Lad vinterdækkene blive på varebilen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Lad vinterdækkene blive på varebilen

Vent med at skifte til normaldæk til temperaturerne er konstant på syv plusgrader eller derover

af Morten Dam
17. marts 2013
i Nyheder

Med de seneste dages meteorologiske varsling af snestorm og fygning in mente: Hvis det nylige forårsagtige vejr fik lokket dig til at lægge vinterhjulene i mølpose, var det for tidligt, for vintervejret har ikke sluppet taget i den nordiske sfære.
Ved at lade vinterdækkene blive siddende på bilen mindskes risikoen for at ende på afveje med varebilen eller hænge fast med snurrende hjul uden fast greb i glatpolerede underlag ved lyskryds.
Hvornår bør vinterhjulene da pilles af? Når der er konstante temperaturer på syv plusgrader eller derover. Med lavere temperaturer kan det hurtigt skifte til glatføre, og så er bilen bedre stillet med vinterdæk.
Man skal ikke tro sig dækket ind med vinterdæk, blot fordi bilen er monteret med M+S mærkede dæk. M+S betyder ganske vist, at dækket er konstrueret til kørsel i mudder og sne, men det gør ikke dækket optimalt til kørselsforhold i de kolde vintermåneder i de nordiske lande.

På forkant med forholdene

Når M+S mærkningen er kombineret med et snekrystal-symbol, er der tale om et decideret vinterdæk konstrueret til optimalt vejgreb i temperaturer omkring frysepunktet eller derunder. Det skyldes gummiblandingens indhold af silicium, som bidrager til at bevare smidigheden i dækket, hvor andre dæk bliver stive i kulden og derfor yder et mindre effektivt greb i underlaget.
I stedet for at spilde op til to timer eller mere på en køretur, som normalt kan klares på en halv time, og i stedet for at risikere en ufrivillig glidetur på glatis, bør vinterdækkene forblive på varebilen, indtil det står fast, at foråret og et varmere klima har bidt sig fast.
Når Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler anvendelse af vinterdæk ved konstante temperaturer under syv plusgrader, skal det ifølge direktør Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd, ses ud fra en præventiv og meteorologisk vinkel:
Så er bilen jo altid optimalt dækket ved pludselige omskift i vejret. Det er bedre at være på forkant med vejr- og kørselsforhold i hele vinterperioden frem for at skifte dæktype i takt med skiftende vejrforhold.

Tidligere Artikel

Koreansk varebil med mange lækre detaljer

Næste Artikel

Ny Chevy Silverado med flere kræfter

Næste Artikel

Ny Chevy Silverado med flere kræfter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Lad vinterdækkene blive på varebilen

17. marts 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering