Den første SUV mastodont | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Den første SUV mastodont

Lamborghini præsenterer deres anden SUV i 2017, men den første kom allerede i 1986

af admin
28. januar 2014
i Baggrund, Nyheder

Lamborghini planlægger at starte produktion af Urus konceptbilen i 2017, 31 år efter den første Lamborghini offroad bil ramte asfalten og gruset.
Lamborghini LM002 var i 1986 en offroad’er af dinosauriske dimensioner og med muskler, der ellers hørte til de hurtigste sportsvogne. Inden længe klæbede kæle- eller øgenavnet Rambo Lambo sig til 002.

Jeep får dansk comeback

Undvigemanøvrer med 3,5 tons trailertræk

Der blev kun lavet 301 eksemplarer, og LM002 levede blot til 1992, efter at aftaler med det italienske, libyske og saudi arabiske militær løb ud i sandet.
De rette linjer viser, at den franske kurvelineal ikke var en del af værktøjet hos Lamborghini designerne. Alle streger må være slået med en ret lineal, originalt, næsten øjeanstødeligt, men nemmere at producere.

Vægt på 2700 kg uden 290 liter benzin

Chassiset er en rørgitterramme i stål beklædt med paneler af aluminium og glasfiber. På trods af den forholdsvis lette konstruktion er vægten alligevel 2700 kg, til dels på grund af den store motor og en tung transmission. Køreklar er vægten over tre ton, idet tanken rummer 290 liter benzin, motoren 17 liter olie og kølesystemet 17 liter vand. De mange liter benzin rækker til cirka 800 km, for V12’eren guffer 30 liter benzin pr. 100 km. Det er 3,3 km/l.
Længden er 490 cm, og LM002 er to meter bred og 189 cm høj. Afstanden mellem akslerne er tre meter og frihøjden 30 cm. Alt i alt var der ikke et tilsvarende køretøj dengang bortset fra den militære Hummer.

Kæmpe V12 maskine med 450 hk

Motorkraften kommer fra en 5,2 liter V12 maskine, hentet fra hylden, hvor også Lamborghini Countach LP500S hentede sin maskine. Senere kom motoren fra Countach Quattrovalvole med elektronisk benzinindsprøjtning i stedet for seks dobbelte Weber karburatorer.
De 450 hestekræfter og drejningsmomentet på 500 Nm når ud til alle fire hjul gennem en 5-trins gearkasse. Fordelingen er 50-50 med 75 procent spær på begge aksler.
De mange kræfter formår at sende LM002 fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder og til en topfart på 210 km/t. Det er præstationer, der i dag kunne give Audi Q7 eller Porsche Cayenne noget at tænke over.

Interiøret er udpræget kitch

Interiøret er noget for sig som resten af den gigantiske bil. Kantet og upraktisk fra en tid, hvor der ikke var tilstrækkelig erfaring med at formgive en offroad kabine til praktisk anvendelse.
Der er tre gearstænger, to til transmissionen og en lille til gearkassen, næsten uden for rækkevidde. Det røde læder ligner noget fra et bordel suppleret af ædelt træ. Den gang var det måske smart, i hvert fald unikt, men i dag ville det blive betegnet som kitch.
Der er plads til fire personer, men bagagen skal ligge på det lille lad uden for. Der er dog låg på bagagerummet med mulighed for at placere gods ovenpå. En noget utraditionel løsning set med nutidens øjne, men den gang gjorde Rambo Lambo, hvad den ville.
Hver LM002 blev bygget på bestilling, så der er mange udgaver af ejerens dårlige smag. Milliardæren Malcolm Forbes fik sin malet i den særlige green back dollar farve, men historien siger ikke noget om farven på Sylvester Stallones, Tina Turners eller Mike Tysons Lambo 002.

Mammut SUV’er i hård kamp

Produktionen stoppede i 1992 efter bare 301 eksemplarer. I 2017 sætter Lamborghini Urus i produktion, formentlig med teknik fra den nye Audi Q7 med V8 motoren fra R8. For at spare lidt på dråberne bliver motorkraften givetvis suppleret med e-Tron, der er Audis milde hybrid teknik.
Konkurrencen bliver hård i en prestigedomineret klasse for mammut SUV’er. Porsche Cayenne har etableret sig som ledestjerne, men også VW Tuareg, Audi Q7 og Bentley lægger billetter ind. Med Lamborghini er det fem mærker i Volkswagens regi.
På sidelinjen står Maserati, hvor chefen Harald Wester har bekræftet, at de er klar med en SUV allerede i 2015 for at styrke Maseratis position på markedet. Jaguar har præsenteret en prototype med karrosseri i aluminium, og senere i år begynder leveringen af den mindre Porsche Macan.
Rolls-Royce rasler med sablen, for de vil have del i guldet, for her er penge at tjene selv om styktallet er lille. R-R modelporteføljen er drastisk fornyet, og en Rolls-Royce SUV vil uden tvivl passe i arabiske millionærers garage uden en skramme.

 

Tags: AudiLamborghiniPorscheVW
Tidligere Artikel

Her er svindlernes hjemmesider

Næste Artikel

Blandingsforbruget er stærkt stigende

Næste Artikel

Blandingsforbruget er stærkt stigende

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Den første SUV mastodont

28. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering