Lad vinterdækkene blive på varebilen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 22 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Lad vinterdækkene blive på varebilen

Vent med at skifte til normaldæk til temperaturerne er konstant på syv plusgrader eller derover

af Morten Dam
17. marts 2013
i Nyheder

Med de seneste dages meteorologiske varsling af snestorm og fygning in mente: Hvis det nylige forårsagtige vejr fik lokket dig til at lægge vinterhjulene i mølpose, var det for tidligt, for vintervejret har ikke sluppet taget i den nordiske sfære.
Ved at lade vinterdækkene blive siddende på bilen mindskes risikoen for at ende på afveje med varebilen eller hænge fast med snurrende hjul uden fast greb i glatpolerede underlag ved lyskryds.
Hvornår bør vinterhjulene da pilles af? Når der er konstante temperaturer på syv plusgrader eller derover. Med lavere temperaturer kan det hurtigt skifte til glatføre, og så er bilen bedre stillet med vinterdæk.
Man skal ikke tro sig dækket ind med vinterdæk, blot fordi bilen er monteret med M+S mærkede dæk. M+S betyder ganske vist, at dækket er konstrueret til kørsel i mudder og sne, men det gør ikke dækket optimalt til kørselsforhold i de kolde vintermåneder i de nordiske lande.

På forkant med forholdene

Når M+S mærkningen er kombineret med et snekrystal-symbol, er der tale om et decideret vinterdæk konstrueret til optimalt vejgreb i temperaturer omkring frysepunktet eller derunder. Det skyldes gummiblandingens indhold af silicium, som bidrager til at bevare smidigheden i dækket, hvor andre dæk bliver stive i kulden og derfor yder et mindre effektivt greb i underlaget.
I stedet for at spilde op til to timer eller mere på en køretur, som normalt kan klares på en halv time, og i stedet for at risikere en ufrivillig glidetur på glatis, bør vinterdækkene forblive på varebilen, indtil det står fast, at foråret og et varmere klima har bidt sig fast.
Når Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler anvendelse af vinterdæk ved konstante temperaturer under syv plusgrader, skal det ifølge direktør Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd, ses ud fra en præventiv og meteorologisk vinkel:
Så er bilen jo altid optimalt dækket ved pludselige omskift i vejret. Det er bedre at være på forkant med vejr- og kørselsforhold i hele vinterperioden frem for at skifte dæktype i takt med skiftende vejrforhold.

Tidligere Artikel

Koreansk varebil med mange lækre detaljer

Næste Artikel

Ny Chevy Silverado med flere kræfter

Næste Artikel

Ny Chevy Silverado med flere kræfter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Lad vinterdækkene blive på varebilen

17. marts 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

22. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering