De generelle forventninger til og krav om mere avanceret og miljørigtig teknologi er store, så det vækker næppe undren, at en af verdensnyhederne ved denne uges åbning af det internationale motorshow i Genève er et el-drevet udviklingsprojekt. Derimod vil det utvivlsomt undre mange, at Land Rover har pakket den nye teknologi ind i en Defender 110” – en bil som herhjemme primært er solgt som dieseldrevet varebil.
En mere nostalgisk ”emballage“ kan man dårligt forestille sig, når det gælder en kombination af en 70 kW/94 hk el-motor med et drejningsmoment på 330 Nm og et 300 volt lithium-ion batteri med en kapacitet på 27 kWh, som præsterer en rækkevidde på godt 85 kilometer.
Angiveligt vil den nævnte kombination række til otte timers kørsel off-road ved lav hastighed, før batteriet på fire timer genoplades med en stationær 7kW lynoplader eller en transportabel 3 kW oplader, som sørger for fuld opladning på 10 tmer.
100 kilo op i vægt
Da el-motoren leverer maksimalt drejningsmoment fra den første omdrejning er der ikke behov for det sædvanlige transmissonssystem. Det rækker med en 1-trins reduktionsgearkasse koblet til Defenderens normale 4-hjulstræk kombineret med en modificeret version af Land Rovers elektronisk styrede Terrain Response System.
Bilen er udviklet af Land Rovers Advanced Enegineering Team og gennemtestet i ekstremt terræn og i miljøer, som elektrisk drevne biler kører langt udenom. Bl.a. er bilen testet med træk af 12 tons på 13 pct. stigninger og i vand med vadedybde på op til 800 mm.
I fuld overensstemmelse med selskabets mantra om ”så langsomt som muligt og så hurtigt som nødvendigt“ har den el-drevne Defender ifølge Land Rover vist gode terrænegenskaber, og den færdes efter sigende ”letbenet“ uden at efterlade andet end almindelige hjulspor.
Fremfor en forbrændingsmotor har den el-drevne Defender et 410 kilo tungt batteri placeret under frontklappen, men alligevel er bilens egenvægt kun forøget med 100 kilo, så alt efter karrosserivariant vejer EV-udgaven mellem 2.055 og 2.162 kilo. I stedet for at bruge vand er den el-drevne drivlinie er luftkølet for at holde egenvægten nede.
Opsamler kinetisk energi
Bremsesystemet udnyttes til at generere strøm til batteriet ligesom også Hill Descent Control-systemet er inddraget og optimeret i en sådan grad, at det kan generere op til 30 kW strøm. Da batteriet kan lynoplades med to gange dets kapacitet på 54 kW uden reduktion af levetiden, er det – afhængigt af forholdene – muligt at lagre op til 80 pct. al den kinetiske energi fra bremserne og HDC-systemet.
EV-projektet tæller syv strømførende Defendere, men det skal ikke ses som optakt til et forsøg på at puste nyt liv i den aldersstegne 4-hjulstrækker, som ifølge officielle kilder tages ud af programmet i 2015 og erstattes af en ny model.
Selskabets udviklingschef, Antony Harper, har understreget, at de indvundne erfaringer skal komme fremtidige modeller til gode, så kan man kan formentlig gå ud fra, at det i et eller andet omfang også kommer til at gælde for Defenderens afløser. Senere på året begynder man en omfattende test af de syv EV-bilers egenskaber í normale daglige rutiner.
Med andre ord: Det kan være optakten til strømførende varebiler med 4-hjulstræk.