Køling i sæderne, støjsvag og med en fuldt tilstrækkelig 115 hestes diesel med en rimelig økonomi. Det er muligt i den kommende varebils-udgave af Kia Carens.
Bilen har intet med de småtriste forgængere at gøre, men desværre har Kia ikke haft modet til at skifte navnet, hvilket ellers ville være på sin plads.
Kia har lige nu ikke besluttet, om man tager den mindste 115 hestes diesel til Danmark, men det kan de roligt gøre for vores tur i bilen afslører, at maskinen trækker godt og tyst. Læg dertil en præcis letskiftet 6-trins gearkasse og en fornem finish i interiøret og du har en varebil, der bør få konkurrenterne til at skæve nervøst til de i forvejen stigende Kia-salgstal.
Højt bundniveau
Kia har endnu ikke besluttet det danske niveau for udstyr, men målet er ikke at være billigst i klassen, men til gengæld skal Carens selv fra laveste udstyrsniveau være komplet udstyret.
– Vi følger samme strategi omkring priser som med Kia cee’d. Dermed er vi ikke billigst, men vi tilbyder allerede fra laveste niveau så meget udstyr, at man reelt ikke behøver at tilkøbe ekstraudstyr, siger Direktør Mogens Lyngsø, Kia Import Danmark A/S. Han forventet et pænt salg af Carens på gule plader, for det er et område, hvor de koreanske mærker stadig er svage.
Som minimum vil alle varevognsudgaver få aircondition, og læderrat mens elektrisk håndbremse først er standard fra højere niveauer. Vælger man en model med indbygget navigation, er der syv års kortopdatering med i prisen.
Kia Carens er hos forhandlerne omkring september.