Kurérfirmas chauffører er ansatte - ikke selvstændige | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Hermes er blandt de 5 største kurérvirksomheder i Tyskland. Foto: Hermes

Kurérfirmas chauffører er ansatte – ikke selvstændige

65 selvstændige vognmænd har af arbejdsretten fået medhold i, at de skal betragtes som lønarbejdere

af Jess Ulrik Verge
25. juni 2018
i Nyheder

Konkurrencen er hård blandt de virksomheder, der lever af at bringe breve og pakker ud 24 timer i døgnet ugens 7 dage. Der konkurreres på prisen, og det får virksomhederne til at finde på måder, hvorpå man kan spare på de helt tunge udgiftsposter, nemlig chaufførernes løn.

65 selvstændige vognmænd i England havde imidlertid fået nok af at arbejde for kurérgiganten Hermes, som de mente udnyttede dem som billig arbejdskraft. Selv om vognmændene mente, de arbejdede som om de var lønarbejdere, havde de ikke disses rettigheder eller goder.

Kan få vidtrækkende betydning

De 65 vognmænd lagde sag an mod Hermes – og vandt. Sagen startede den 30. april, og nu er dommen så faldet. Det var fagforeningen GMB Union, som hjalp chaufførerne med at bringe sagen for arbejdsretten i Leeds.

Kurerfirma presser 18-årig til livsfarlig kørsel

I går udsendte GMB Union en meddelelse, hvori de betegner afgørelsen som den seneste juridiske sejr i kampen mod udnyttelse af selvstændiges arbejdskraft. Rettens afgørelse kan i følge fagforeningen få betydning for op mod 14.500 kurérere, der arbejder for Hermes i England. Disse arbejder nemlig under de samme vilkår, som de personer, der nu har vundet retssagen.

Hermes vil måske appellere

Dermed har medarbejderne nu rettens ord for, at de har ret til mindsteløn, betalt ferie og lønmodtageres rettigheder. – Vi opfordrer nu Hermes til at mødes med os, så vi kan få os en alvorlig snak, siger GMB’s formand Tim Roache.

Godskørsel Light er vedtaget

Hermes ønsker dog først at studere rettens afgørelse nærmere. I en udtalelse hedder det, at man var forberedt på de konsekvenser, sagen måtte få. – Og da sagen nu er gået os imod, vil vi givetvis appellere afgørelsen, siger en talsperson for Hermes.

Varsler sag mod Amazon

I sit hjemland Tyskland er Hermes blandt de største brev- og pakkedistributører. De ligger i top 5 sammen med DHL, DPD, GLS og UPS. Sagen mod Hermes er ikke den første af slagsen i England.

Lignende sager er blevet ført mod Uber, Addison Lee, City Sprint, Excel og eCourier. GMB Union har i øvrigt varslet en lignende aktion mod tre budfirmaer, der arbejder for Amazon.

Tags: AmazonHermesKurerkørselVarebilsvognmændvognmænd
Tidligere Artikel

Kangoo på kraftfoder

Næste Artikel

Udstyrsorgie i nye PSA trillinger

Næste Artikel
Det nye karosseri er blevet mere kompakt med kortere motorhjelm

Udstyrsorgie i nye PSA trillinger

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Hermes er blandt de 5 største kurérvirksomheder i Tyskland. Foto: Hermes

Kurérfirmas chauffører er ansatte – ikke selvstændige

25. juni 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering