Med verdens første 9-trins automatgear til personbiler vil Land Rovers fremover kunne lancere modeller med en række fordele, som rækker langt længere end med den hidtidige 6-trins automatgearkasse.
Den nye transmission er udviklet sammen med specialisterne hos den tyske gearkasseproducent ZF, og betegnes som den hidtil mest avancerede af sin art til anvendelse i serieproducerede biler.
Fordelen ved at springe fra seks til ni trin er en forbedret brændstoføkonomi, lavere CO2-udslip, en blødere, mere effektiv gearing ved accelerationer og en mere komfortabel marchfart med reduceret støjniveau.
Kortere udvekslingstrin og det høje topgear er ikke den nye transmissions eneste fordele. Den adskiller sig også ved et lavere 1. gear end i den nuværende 6-trins gearkasse.
Forbedret vognkontrol
ZF 9HP-transmissions første gear er skåret til en markant lavere udveksling for at sikre Land Rovers kommende modeller optimale off-road egenskaber, og on-road et forbedre trailertræk og maksimal vognkontrol ved kørsel på stejle stigninger og i højtliggende terræn.
Udviklingsingeniørerne hos ZF og Land Rover har været fokuseret på at optimere den nye transmissions gearskift både ved acceleration og deceleration, hvilket er opnået med et flertrins dæmpersystem i momentomformeren. Facit: ekstremt hurtige, glidende og umærkelige gearskift.
7,5 kilo lettere
Derudover har udviklingsarbejdet taget højde for forskelle i køremåde og kørselsforhold, så den nye transmission er udstyret med et adaptiv skiftesystem, som justeres i løbet af få sekunder alt efter om der er tale om frisk acceleration og svingkørsel eller afslappet motorvejskørsel.
Uagtet den nye transmission har fået tre trin ekstra, er den allligevel 7,5 lilo lettere og kun 6 mm længere end den hiditidige 6-trins gearkasse, hvilket skyldes et forbedret design af koblingsmekanismen, gearhjulene og den hydrauliske oliepumpe.