Nyheder af den mere radikale slags har det med at have en vis inkubationstid. Men hos Ford har de taget et godt kendt koncept fra service-verdenen og overført den til bilsalg. Du får med andre ord både læder, store alufælge og særlige goder, når du vælger luksusversionen med hele svineriet.
Konceptet hedder Ford Mondeo Vignale – som forventes færdigudviklet og klar til produktion tidligt i 2015. Konceptbilen lover en helt ny kvalitetsstandard, unikt design, eksklusive specifikationer og avanceret teknologi.
– Vignale vil være udtryk for det ypperste i Ford-familien, både som produkt og som oplevelse for ejeren, siger Stephen Odell, som er administrerende direktør for Ford i Europa, Mellemøsten og Afrika.
– Ford Mondeo Vignale-konceptet har alle de features, som kunderne fortæller os, de gerne vil have, når det kommer til design, kvalitet, avanceret teknologi og eksklusivitet.
Service med VIP-service
Ford har valgt at præsentere den nye koncept-bil i både en sedan- og en stationcar-udgave. Begge er udstyret med særlige 20 tommer Vignale aluminiumsfælge, forkromede sidespejle og -dørhåndtag, nyudviklet kølergril og kofanger samt nydesignede tågelygter.
Indenfor er der sæder, armlæn og rat i eksklusiv læder, krompaneler ved dørene og luksus-måtter med særlig kant-dekoration.
Det håndfri kommunikationssystem Ford SYNC med MyFord Touch vil skabe et WiFi-miljø og gøre det muligt at integrere mobilen og andre digitale enheder. Parkeringshjælp med bakkamera letter parkeringen, ligesom de adaptive LED-forlygter giver optimalt udsyn ved kørsel i mørke.
– Vi har forsøgt at skabe en bil, som trækker på tidens tendenser indenfor mode og arkitektur, og med Mondeo Vignale-konceptet synes jeg, vi har ramt den helt rigtige balance mellem oplevelsen af kvalitet og tidløst design, siger designchef hos Ford Europa, Stefan Lamm.
En bil, der bliver hentet og bragt
Vignale-konceptet går imidlertid endnu længere og inkluderer også mulighed for ekstraordinær service. For eksempel afhentning og tilbagelevering i forbindelse med reparationer og serviceeftersyn, gratis vask i hele bilens levetid og invitationer til særlige, eksklusive events. Mondeo Vignale-ejere kan ligeledes se frem til at få deres egen, dedikerede kontaktperson hos Ford.
Vignale-konceptet er inspireret af tendenser udenfor bilindustrien som VIP-services i lufthavne, som tilbyder afhentning, eksklusive lounges og hurtig check-in og sikkerheds-kontrol. Eller banker og kreditkort-selskaber, som tilbyder særlig rådgivning, bonus-point og fordelagtig adgang til hotelkæder, restauranter og udvalgte events.
– Ford Vignale premium services er udviklet for at møde de kunder, som synes, tiden er kostbar; og som sætter pris på at få ekstraordinær opmærksom fra det øjeblik, de træder ind ad døren, siger marketingchef Gaetano Thorel fra Ford Europa.