København overvejer bilforbud som terrorsikring | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
En analyse skal kortlægge mulighederne for at gøre Middelalderbyen bilfri. Her ses i retning af Holmens Kanal fra Kongens Nytorv. Foto: Alf Melin

København overvejer bilforbud som terrorsikring

Teknik- og Miljøudvalget undersøger mulighederne for at spærre for al biltrafik i Middelalderbyen

af Jess Ulrik Verge
5. december 2017
i Nyheder, Trafikpolitik

Københavns Teknik- og Miljøudvalg har afsat 2 millioner kroner til at undersøge mulighederne for at sikre Københavns Middelalderby mod terrorangreb, der udføres med personbiler, varebiler eller lastbiler. Én af dem er et bilforbud som terrorsikring.

Middelalderbyen er den ældste del af den indre by, og den afgrænses af Vester Voldgade, Stormgade, Vindebrogade, Holmens Kanal, Kongens Nytorv, Gothersgade og Nørre Voldgade.

Dårlig fremkommelighed for bløde trafikanter

Teknik- og Miljøudvalget vil undersøge den drastiske mulighed at afspærre hele Middelalderbyen. Årsagen er blandt andet, at de eksisterende trafikdæmpende foranstaltninger skaber dårlig fremkommelighed for cyklister og fodgængere.

Dansk opfindelse gør ledning mellem bil og trailer overflødig

Tanken er, at man ved at spærre området helt af for biltrafik kan nedbringe antallet af trafikdæmpende foranstaltninger og dermed øge fremkommeligheden for de bløde trafikanter.

Terrorangreb med biler som våben

En anden og mere dyster baggrund er de mange terrorangreb, der i de senere år har fundet sted i store byer i Europa og USA, hvor der er anvendt køretøjer som våben. Alene i år er der sket fire af den slags angreb.

Den 7. april i Stockholm kørte en lastbil kørte ind i folkemængde på Drottninggatan. 5 døde. På Nedre Manhattan den 31. oktober kørte pickup ind i cyklister og motionister på en cykelsti. På London Bridge den 3. juni kørte en varebil kørte ind i adskillige fodgængere. Det samme skete den 22. marts på Westminster Bridge. 4 døde.

Sidste år den 19. december kørte en lastbil kørte ind i et julemarked i Berlin. 12 døde. Og den 14. juli blev en 19-tons lastbil kørt ind i en folkemængde, der fejrede Bastille-dagen i Nice. 86 døde.

Følger politiets og PET’s anbefalinger

– Vi skal naturligvis følge de anbefalinger om etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger, vi har fået fra Københavns Politi og PET. Men terrorister skal ikke sætte dagsordenen for vores by, siger Morten Kabell fra Teknik- og Miljøudvalget og fortsætter:

– Derfor vil vi nu i dialog med københavnerne se på muligheden for at fastholde den Middelalderby, vi alle holder af, f.eks. ved at lukke området for biltrafik.

Konsekvenser skal analyseres

De to millioner afsatte kroner skal også dække udgifter til en analyse af de muligheder, der er for at afspærre bydelen. Analyserne skal vise, hvad en lukning af Middelalderbyen vil have af konsekvenser for cyklister, gående og anden trafik samt for parkering og byrum både inden for og uden for området.

Ford Transit 4×4 er for høj og for dyr – men nice

Blandt andet skal det vurderes, hvordan eventuelle trafikale gener i de omkringliggende gader kan minimeres. Forvaltningen vil i arbejdet inddrage københavnernes og erhvervslivets viden og ønsker.

Varebiler kan måske få adgang gennem afspærringerne

Endvidere skal der tages stilling til, hvilken type biltrafik der undtagelsesvist skal gives adgang til området ved hjælp af hæve- og sænkepullerter – eksempelvis udrykningskøretøjer og varelevering til områdets mange butikker.

Det er umiddelbart vurderingen, at den fremtidige trafikmængde vil have betydning for, hvor mange hastighedsdæmpende foranstaltninger man kan undvære.

Tags: KøbenhavnterrorTrafik
Tidligere Artikel

Fart på varebilssalget igen

Næste Artikel

Ny Sprinter får kopholder til 20.000

Næste Artikel
Og så kom vi til kronen på værket med hele svineriet. Rattet ligner noget fra et fly - eller måske en S-Klasse - og storskærmen i midten er naturligvis pakket ind i pianolak

Ny Sprinter får kopholder til 20.000

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
En analyse skal kortlægge mulighederne for at gøre Middelalderbyen bilfri. Her ses i retning af Holmens Kanal fra Kongens Nytorv. Foto: Alf Melin

København overvejer bilforbud som terrorsikring

5. december 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering