Kommune køber gasdrevne varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 6 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Klar til tjeneste. Sønderborg Kommunes Vej- og Parkafdeling har anskaffet sig to gasdrevne Iveco Daily'er

Kommune køber gasdrevne varebiler

Sønderborg Kommune vil forbedre sit CO2-regnskab med to gasdrevne Iveco Daily

af Jess Ulrik Verge
22. februar 2018
i Nyheder

Alle taler om udfasning af  ‘den sorte energi’ – fossilbilernes endeligt – og transportsektorens overgang til el-drift. I Sønderborg Kommune har man øje for denne udvikling, men når det handler om at nedbringe CO2-udledningen, tænkes der også pragmatisk.

Gasdrevne varebiler er vejen frem, og som et lille skridt i den rigtige retning har Vej- og Parkafdelingen netop skaffet sig af med to af sine dieselbiler. De erstattes af to gasdrevne Iveco Daily’er.

På biogas eller naturgas

Bilerne kører på biogas, der er CO2-neutralt, eller naturgas (CNG), der er et fossilt drivmiddel. Kommunen anslår, at bilerne vil kunne nedbringe Vej- og Parkafdelingens CO2-udslip med 9 tons om året.

Iveco Daily og en blå familie

Desuden oplyser kommunen, at der kan spares penge på brændstofkontoen ved at skifte fra diesel til gas. Derfor er der planer om at anskaffe sig yderligere to gasbiler i år.

Ingen egnede el-biler

Kommunens vognpark tæller i alt 80 køretøjer, og de 3 af dem kører på el. Det blev da også undersøgt, om de to dieselbiler i stedet skulle erstattes af el-drevne varebiler. Men valget faldt på gas, da der i øjeblikket ikke udbydes egnede el-drevne varebiler i Danmark i denne størrelse.

Desuden er el-varebilerne stadig udfordret på deres rækkevidde. En typisk eldrevet kassevogn på størrelse med Iveco Daily har en rækkevidde på 100-120 km og er dermed kun egnet til kortere ture inde i byerne.

Gasbiler er vigtige for udviklingen

Kommunen ser de to gasdrevne Iveco’er som et af mange små skridt på vej mod opfyldelsen af visionen ProjectZero.  Det er en vision om vækst og nye grønne arbejdspladser med det mål, at Sønderborg-området skal blive CO2-neutralt i 2029.

Mange andre kommuner har ambitiøse planer om en udvikling i samme retning, og adskillige kommuner melder ud, at gasdrevne lastbiler og varebiler – sammen med el- og brintdrevne biler – i den kommunale vognpark er vigtige for udviklingen frem mod at blive CO2-neutrale.

Beskattes ud fra energieffektivitet

Det politiske klima kan dog være en udfordring for udbredelsen og udviklingen af gasdrevne biler. Danmark beskatter gas højt i forhold til diesel. Sidste år fulgte Danmark EU-kommissionens beslutning om, at beskatningen af gasbiler skal ske ud fra energieffektivitet og ikke som hidtil ud fra CO2-udslip.

Varebil på træsprit

Energieffektiviteten i en gasmotor er mindre end for en dieseldrevet motor. Dertil kommer, at gas fylder relativt meget, hvilket giver gasbilen en kortere rækkevidde end både en diesel- og en benzinbil.

Alligevel er der gang i udviklingen i lande som f.eks. Italien, Sverige og Tyskland. Men i Danmark er drivmidlet fortsat kun for entusiaster (og for kommuner med CO2-mål). I følge Dansk Gas Forening er der i øjeblikket kun 18 gasfyldestationer i herhjemme.

Tags: biogasCNGgasbilerIveco DailynaturgasprojectzeroSønderborg Kommune
Tidligere Artikel

Peugeot Partner skifter navn

Næste Artikel

Nu kommer Master Z.E.

Næste Artikel
De 200 km rækkevidde er ren teori. Renault anslår virkeligheden til et sted omkring 120 km

Nu kommer Master Z.E.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Klar til tjeneste. Sønderborg Kommunes Vej- og Parkafdeling har anskaffet sig to gasdrevne Iveco Daily'er

Kommune køber gasdrevne varebiler

22. februar 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering