Køb den nye Nissan NV 400, hvis du vil spare penge. Pladsen i varerummet er den samme, og nyttelasten er der ikke meget forskel på. Men køb en VW Crafter, hvis du har brug for ekstra råstyrke. Ifølge Bilpriser.dk er afskrivningen dog noget større på NV 400.
Vi har prøvet de to store kassevogne, der har det fælles, at de er stedbørn. Nissan NV 400 bygges af Renault i Frankrig og Crafter bygges af Mercedes i Tyskland, og det er Renault og Mercedes, der får tildelt den største andel af bilerne.
Den testede Nissan havde forhjulstræk, men kan i de største udgaver fås med baghjulstræk. VW Crafter har altid baghjulstræk.
Tre år garanti
Nissan NV 400, der teknisk og indretningsmæssigt er identisk med Renault Master og Opel Movano, koster lidt mere end sine fransk/tyske brødre. Til gengæld får man tre års fabriksgaranti på Nissan – og designet er efter min smag lidt frækkere på NV 400.
Designet på Crafter er måske også lidt heftigere end på sin søstermodel Mercedes-Benz Sprinter. VW giver ligesom Nissan tre års garanti eller op til 225.000 km. på deres varebiler, og i Danmark koster tre års service desuden lige under 1.000 kroner på VW varebiler.
Kørt flere modeller
Dette er ikke kun en dobbelttest, selvom vi har fokus på den 125-hestes Nissan og den 136-hestes Crafter. Vi har også kørt i NV 400 med 146 heste og den 163 hk stærke Crafter med bi-turbo. Sidstnævnte også med 4Motion 4×4-teknik.
Vi har prøvet 125 hk udgaven af NV 400, og har tidligere kørt i den kraftigere 146 hestes udgave, men den 125-hestes udgave er den mest smidige i programmet. Den trækker fra 1.200 omdrejninger i sjette gear eller 65 km/t med et ton last.
Crafter i både 136 og 163 hk udgaverne trækker fra 1.500 omdrejninger i sjette ved 70 km/t. Men 136 hk-modellen er den smidigste af de to. Alligevel er den udgave, der imponerer mest, den 4 cylindrede 163 hk biturbo udgave, der afløste den tidligere 5-cylindrede udgave for at opfylde miljøkravene (EEV/Euro5).
Biturbo økonomisk
Det pudsige er, at biturboudgaven kører længst på literen alle Crafter; 13,3 km/l og dermed energiklasse E, samt at prisforskellen på en standard 136 hk Crafter og den store biturboudgave er under 10.000 kroner.
Vælger man Crafter med BlueMotion teknologi (til samme pris) kører man 13,9 km/l – og har så også stop/start funktion og fartpilot. Men ikke oliefyr. I dag betyder det så trailervægt på 2 ton. I 2013-udgaven kan man kombinere BlueMotion med oliefyr og en højere nyttelast.
Så summa summarum ville jeg nok vælge den 125-hestes NV 400 frem for den 136 hk Crafter på grund af prisen, og nok Crafter biturbo frem for den 146 hestes NV 400 med baghjulstræk på grund af råstyrke og præstationer.
Støjsvag NV 400
NV 400 har en masse fordele ud over de 3 års garanti. Man sidder bedre og knap så lodret i NV 400 end i Crafter; der er bedre aflæggeplads i NV 400, som også er mere støjsvag i begge udgaver, og så har den et mere smidigt gearskifte end Crafter. Den testede Crafter kan trække en trailer på 2,8 ton – men kan bestilles med ændret bagtøj til 3,5 ton. Nissan NV 400 klarer 2,5 ton.
NV 400 er en væsentligt bedre bil end den tidligere InterStar, som den afløser. Især er kvaliteten løftet betydeligt. Den er dog ikke kommet helt op på højde med Crafter. Når Mercedes-Benz og VW bygger varebiler sammen, er der ikke meget kritik at komme med, når vi snakker samlekvalitet. Men at franskmændene har oppet sig, kan ses ved det nye Renault-Nissan/Mercedes samarbejde med små varebiler (Kangoo/Citan), hvor japanske Nissan har løftet kvaliteten i den franske produktion.
Fakta:
Nissan NV 400 125 hk L2H2:
Motor: 4. cyl turbodiesel. 2,3 liter. Euro 5.
Ydelse: 125 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 310 Nm v. 1.100-2.600 omdr.
Totalvægt/nyttelast 3.500/1.478 kg.
Volumen: 10,8 kubikmeter
Bremser: ABS, EBD, BA..
Sikkerhed: Adaptiv ESP stabilitetssystem, Dobbelt airbag.
Gear: 6
CO2: 221 gram/km
Økonomi: 12,0 km/l
Grøn afgift pr år: 9.920 kr.
Pris: 234.800 kr. plus moms.
Afskrivning: 66,35 pct. o. 4 år/100.000 km. (Kilde: bilpriser.dk.)
Leasing: 5.390 kr. over tre år/90.000 k.
Fakta:
VW Crafter biturbo
Motor: 4 cyl. 2 liter turbodiesel m. biturbo.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.800 omdr.
Totalvægt/nyttelast: 3.500/1.393 kg.
Påhængsvognsvægt testbil: 2,8 tons.
Bremser: ABS, ASR, EDS.
Sikkerhed: Adaptiv ESP, EDS.
Gear: 6.
CO2: 213 gram/km
Økonomi: 12.3 km/l
Grøn afgift årligt: 7.960 kr.
Pris: 300.797 kr., plus moms
Afskrivning: 58,65 procent o. 4 år/100.000 km. (Kilde bilpriser.dk).
Leasing: 6.735,00 kr., 3 år/90.000 km.
Karakterbog plusser:
Nissan NV 400:
Støjsvag
Smidig motor
Førerhusindretning
VW Crafter:
God trækkraft
Gode præstationer
Høj trailervægt
Karakterbog minusser:
Nissan NV 400:
Begrænset trailervægt
Ikke lås på åbne bagdøre
Knæ for tæt på gearvælger
VW Crafter:
Lodret siddestilling
Høj gearing på testbil
Noget motorstøj