Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld får en hård medfart i dagens Fagbladet 3F. Her fortæller den 18-årige Alex Brix Andersen om, hvordan han helt uden chauffør-erfaring og et frisk kørekort blev ansat som chauffør i en varebil under 3.500 kg til natudbringning af pakker for det lille kurerfirma.
Uden instruktion og med en stressende chef i røret, der forlangte mere tempo, blev han sendt på job. Men allerede efter en enkelt vagt på 19 timer, der nær var endt galt, da han faldt i søvn på motorvejen, sagde han stop, mens legen var god.
‘Speederen i bund, du skal nå det.’
Her er uddrag af Fagbladet 3F’s artikel, som du kan læse i sin helhed via linket nederst i artiklen.
- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider, fortæller Alex Brink Andersen.
-
Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”.
Helt klasket sammen
Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.
- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.
35 kroner i timen
Han blev lovet 1.200 kroner per tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19 timers vagten.
- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt. Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme, siger han.
Truet med fyring
Hans kammerat 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.
- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.
Kæmpe lettelse
Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.
– Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.
Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Kisser’s Kurer Kørsel, men det er på trods af mange forsøg ikke lykkedes.
Direktør rystet
Kisser’s Kurer Kørsel leverede kørsel til transportfirmaet Brink Transport ApS, og her siger administrerende direktør Anders Brink, at han ikke kendte til tingenes tilstand, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.
- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributions-ture med levering fra klokken 23 til klokken 7, siger han.
Kisser er droppet
Han forklarer, at Brink Transport ApS allerede før, han hørte om de to chauffører, har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel
- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.
Skræmmende
De to unge chauffører, der begge kørte lastbil under 3.500 kilo gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.
- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kg. Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer, siger Jens Laursen.
Ødelægger markedet
Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.
- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.
Den nye godskørselslov for varebiler blev vedtaget i sidste uge
https://fagbladet3f.dk/artikel/koerte-19-timer-med-en-tissepause