Mens isen smelter på polerne holdes isen fremdeles kold i varerummet på VW e-Crafter Solar. Og det sker endda på relativ miljøvenlig vis, fordi kølingen sker via solceller på taget af bilen.
Bilen udstilles i disse dage på Hollands største cateringmesse Horecava i Amsterdam. Man finder e-Crafter Solar i et nyt messeområde kaldet
“Food Mobility & Delivery” i Hal 9. Arrangøren håber med det nye område at kunne inspirere gæsterne til at øjne nye indtægtsmuligheder ved at anvende miljøvenlige køretøjer.
To adskilte systemer
Om det sker, vil tiden vise. I hvert fald håber den hollandske Volkswagen-importør, at bæredygtig distribution af fødevarer i byområder har en strålende fremtid foran sig. De leverer den elektriske kølebil i samarbejde med virksomheden Carrosseriefabriek Harderwijk.
VW e-Crafter har dog en relativ beskeden rækkevidde på 173 km. Skulle batteriet samtidig levere strøm til køling af et vognlæs cateringprodukter, ville bilen nok hurtigt gå i stå. Derfor kører køling og fremdrift i to adskilte systemer.
Køling i op til 11 timer
Kølingen varetages af et solcellepanel, der dækker det meste af bilens tag. Batteripakken til kølesystemet har kapacitet til uafbrudt køling i fem en halv time. Og hvis man bestiller et ekstra batteri, kan sandwicherne holde sig kolde i op til 11 timer.
Batteriet i bilens drivlinje har en kapacitet på 35,8 kWh. Det fodrer en el-motor på 136 HK. I følge den danske VW-importør kan batteriet oplades til 80 procent af fuld kapacitet på kun 45 minutter.
Pris endnu ikke oplyst
Men så skal man også sætte stikket ind i en hurtiglader med 40 kW ladekapacitet. Bruger man en mindre såkaldt wallbox med 7,2 kW ladekapacitet tager en fuld opladning 5 timer og 20 minutter.
Det betyder, at den kan stå hjemme i firmaet og lade op i løbet af natten. Såvel driftsbatteri som kølebatteri oplades på samme tid, men kølebatteriet har dog sin egen 220 volts stikforbindelse.
I Danmark koster en e-Crafter 475.000 kr. ekskl. moms som en standard kassevogn. Hvad en VW e-Crafter Solar koster er endnu ikke oplyst – og foreløbig skal man altså en tur til Holland for at få bilen ombygget.