Ladestationer uden kunder | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Danmarks første ladestation med 150 kW står i Københavns Nordhavn, men der er endnu ingen kunder til stikket
Verdens første ladestation med op til 350 kW står ved motorvej A8 i nærheden af Amsterdam. Foto: Roos Korthals Altes
Hyundai Ioniq kan modtage op til 100 kW, og topper dermed standarden for ladekapacitet. Teslas biler kan dog modtage 120 kW, men ingen andre har adgang til deres stationer. Foto: Roos Korthals Altes

Ladestationer uden kunder

En ladestander på 350 kW er indviet, og flere er på vej, men ingen el-biler kan lade så hurtigt

af Jess Ulrik Verge
4. marts 2018
i Nyheder

Dyre personbiler er først med det nye. Sådan har det altid været, og sådan er det også med ladestationer til el-bilernes batterier.

Teslas biler kan lades med 120 kW til 80 procents rækkevidde i løbet af 40 minutter. Ved den kommende biludstilling i Geneve vil der blive vist anden-generations el-drevne Audi’er og Jaguarer, der kan lades med 150 kW.

50 kW er dagens standard for lynladning

Til sammenligning kan den nye Nissan e-NV200 med 40 kWh’s batteri lades med op til 50 kW, der er dagens topstandard.

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Så der er et stort gab mellem eldrevne personbiler i luksusklassen og de almindelige eldrevne husholdningsbiler og varebiler. Ikke mindst er der langt ned til elbiler i 3,5-tons klassen. Eksempelvis kan den nye Renault Master Z.E. lades med 7,4 kW.

Superlader på 7 gange dagens standard

Ikke desto mindre er der ret godt gang i udviklingen af den infrastruktur, der skal lade fremtidens el-biler op. For eksempel har hollænderne netop indviet verdens første ladestation, der kan tilbyde op til 350 kWh. Det er 7 gange dagens standard.

Ladestationen står ved motorvej A8 i nærheden af Amsterdam. Designet er opsigtsvækkende og visuelt synligt på lang afstand med sin høje konstruktion i bæredygtigt træ og et tag dækket af solpaneler.

Ingen biler kan modtage 350 kW

Men der er ingen kunder til den hidsige stikkontakt. Ingen biler kan nemlig tåle så stærk en ladestrøm.

Hyundai Ioniq er en af de stærkeste elbiler i dag. Den kan modtage 100 kW, og om cirka et års tid vil Audi formentlig kunne tilbyde sin e-tron med 150 kW’s ladekapacitet.

 Når varebilerne kommer med, er alt på plads

Der går noget længere tid, inden kurér-chaufføren kan sætte bilen i stikket, drikke sig en kop kaffe og derefter køre videre med flere hundrede kilometers emissionsfri rækkevidde.

11-kilos regel vækker undren

Hvor længe der går, inden den dyre lade- og batteriteknologi er sivet ned fra luksus- til budgetklassen er der ingen der ved. Men alt tyder på, at når det er sket, så er lade-infrastrukturen længe på plads.

Mange udbyder med store planer

I Europa er der nemlig en hel håndfuld af udbydere, der alle har store planer og kappes om at bygge lynladestationer. En af dem er Ionity, der er et samarbejde mellem BMW, Mercedes, Ford og VW.

En anden er Ultra-E med samarbejdspartnere som Allego, Audi, BMW, Magna, Renault og Hubject.

Den hollandske 350 kWh-station er opført af Fastned i samarbejde med ABB – og de har planer om at udbygge netværket til Tyskland.

Første danske 150 kW-station til sommer

Andre udbydere er Clever og E.ON. Disse to er gået i samarbejde om at udføre et EU-støttet projekt. Planen er at opføre 180 lynladestationer i Europa med 150 kW. De 48 kommer til Norden, og af disse vil 8 komme til Danmark. Den første åbner i Fredericia til sommer.

Men faktisk er der allerede kommet en 150 kW-station til Danmark. Det er ladeselskabet Cleancharge, der sammen med udviklingsselskabet “By & Havn” har sat en lader op i Københavns Nordhavn.

Med 150 kW i stikket vil man kunne lade sin bil op på cirka 20 minutter – når den tid altså kommer.

Tags: allegoaudi e-tronCleanChargeCleverE-ONelbilerfastnedhurtigladningHyundai Ioniqionityladestationladestationerlynladereultra-e
Tidligere Artikel

Wrangler og Cherokee i Schweiz

Næste Artikel

Dieselvarebiler på pension

Næste Artikel
Den ene af MMK Frachtdienstes to el-varebiler skal køre for kurérvirksomheden DPD

Dieselvarebiler på pension

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Danmarks første ladestation med 150 kW står i Københavns Nordhavn, men der er endnu ingen kunder til stikket

Ladestationer uden kunder

4. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering