I Transportministeriets bekendtgørelse nr. 577 fra den 6. juni 2011 er der udstukket regler for bilers maksimale længde, bredde og højde samt vægt og akseltryk – den såkaldte dimensionsbekendtgørelse. Denne blev ændret med bekendtgørelse nr. 1165 den 8. december 2011 og igen den 12. december 2013 med bekendtgørelse nr. 1594.
I den sidstnævnte er der fastsat nærmere regler for køretøjers totalvægt og akseltryk. Og dét kan få betydning for, hvordan varebiler benyttes.
Nyt cirkulære fra 1. juni 2014
Eller med andre ord: om man kører på den rigtige eller forkerte side af loven.
I forbindelse med dette regelsæt har Trafkstyrelsen netop offentliggjort en ny cirkulæreskrivelse, som træder i kraft den 1. juni, og erstatter den tidligere cirkulæreskrivelse fra 30. januar i år.
Man skal være om sig for at følge med strømmen af love, bekendtgørelser og cirkulærer!
Max 7,0 pct. overlæs
Med den seneste bekendtgørelse og cirkulæreskrivelse risikerer man at blive kanldet for kørsel med overlæs, dersom bilens tilladte akseltryk overskrides med mere end 7,0 pct. Det samme gælder, hvis det tilladte akseltryk for enkeltaksler overskrides med mere end 500 kilo.
Overskrides den samlede vægt for en bil eller et vogntog med en tilladt totalvægt på 3.500 kilo med mere end 7,0 pct., er man ligeledes hjemfalden til tiltale og straf.
Selvom man har det store trailerkort og kører med en varebil eller et vogntog med en tilladt totalvægt på over 3.500 kilo, skal man stadig passe på med overlæs. Overskrides den tilladte totalvægt med mere end 6,0 pct., står ordensmagten ligeledes klar med et anklageskrift.
Uanset om overskridelsen af en tilladt totalvægt er under 6,0 pct., bliver der rejst tiltale, hvis totalvægten overskrides med 2.000 kilo.