Klippefast Volvo XC40 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Volvo-ejere er ofte loyale tenderende til det religiøse, og XC40 van gør dem endnu stærkere i troen
TJ Karosseri har begået en lille genistreg med designet af dette 'svævende' varerumsgulv
Volvos unikke cockpit i nedkogt udgave fungerer flot og funktionelt. Point til svensken
Volvos smækre bagdel er blevet mere gumpet i den mindste udgave
Et eksempel på ekstraudstyr, der kan finansiere en mellemstor grænsekonflikt. Superlyd fra Harman Kardon
Gulv i plan med bagkant er altid populært
Pladsen er godt udnyttet. 'Våbenskab' med plads til en bøsse og måske en riffel
Volvo bærer faklen videre. Sæderne leverer stadig unik langturskomfort
På trods af den voldsomme front er vi ude i en af verdens mest fodgængersikre biler
Det er med biler som med huse. Kvalitet koster. Men beliggenheden bestemmer du selv

Klippefast Volvo XC40

Man får, hvad man betaler for. Og i tilfældet Volvo XC40 van er det al svenskens sikkerhed, komfort og tradition i én kompakt pakke

af Thomas André
30. maj 2018
i Test

Man må ikke gå ned på udstyr. I tilfældet Volvo XC40 taler vi som udgangspunkt selvfølgelig om sikkerhedsudstyr. For når man har sat sig selv op på den høje hest med ambitioner om, at ingen må bliver dræbt i en Volvo, så går det naturligvis ikke at kræve ekstra for sikkerhed.

Derfor er alt sikkerhedsudstyr standard på Volvo, hvilket i sagens natur må drive prisen lidt op. For almindeligt dødelige betyder det en merpris svarende til en VW Golf.

Utænkeligt

I sidste uge optrådte den som finalist til Årets Varebil i Danmark 2019. Et på mange måder fuldstændigt utænkeligt sted at være for en Volvo XC40 van.

Men Volvos mindste SUV havde charmet sig med blandt de sidste fem i selskab med fabriksbyggede varebiler på trods af en lang række indlysende ulemper.

Gennemført

Og hvem bliver ikke fristet af en lækker og velkørende SUV til hverdagens job og fritid. Oven i købet er Volvo XC40 van vel nok markedets mest gennemførte af slagsen – hvis man da lige er på udkig efter sportslige køreegenskaber.

Fundamentet er den nye skalérbare CMA-platform, som resten af 40-serien også kommer til at stå på. Men selv med 190-hestes diesel under hjelmen og AWD er og bliver den en komfortabel størrelse.

Gearkasse i tænkeboks

Først og fremmest er der den 8-trins automatgearkasse, der skifter let og umærkeligt – omend en smule eftertænksomt. En trinløst justerbar overhaling foregår med en lang og sugende acceleration, men jokker du sømmet i gulvet, går den lige i tænkeboks et øjeblik for at beslutte sig for det hel rigtige gear.

Dermed ikke sagt, at du lige så godt kan vælge en svagere motor. Alle hestene kommer på banen. De skal bare lige have tid til at nyde naturen undervejs.

En tur sydpå

Så er du på jagt efter en sporty SUV, så smut en tur syd for grænsen og tag en snak med BMW, Mercedes og Audi der nede. Alt andet kan svensken levere. Bare i en mere skandinavisk pakke.

XC40 van giver dig med andre ord helt andre muligheder for at skille dig ud blandt de mange SUV’er, der er på markedet. Den kører så at sige sit eget løb.

Væk fra tallerkenen

Tag nu for eksempel designet. Volvo har været lidt væk fra tallerkenen efter årene med Ford. Stregerne blev lidt vel grå, og selv om svenskerne forsøgte at sætte deres præg på tingene, var de tæt på at blive én af de døde fisk, der flyder med strømmen – sydpå.

Gamle dages særpræg havde fået et tomt blik i øjnene. Lige indtil den nye 90-serie  så dagens lys forrige år.

En tankfuld juan

De nye kinesiske ejere skød en tankfuld juan i projektet og lovede højt og helligt at blande sig helt uden om daglig drift og design. De betalte bare.

Mercedes Vito anklages for ulovlig software

Et tilbud Svensson tog imod med kyshånd. Og han kvitterede med at bygge den hidtil mest enestående serie Volvo’er, fabrikken nogensinde har præsteret. Der er ganske enkelt tale om skandinavisk design af den slags, der giver international genlyd.

Suveræn støjdæmpning

XC40 van har formået at bevare samme tværsnit som storebror XC60. Bare lidt kortere. Det gør den en anelse mere smidig – uden at gøre den sportslig. Bevares.

Hovedprioriteten er den bedst mulige affjedring og en næsten suveræn støjdæmpning. Det giver den helt rigtige fornemmelse af en tung og solid SUV med al magt til føreren.

Nem og intuitiv

Førerpladsen er lækkert indrettet med en bunke smarte løsninger i kombination med Volvos tablet-lignende ni-tommers midterskærm, der er så nem og intuitiv at betjene.

Udsynet er tilsvarende godt. Den markante næse gør den en smule uoverskuelig i de snævre vendinger. Den ser maskulin ud, men den gør også parkeringssensorerne nødvendige.

Grænsekonflikt

Det skal retfærdigvis siges, at testbilen havde ekstraudstyr for en mellemstor grænsekonflikt, hvilket selvfølgelig er med til at løfte helhedsindtrykket.

Hamburg indfører dieselforbud

Men standard på alle modeller er, at en del af kabinens plastik er faktisk genanvendt affaldsplast, som Sverige er så gode til at genbruge. Det tilføjer en grøn dimension til de så jagede dieselmotorer, mens vi venter på hybridmodellen.

Lad de andre stresse

XC40 van fås med benzin- og dieselmotorer fra 150 til 190 hk. Masser af kræfter er altid dejligt, men resten af bilens karakteristika taget i betragtning, synes den ikke rigtigt at have brug for dem.

Volvo XC40 van er skabt til adstadig cruise i sit eget tempo, mens resten af verden stresser forbi. Man får nærmest fornemmelsen af at sidde i en tryg verden for sig, hvor man træffer beslutninger i samme tempo som automatgearkassen.

 

Tags: AudiBMWHarman KardonMercedesStøjdæmpningVolvoVolvo XC40
Tidligere Artikel

Peugeot på vej med Euro 6d-motor til Expert

Næste Artikel

Induktiv opladning er klar til serieproduktion

Næste Artikel
Varebilen lades automatisk op, når den køres hen over den blå plade. Foto: Intis

Induktiv opladning er klar til serieproduktion

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Volvo-ejere er ofte loyale tenderende til det religiøse, og XC40 van gør dem endnu stærkere i troen

Klippefast Volvo XC40

30. maj 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering