Læs nu ikke varebilen for tungt | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 15 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Opel Movano koster fra 189.000 kroner plus moms på prislisten. Renault Master 5000 mere. Men kontantkøb er en døende betalingsform i den momsfri verden. Og Opel fastholder, at de er konkurrencedygtige på trods af 50.000 kroners forskel i listeprisen
Hvornår er der for meget læs på ladet? Er læsset 7,1 pct. over det tilladte, får man ordensmagten på nakken.

Læs nu ikke varebilen for tungt

Overskrides varebilens tilladte akseltryk med mere end 7,0 pct. får man ordensmagten på nakken

af Morten Dam
9. maj 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

I Transportministeriets bekendtgørelse nr. 577 fra den 6. juni 2011 er der udstukket regler for bilers maksimale længde, bredde og højde samt vægt og akseltryk – den såkaldte dimensionsbekendtgørelse. Denne blev ændret med bekendtgørelse nr. 1165 den 8. december 2011 og igen den 12. december 2013 med bekendtgørelse nr. 1594.
I den sidstnævnte er der fastsat nærmere regler for køretøjers totalvægt og akseltryk. Og dét kan få betydning for, hvordan varebiler benyttes.

Nyt cirkulære fra 1. juni 2014

Eller med andre ord: om man kører på den rigtige eller forkerte side af loven.
I forbindelse med dette regelsæt har Trafkstyrelsen netop offentliggjort en ny cirkulæreskrivelse, som træder i kraft den 1. juni, og erstatter den tidligere cirkulæreskrivelse fra 30. januar i år.
Man skal være om sig for at følge med strømmen af love, bekendtgørelser og cirkulærer!

Max 7,0 pct. overlæs

Med den seneste bekendtgørelse og cirkulæreskrivelse risikerer man at blive kanldet for kørsel med overlæs, dersom bilens tilladte akseltryk overskrides med mere end 7,0 pct. Det samme gælder, hvis det tilladte akseltryk for enkeltaksler overskrides med mere end 500 kilo.
Overskrides den samlede vægt for en bil eller et vogntog med en tilladt totalvægt på 3.500 kilo med mere end 7,0 pct., er man ligeledes hjemfalden til tiltale og straf.
Selvom man har det store trailerkort og kører med en varebil eller et vogntog med en tilladt totalvægt på over 3.500 kilo, skal man stadig passe på med overlæs. Overskrides den tilladte totalvægt med mere end 6,0 pct., står ordensmagten ligeledes klar med et anklageskrift.
Uanset om overskridelsen af en tilladt totalvægt er under 6,0 pct., bliver der rejst tiltale, hvis totalvægten overskrides med 2.000 kilo.

Tidligere Artikel

Ford sænker priser på Transit-dele

Næste Artikel

Nissan på sporet med en prisbombe

Næste Artikel

Nissan på sporet med en prisbombe

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
En overskridelse på mere end 7,0 pct. af bilens  tilladte akseltryk eller vogntogets totalvægt belønnes med tiltale og bødestraf.

Læs nu ikke varebilen for tungt

9. maj 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering