Man må ikke gå ned på udstyr. I tilfældet Volvo XC40 taler vi som udgangspunkt selvfølgelig om sikkerhedsudstyr. For når man har sat sig selv op på den høje hest med ambitioner om, at ingen må bliver dræbt i en Volvo, så går det naturligvis ikke at kræve ekstra for sikkerhed.
Derfor er alt sikkerhedsudstyr standard på Volvo, hvilket i sagens natur må drive prisen lidt op. For almindeligt dødelige betyder det en merpris svarende til en VW Golf.
Utænkeligt
I sidste uge optrådte den som finalist til Årets Varebil i Danmark 2019. Et på mange måder fuldstændigt utænkeligt sted at være for en Volvo XC40 van.
Men Volvos mindste SUV havde charmet sig med blandt de sidste fem i selskab med fabriksbyggede varebiler på trods af en lang række indlysende ulemper.
Gennemført
Og hvem bliver ikke fristet af en lækker og velkørende SUV til hverdagens job og fritid. Oven i købet er Volvo XC40 van vel nok markedets mest gennemførte af slagsen – hvis man da lige er på udkig efter sportslige køreegenskaber.
Fundamentet er den nye skalérbare CMA-platform, som resten af 40-serien også kommer til at stå på. Men selv med 190-hestes diesel under hjelmen og AWD er og bliver den en komfortabel størrelse.
Gearkasse i tænkeboks
Først og fremmest er der den 8-trins automatgearkasse, der skifter let og umærkeligt – omend en smule eftertænksomt. En trinløst justerbar overhaling foregår med en lang og sugende acceleration, men jokker du sømmet i gulvet, går den lige i tænkeboks et øjeblik for at beslutte sig for det hel rigtige gear.
Dermed ikke sagt, at du lige så godt kan vælge en svagere motor. Alle hestene kommer på banen. De skal bare lige have tid til at nyde naturen undervejs.
En tur sydpå
Så er du på jagt efter en sporty SUV, så smut en tur syd for grænsen og tag en snak med BMW, Mercedes og Audi der nede. Alt andet kan svensken levere. Bare i en mere skandinavisk pakke.
XC40 van giver dig med andre ord helt andre muligheder for at skille dig ud blandt de mange SUV’er, der er på markedet. Den kører så at sige sit eget løb.
Væk fra tallerkenen
Tag nu for eksempel designet. Volvo har været lidt væk fra tallerkenen efter årene med Ford. Stregerne blev lidt vel grå, og selv om svenskerne forsøgte at sætte deres præg på tingene, var de tæt på at blive én af de døde fisk, der flyder med strømmen – sydpå.
Gamle dages særpræg havde fået et tomt blik i øjnene. Lige indtil den nye 90-serie så dagens lys forrige år.
En tankfuld juan
De nye kinesiske ejere skød en tankfuld juan i projektet og lovede højt og helligt at blande sig helt uden om daglig drift og design. De betalte bare.
Et tilbud Svensson tog imod med kyshånd. Og han kvitterede med at bygge den hidtil mest enestående serie Volvo’er, fabrikken nogensinde har præsteret. Der er ganske enkelt tale om skandinavisk design af den slags, der giver international genlyd.
Suveræn støjdæmpning
XC40 van har formået at bevare samme tværsnit som storebror XC60. Bare lidt kortere. Det gør den en anelse mere smidig – uden at gøre den sportslig. Bevares.
Hovedprioriteten er den bedst mulige affjedring og en næsten suveræn støjdæmpning. Det giver den helt rigtige fornemmelse af en tung og solid SUV med al magt til føreren.
Nem og intuitiv
Førerpladsen er lækkert indrettet med en bunke smarte løsninger i kombination med Volvos tablet-lignende ni-tommers midterskærm, der er så nem og intuitiv at betjene.
Udsynet er tilsvarende godt. Den markante næse gør den en smule uoverskuelig i de snævre vendinger. Den ser maskulin ud, men den gør også parkeringssensorerne nødvendige.
Grænsekonflikt
Det skal retfærdigvis siges, at testbilen havde ekstraudstyr for en mellemstor grænsekonflikt, hvilket selvfølgelig er med til at løfte helhedsindtrykket.
Men standard på alle modeller er, at en del af kabinens plastik er faktisk genanvendt affaldsplast, som Sverige er så gode til at genbruge. Det tilføjer en grøn dimension til de så jagede dieselmotorer, mens vi venter på hybridmodellen.
Lad de andre stresse
XC40 van fås med benzin- og dieselmotorer fra 150 til 190 hk. Masser af kræfter er altid dejligt, men resten af bilens karakteristika taget i betragtning, synes den ikke rigtigt at have brug for dem.
Volvo XC40 van er skabt til adstadig cruise i sit eget tempo, mens resten af verden stresser forbi. Man får nærmest fornemmelsen af at sidde i en tryg verden for sig, hvor man træffer beslutninger i samme tempo som automatgearkassen.