er tilgodeset med tilkørsels- og frakørselsvinkler på henholdsvis 25 og 31 grader samt en rampevinkel på 21 grader.
Desuden er bilens vadedybde øget til 60 centimeter, og det er meget for en SUV i den størrelse.
Dertil kommer Land Rovers avancerede Terrain Response-system, som gør det let at trimme bilen til forskellige typer kørselsforhold.
Dansk premiere i 2015
I første omgang lanceres Discovery Sport i varianter med den kendte 4-cyl. 2,0-liter 240 hk/340 Nm Si4 benzinmotor og de dieseldrevne 4-cyl. 2,2-liter TD4- og SD4-motorer på henholdsvis 150 hk og 190 hk med CO2-udslip på 149 og 157 g/km.
Med SD4-motorens 190 hk rykker Disco’en til 1o0 km/t på 8,4 sek. og farten topper ved 185-190 km/t.
Begge dieselmotorer leverer et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm ved 1.700 omdr./min., mens benzinmotorens 340 Nm er klar fra 1.700 omdr./min. og klarer sig med et CO2-udslip på 191 g/km.
I løbet af andet halvår 2015 følger en optimeret ED4 dieselmotor med et CO2-udslip på kun 119 g/km.
Discovery Sport produceres i både 2- og 4-hjulstrukne varianter og med enten et 6-trins manuelt gear eller et 9-trins automatgear.
Oplagt som varebil
Karrosseriet er konstrueret i en kombination af stål og aluminium, og den nye indstigningsmodel ventes lanceret herhjemme den 28. februar næste år.
Discovery Sport er på størrelse med Range Rover Evoque, men syner større end denne, fordi tagets vandrette del er ført længere bagud end på Evoque.
Nok så interessant er det, at visse udgaver af Discovery sport vil kunne trække op til 2,5 tons, hvor Evoque maksimalt kan trække 1800 kilo og Freelander 2 maksimalt 2,0 tons.
Dét åbner tillige med den indvendige pladsudnyttelse interessante perspektiver for Discovery sport som varebil.
Billigere end Evoque
I modelstrategien har Land Rover placeret Discovery Sport som et alternativ til konkurrenter som Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 og VW Tiguan.
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke nærmere om modelsplit og prisniveau, men afhængigt af prisforhandlingerne med Land Rover bliver der tale om tre eller fire udstyrsvarianter og prismæssigt skal basisudgaven af Discovery Sport være billigere end den billigste Range Rover Evoque.
Flere data
Vi har fået fat på flere detaljer om Discovery Sport:
Akselafstand 2741 mm; 80 mm længere end Evoque, stop/start automatik, sensormåling af vadedybde, nedkørselskontrol (HDC og GRC), krængnings- og stabilitetskontrol (RSC og DSC), kontrol af kraftoverførsel (ETC, EDTC, EBA, EBF og CBC), automatisk kontrol af bremseafstand (AEB) parkeringsautomatik (AEB og PA) automatisk fjernlysregulering (AHBA), vognbanekontrol (LDW), trafikskilt-genkendelse (TSR), trailerstabilitetskontrol etc. (TSC, TSA og THA) blindvinkelspotter (BSM og TSR) viskersystem med regnsensor (RSW), selvregulerende støddæmpning (AMRD) og automatisk kraftfordeling mellem for- og bagaksel (AD), sensorstyret parkeringshjælp (PS), GPS-navigation (HDD), surround-kamera (HD) og info-system med Bluetooth, hot spot Wi-Fi-detektor, trafikinformation og apps.
Dertil kommer bl.a. fire 12v-sokler, op til seks USB-porte,bi-zone klimasystem, 8-tommer touchskærm,