Ladas nye Niva har ikke en chance | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ladas nye Chevrolet Trax-baserede Niva-koncept er skruet sammen til såvel sibirisk tundra som til Gobi-ørkenens sandklitter.
Chevrolet Niva klædt på til off-roading.
Trækspil, snorkel, tagrack, spotlights, bundskjolde, hævet undervogn, solide mudderdæk og reservehjul på bagdøren - der mangler ikke noget. Den nye Niva er klar itl start.
Farvel til Fiat 124/Lada 2121-profilen og goddag til en moderne Niva med dynamisk SUV-profil.
Bagagebæreren på taget af den kompakte konceptbil er i sagens natur ikke gigantisk, men der er da plads til et ekstra reservehjul og lidt gods.
Med store hjul og grove terrændæk, Brembo-bremser og kraftigt affjedret undervogn er den kommende Niva destineret til kørsel langt fra alfarvej.
Interiøret synes relativt ordinært.

Ladas nye Niva har ikke en chance

Chevrolet-baseret koncept til ny kompakt SUV til serieproduktion i 2016

af Morten Dam
1. september 2014
i Nyheder

Blandt premierenyhederne ved Moskvas motorshow var en afløser for 70’ernes russiske Lada Niva, men den får næppe en chance for at rulle på dansk eller vesteuropæisk jord, så vi må nøjes med at kaste et langt blik efter den.
Ikke kun på grund af den aktuelle krise med Ruslands politiske og millitære spilfægteri omkring Ukraine og deraf følgende vestlige sanktioner, men også på grund af den nye Nivas DNA-materiale, der er leveret af Chevrolet-modellen Trax.

Opel skal have plads

Eftersom det GM-ejede Chevrolet i 2015 trækker sig ud af det europæiske marked vil der ikke være et netværk til at distribuere og servicere bilen.
Chevrolet trækkes ud for at lette presset på Opel, der ligeledes er et selskab i den amerikanske bilgigants portefølje, og som i dag døjer med hård konkurrence både eksternt og internt.
Det sidste slipper Opel altså for, når de europæiske bilkøbere må¨vinke farvel til Chevrolets prisstærkt alternativer.

Med Peugeot-motor

Konceptbilen Chevrolet Niva er præsenteret af det russiske selskab AutoVAZ, der i 1977 lancerede den kompakte 4×4-model Niva, der ligesom Lada 2121 var baseret på Fiat 124, men reelt er den nye Niva et resultat af et joint venture mellem AutoVAZ og GM, som startede i 2001-2002.
Niva-konceptet er en smule længere end Chevrolet Trax, og trækkes af en 4-cyl. 134 hk Peugeot-motor på 1,8 liter koblet til en 5-trins gearkasse med træk til begge aksler.
Med markant frihøjde og store BFG Goodrich Mud Terrain-dæk, trækspil, snorkel og tagrack med spotlights er den umiskendeligt skruet sammen til off-roading.

Ingen eksport

Niva-konceptet er planlagt til serieproduktion fra 2016, men om planen holder kommer formentlig til at afhænge af udviklingen omkring Rusland-Ukraine konflikten og Vestens reaktioner – GM har varslet nedskæring i selskabets russiske aktiviteter.
Konceptbilen er udviklet specielt med det russiske hjemmemarked for øje, og der synes ikke at være være planer om eksport.
Med andre ord slipper biler som Suzuki Vitara, VW Tiguan, Nissan Juke, Toyota RAV4, Ford Kuga, Dacia Duster og de andre indtil videre for dent russiske alternativ.
Men den er da lidt chick, den nye Niva!

Tags: ChevroletDaciaFordLadaNissanSuzukiToyotaVW
Tidligere Artikel

En mesterlig 1. klasses Sprinter

Næste Artikel

Kæmpe messe for varebiler

Næste Artikel
IAA Hannonver 2014 tegner til at blive den hidtil største af sin art.

Kæmpe messe for varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Ladas koncept til en ny Niva.

Ladas nye Niva har ikke en chance

1. september 2014
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering