Kvalitet koster kassen - Nissan versus VW | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Kvalitet koster kassen – Nissan versus VW

Robuste varebiler. Nissan NV 400 er noget billigere end VW Crafter, men selv om Crafter har langt mindre afskrivning, er der penge at spare med en NV 400, der opfylder de fleste behov

af carsten
19. juni 2012
i Nyheder, Test

Køb den nye Nissan NV 400, hvis du vil spare penge. Pladsen i varerummet er den samme, og nyttelasten er der ikke meget forskel på. Men køb en VW Crafter, hvis du har brug for ekstra råstyrke. Ifølge Bilpriser.dk er afskrivningen dog noget større på NV 400.

Vi har prøvet de to store kassevogne, der har det fælles, at de er stedbørn. Nissan NV 400 bygges af Renault i Frankrig og Crafter bygges af Mercedes i Tyskland, og det er Renault og Mercedes, der får tildelt den største andel af bilerne.

Den testede Nissan havde forhjulstræk, men kan i de største udgaver fås med baghjulstræk. VW Crafter har altid baghjulstræk.

Tre år garanti

Nissan NV 400, der teknisk og indretningsmæssigt er identisk med Renault Master og Opel Movano, koster lidt mere end sine fransk/tyske brødre. Til gengæld får man tre års fabriksgaranti på Nissan – og designet er efter min smag lidt frækkere på NV 400.

Designet på Crafter er måske også lidt heftigere end på sin søstermodel Mercedes-Benz Sprinter. VW giver ligesom Nissan tre års garanti eller op til 225.000 km. på deres varebiler, og i Danmark koster tre års service desuden lige under 1.000 kroner på VW varebiler.

Kørt flere modeller

Dette er ikke kun en dobbelttest, selvom vi har fokus på den 125-hestes Nissan og den 136-hestes Crafter. Vi har også kørt i NV 400 med 146 heste og den 163 hk stærke Crafter med bi-turbo. Sidstnævnte også med 4Motion 4×4-teknik.

Vi har prøvet 125 hk udgaven af NV 400, og har tidligere kørt i den kraftigere 146 hestes udgave, men den 125-hestes udgave er den mest smidige i programmet. Den trækker fra 1.200 omdrejninger i sjette gear eller 65 km/t med et ton last.

Crafter i både 136 og 163 hk udgaverne trækker fra 1.500 omdrejninger i sjette ved 70 km/t. Men 136 hk-modellen er den smidigste af de to. Alligevel er den udgave, der imponerer mest, den 4 cylindrede 163 hk biturbo udgave, der afløste den tidligere 5-cylindrede udgave for at opfylde miljøkravene (EEV/Euro5).

Biturbo økonomisk

Det pudsige er, at biturboudgaven kører længst på literen alle Crafter; 13,3 km/l og dermed energiklasse E, samt at prisforskellen på en standard 136 hk Crafter og den store biturboudgave er under 10.000 kroner.

Vælger man Crafter med BlueMotion teknologi (til samme pris) kører man 13,9 km/l – og har så også stop/start funktion og fartpilot. Men ikke oliefyr. I dag betyder det så trailervægt på 2 ton. I 2013-udgaven kan man kombinere BlueMotion med oliefyr og en højere nyttelast.

Så summa summarum ville jeg nok vælge den 125-hestes NV 400 frem for den 136 hk Crafter på grund af prisen, og nok Crafter biturbo frem for den 146 hestes NV 400 med baghjulstræk på grund af råstyrke og præstationer.

Støjsvag NV 400

NV 400 har en masse fordele ud over de 3 års garanti. Man sidder bedre og knap så lodret i NV 400 end i Crafter; der er bedre aflæggeplads i NV 400, som også er mere støjsvag i begge udgaver, og så har den et mere smidigt gearskifte end Crafter. Den testede Crafter kan trække en trailer på 2,8 ton – men kan bestilles med ændret bagtøj til 3,5 ton. Nissan NV 400 klarer 2,5 ton.

NV 400 er en væsentligt bedre bil end den tidligere InterStar, som den afløser. Især er kvaliteten løftet betydeligt. Den er dog ikke kommet helt op på højde med Crafter. Når Mercedes-Benz og VW bygger varebiler sammen, er der ikke meget kritik at komme med, når vi snakker samlekvalitet. Men at franskmændene har oppet sig, kan ses ved det nye Renault-Nissan/Mercedes samarbejde med små varebiler (Kangoo/Citan), hvor japanske Nissan har løftet kvaliteten i den franske produktion.

Fakta:

Nissan NV 400 125 hk L2H2:

Motor: 4. cyl turbodiesel. 2,3 liter. Euro 5.
Ydelse: 125 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 310 Nm v. 1.100-2.600 omdr.
Totalvægt/nyttelast 3.500/1.478 kg.
Volumen: 10,8 kubikmeter
Bremser: ABS, EBD, BA..
Sikkerhed: Adaptiv ESP stabilitetssystem, Dobbelt airbag.
Gear: 6
CO2: 221 gram/km
Økonomi: 12,0 km/l
Grøn afgift pr år: 9.920 kr.
Pris:  234.800 kr. plus moms.
Afskrivning: 66,35 pct. o. 4 år/100.000 km. (Kilde: bilpriser.dk.)
Leasing: 5.390 kr. over tre år/90.000 k.

Fakta:

VW Crafter biturbo

Motor: 4 cyl. 2 liter turbodiesel m. biturbo.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.800 omdr.
Totalvægt/nyttelast: 3.500/1.393 kg.
Påhængsvognsvægt testbil: 2,8 tons.
Bremser: ABS, ASR, EDS.
Sikkerhed: Adaptiv ESP, EDS.
Gear: 6.
CO2: 213 gram/km
Økonomi: 12.3 km/l
Grøn afgift årligt: 7.960 kr.
Pris: 300.797 kr., plus moms
Afskrivning: 58,65 procent o. 4 år/100.000 km. (Kilde bilpriser.dk).
Leasing: 6.735,00 kr., 3 år/90.000 km.

Karakterbog plusser:

Nissan NV 400:
Støjsvag
Smidig motor
Førerhusindretning

VW Crafter:
God trækkraft
Gode præstationer
Høj trailervægt

Karakterbog minusser:

Nissan NV 400:
Begrænset trailervægt
Ikke lås på åbne bagdøre
Knæ for tæt på gearvælger

VW Crafter:
Lodret siddestilling
Høj gearing på testbil
Noget motorstøj

Tags: NissanVW
Tidligere Artikel

Franske veteraner

Næste Artikel

Alumøbler giver større nyttelast i varebilen

Næste Artikel

Alumøbler giver større nyttelast i varebilen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Kvalitet koster kassen – Nissan versus VW

19. juni 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering